Jack Russell en konijn

Gebruikersavatar
hollandsekriel
Berichten: 249
Lid geworden op: 19 feb 2012 19:47
Land: Nederland
M/V: M

Jack Russell en konijn

Berichtdoor hollandsekriel » 29 dec 2015 11:34

Gisteren heeft mijn opa ons hondje meerdere keren in de tuin gelaten, aangezien wij er niet waren. Toen we terug kwamen kregen we te horen dat onze Jack Russell bang was voor ons dwergkonijntje dat was ontsnapt :lol: . Later hebben ze zelfs nog gespeeld! Waarom hij het konijn niet heeft gepakt weet ik ook niet, maar ik ben allang blij dat hij het niet gedaan heeft!

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Jack Russell en konijn

Berichtdoor lnge » 29 dec 2015 11:44

Gelukkig dat het goed is afgelopen. Ik zou ze toch beter nooit meer samen loslaten, want het gaat echt een keer fout. Helaas heb ik dat eens aan moeten zien :puppydogeyes:

Gebruikersavatar
kiekenboerinneke
Berichten: 9901
Lid geworden op: 14 jun 2010 20:13
Land: belgie
M/V: V
Locatie: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Jack Russell en konijn

Berichtdoor kiekenboerinneke » 29 dec 2015 19:49

De jachtinstinct van je Jack is zoek... lol
Zoals Inge zei: het had anders kunnen lopen....

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Jack Russell en konijn

Berichtdoor danielb » 29 dec 2015 20:22

nu weet ik niet of het een reu of een teefje is en of hij of zij gecastreerd of gesteriliseerd is,maar vooral een teefje kan bepaalde perioden per jaar hebben dat hun jachtinstinct extra naar boven komt en telt eigenlijk ook voor andere rassen.
vooral in de aanloop en tijdens dat een teef loops staat,dan komt dat jachtinstinct extra naar boven.
merk het hier ook duidelijk bij mijn jack russel teef.
zij en haar vriendje de dobermann mogen wel altijd tussen en bij het pluimvee lopen,maar als de jack russel loops staat is ze wel heviger naar het pluimvee.
ze is dan nog wel altijd slim genoeg om ze niets aan te doen,want ze weet goed genoeg dat het niet mag.
maar los gaan laten samen met een konijn kan ik met haar niet doen hoor.
maar als een hond dagelijks aan een konijn gewend geraakt en ook steeds samen kan zijn zou je het wel kunnen afleren,want dat heb ik duidelijk kunnen zien toen ik jaren geleden ergens een franse hangoor ging halen waar er ene altijd los zat en er 3 jacks rondliepen,maar bij mij zitten de konijnen steeds opgesloten en dan is het moeilijk om dat af te leren als 1 van de konijnen toch eens zou loslopen.
maar vooral als een jack een nest pups heeft zijn ze helemaal onvoorspelbaar.
ooit bij een boer geweest waarbij de jack ook steeds bij pluimvee kon lopen tot ze op een dag een nest pups had en al het pluimvee had gedood tot en met de ganzen erbij.
nu heb ik het over een teefje gehad,maar een reu met jachtinstinct die een bepaald dier voor de eerste keer ziet bijvoorbeeld zal daar ook in de meeste gevallen wel korte mette mee willen maken.
maar je hebt dus zowiezo geluk gehad omdat het konijn nog maar pas bij u is komen wonen.

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Jack Russell en konijn

Berichtdoor danielb » 29 dec 2015 20:37

nog effe ter info maar dan niet over een jack.
de dobermann die ik nu heb die aanvaard meteen alles wat ik in huis haal en dus ook konijnen.
vanaf hij ziet dat ik het in mijn handen heb gehad wil hij maar 1 ding doen en dat is snuffelen om daarna zelden naar die dieren om te kijken.
maar als hij een kat ziet,dan kan die beter maken dat ze ribbedebie is,want dat is iets dat hij niet kent als medehuisdier omdat we dat hier al jaren zelf niet meer hebben zitten en krijg ik beide moeilijk afgeleerd.
maar ik heb ooit andere dobermanns gehad die elk dier wel iets wilden doen en zelfs een teef gehad die in een wei achter de koeien aanging.
toen kreeg ik het benauwd hoor,want ik dacht da ik ze uiteindelijk kon gaan oprapen in de wei.
almaar goed dat mijn collega waar ze vroeger zelf koeien hadden de hond uit de wei heeft kunnen gaan halen.

frankip
Berichten: 2904
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Jack Russell en konijn

Berichtdoor frankip » 29 dec 2015 21:28

We hadden eerst 2 greyhounds, uit spanje. Die hebben jaren samengeleefd met een konijn wat los in onze tuin woonde. Ze gingen wel in de bos achter de konijnen aan. De honden wat we nu hebben komen uit spanje en portugal, en hebben nog meer jachtdrift. Toen we ze pas hadden heb ik de kriellen wat we toen hadden moeten wegdoen omdat de honden er helemaal gek van werden. Nu heb ik weer enkele jaren kippen , en de honden lopen er de hele dag los tussen. Ook als we werken zijn lopen de honden en kippensamen los in de tuin. Dus alles is te leren.

