Onze nubische geiten aan het lammeren FOTO'S

Fokken, dracht, geboorte en lammetjes.

Berichtdoor 2men op 07 maart 2010 17:16

Veulen schreef:Nubische... Echt ene mooi ras. Heb er zelf ook 2. Zijn echt mooi die van jou.

dankje... we zijn er ook erg blij mee... foto 1 is met stamboom, foto 2 zonder en foto 3 bok met stamboom, en de geit een kruizing van geit zonder stamboom en een bok met.....

zelf doen we niks met stamboom, behalve dat de bokken die we kopen altijd stamboom zijn.
de bok op foto 3 gaan we waarschijnlijk houden...ff afwachten wat voor kleuren/ tekeningen de jongen krijgen....en bevalt dat dan houden we hem voor een volgende dekking volgend jaar.
de dieren die hij nu heeft bevrucht zou volgend jaar nog eens kunnen,de jongen van dit jaar niet want dat zou inteelt zijn en daar doen we niet aan .

jonge dieren worden na 2 jaar pas gedekt, dan zijn ze mooi uitgegroeid......
daarom hadden we vorig jaar ook geen jongen, maar dit jaar blijft de bok bij ons en zal de groep in oktober uit elkaar gehaald worden zodat de oudere dieren wel gedekt kunnen worden en wij volgend jaar het lente gevoel weer in ons hok hebben.
vorig jaar vond ik maar niks......een stal zonder lammeren
2men

Years of membershipYears of membershipYears of membership

Land: NL
M/V: M

Berichtdoor 2men op 10 maart 2010 12:38

nog 2 dagen en dan zitten de dieren buiten de gevaren zone...... vanaf dan kan en mogen de jongen te wereld komen.maar mij verbaasd niks meer en komen ze een week na uitgerekende datum

al met al was het dit jaar wel een spannende periode er voor....de zwarte geit die erg vroeg "last had"van zijn jong in de buik.en apart gedrag vertoonde. heeft mij wel bezig gehouden.

gisteren heeft ze zich voor het eerst weer eens buiten getoond in het zonnetje.

de stress is misschien ongegrond geweest bij mij maar ik had ook liever deze stress dan dat het verkeerd was gegaan in een vroeg stadium.

na het bezoek van 1 van de veearts was deze stress ook wel weg, en nu kijken we uit naar het moment dat de jongen zich gaan tonen hihihihihi.

vanaf dit komende weekend zullen de camera's snachts aanblijven en we gaan de wekker zetten om ze in de gaten te houden.

de uiers beginnen mooi vol te lopen en ook de kling is groter/ dikker aan het worden.
2men

Berichtdoor Shaka op 10 maart 2010 18:09

Zodra de kruisbanden niet meer te voelen zijn hoef je niet meer op bed te gaan.dan zet de boel in gang.

In ieder geval veel succes.Dit was voor mij altijd de stressvolle tijd.Ik was altijd blij,dat de lammeren eruit waren.
Shaka

Years of membershipYears of membership

Land: Friesland
M/V: V

Berichtdoor marjolijn1957 op 10 maart 2010 20:26

Nog geen gezinsuitbreiding?
marjolijn1957

Years of membership

Lokatie: Vlakbij een zeer bekend knooppunt in het midden van NL

Berichtdoor 2men op 10 maart 2010 20:47

nee nog steeds geen jonge geitjes, maar nog 2 dagen en dan zitten 5 dagenvoor uitgetelde datum..... dus het zal geen weken meer duren.....

nacht verlichting is aan in het hok, en de camera's staan aan.... maar het zou ons niks verbazen dat ze na datum pas komen... een aantal jaren eerder hebben we dat ook gehad... wij maar wachten en wachten.... en toen in eens een babyboom ....

ik kijk nergens raar meer van op....

maar ik laat zeker van mijn horen zodra er wat te wereld komt....
2men

Berichtdoor sjoerd jan op 10 maart 2010 20:53

ik ben benieuwd, en ik wil zeker foto's zien! :gulzig: als ze er zijn dan, nu heeft het nog niet zoveel zin...

Wij hebben geen geiten meer, maar vroeger wel.
Ik weet nog hoe ik als jochie van nog geen 10 alleen thuis was toen mijn lievelingsgeit beviel. Dat was erg leuk om mee te maken.
Meteen fototoestel gepakt en foto's gemaakt. Tot in alle details :gutgut:
sjoerd jan

Years of membership

Lokatie: Wijnjewoude, Friesland
Land: nederlands

Berichtdoor 2men op 15 maart 2010 19:01

we worden net als 2 jaar geleden goed op de proef gesteld, ze zijn zowaar voldragen, en kunnen elke dag nu komen.... zal toch niet net als de laatste keer gaan......kwamen ze na uitgerekende datum.

de kling en de uiers zijn mooi vol... nog net niet helemaal strak.... en ze zijn 24 uur per dag erg onrustig.... we gaan er nu om de 3 uur uit en waarschijnlijk word het nu om de 2 uur......

maar de eerste uren komen ze nog niet want wederom hebben ze goed gegeten en herkauwen nog steeds......

ook de schaaplammetjes is het wachten op.... volgens een bron zijn de eerste vorig weekend geboren... dus nu is het daarmee ook wachten tot hij belt en een meerling heeft, waar een van weg kan/ mag.... en dan is het om de vier uur fles geven hihihihi

ben erg slecht in wachten hihihihih
2men

Berichtdoor marjolijn1957 op 15 maart 2010 19:19

Wachten is ook niet mijn sterkste punt. Je moet wel geduld hebben met die sikken van jullie :gutgut:
marjolijn1957

Years of membership

Lokatie: Vlakbij een zeer bekend knooppunt in het midden van NL

Berichtdoor Shaka op 16 maart 2010 11:26

Dat ze nog eten,en herkauwen zegt niet alles.Ieder dier is verschillend.Wij hadden een koppel,dat gewoon stond te eten of lagen te herkauwen,en tijdens dat proces Oh ja er moest ook nog even er iets uit gewerkt worden :frons:

Ik was er ook altijd om de 2 uren eruit,en manlief snurkte door alles heen.Ik op het laatst bekaf door slaap gebrek,en net terug in bed gedoken gaat manlief uit bed voor z'n werk en kijkt eventjes in de stal komt hij naar boven :"Er zijn ook lammetjes" :twisted: .
Shaka

Berichtdoor Shaka op 19 maart 2010 16:16

Nog steeds niets :krab: :krab:
Shaka

VorigeVolgende

Keer terug naar Voortplanting [geiten]