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Jack Russell en konijn

Berichtdoor danielb » 29 dec 2015 21:57

als je er maar genoeg de tijd insteekt en blijft volhouden kan je een hond zogoed als bijna alles aanleren of eventueel afleren.
met deze jack en dobermann heb ik het dus ook van begin af aangeleerd dat ze de beestjes met rust moeten laten en deze 2 lopen ook tussen het pluimvee als ik er niet bij ben,want het grootste deel van het pluimvee mag heel het erf gebruiken.
spelen doet de jack wel heel graag met het pluimvee en dat mag ze van mij zolang het maar bij plagen blijft.
momenteel 3 kalkoenhanen die helemaal niet van haar gaan lopen en dat vind ze extra plezant zodat ze rondjes kan lopen tussen de bomen en struiken terwijl de heren haar achterna lopen :gutgut:
nieuw pluimvee in huis halen moet ik natuurlijk niet gewoon bij de rest gooien,want als ze iets heeft gezien dat in haar ogen niet hier thuishoort dan is de kans groot dat het bingo is.
maar de dame en meneer zijn beide heel inteligent en weten al snel genoeg welk gevogelte ze met rust moeten laten en is 1 dag introdcuceren al genoeg.

Gebruikersavatar
kiekenboerinneke
Berichten: 9901
Lid geworden op: 14 jun 2010 20:13
Land: belgie
M/V: V
Locatie: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Jack Russell en konijn

Berichtdoor kiekenboerinneke » 29 dec 2015 22:33

Hier is het uitkijken met Nelson ( staff ) ondanks castratie is zijn jachtdrift verschrikkelijk hoog. Alles wat kakelt gaat hij achterna. Niet direct met de intentie te doden, meestal trekt hij wat veren uit hun poep, maar het is voldoende om de dames toch een dag of 2 van slag te brengen.
Ik heb momenteel binnen nog 2 cochin kuikens zitten, daar kijkt hij dan weer nauwelijks naar om.... De kipjes zelf zijn ook niet echt bang van hem.
Ook binnen zal hij niet snel een poes achterna gaan, tegenover op straat..... ho maar, dan is hij nauwelijks te houden.
Eigenlijk is dus alles wat binnenshuis is "aanvaard" en alles wat buitenshuis is "jachtspeelgoed", daar komt het op neer.
We werken nog volop aan het verbieden van opjagen van kippen in de tuin met hem, maar ik vrees dat dit nooit helemaal gaat lukken.... En al zeker niet waar wij niet bij zijn.

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Jack Russell en konijn

Berichtdoor danielb » 29 dec 2015 23:33

jachtinstinct word bij een hond meestal ook wel opgewekt door beweging.
je kippen binnen zijn waarschijnlijk rustig en ook meer gewend aan je hond waarop hij dan niet reageert.
je kippen buiten zullen sneller reageren als ze je hond zien waarop hij dan weer reageert.
eigenlijk moet jij al corrigeren voordat hij aanstalte maakt om er naar toe te gaan en dat zou de situatie normaal gezien moeten verbeteren.
in het geval van katten is het een heel andere zaak.
er is niet voor niets het gezegde als kat en hond.
zo hebben er heel veel mensen een kat en hond die de beste vrienden zijn,maar als die hond een vreemde kat ziet...... dan kan je beter je hond aan de lijn houden ;)
maar je eigen kippen in je tuin met rust laten kan je met de nodige volhouding en juiste reactie wel afleren.
niet nodig dat je hem er alleen bij kan laten,maar in ieder geval de beestjes met rust laten als baasje erbij is.
hoe oud is je staffie nu en heb je hem als pup?

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Jack Russell en konijn

Berichtdoor danielb » 29 dec 2015 23:35

jachtinstinct word bij een hond meestal ook wel opgewekt door beweging.
je kippen binnen zijn waarschijnlijk rustig en ook meer gewend aan je hond waarop hij dan niet reageert.
je kippen buiten zullen sneller reageren als ze je hond zien waarop hij dan weer reageert.
eigenlijk moet jij al corrigeren voordat hij aanstalte maakt om er naar toe te gaan en dat zou de situatie normaal gezien moeten verbeteren.
in het geval van katten is het een heel andere zaak.
er is niet voor niets het gezegde als kat en hond.
zo hebben er heel veel mensen een kat en hond die de beste vrienden zijn,maar als die hond een vreemde kat ziet...... dan kan je beter je hond aan de lijn houden ;)
maar je eigen kippen in je tuin met rust laten kan je met de nodige volhouding en juiste reactie wel afleren.
niet nodig dat je hem er alleen bij kan laten,maar in ieder geval de beestjes met rust laten als baasje erbij is.
hoe oud is je staffie nu en heb je hem als pup?


Terug naar “Honden”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten