wie herkent dit patroon en wat is de oplossing

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

wie herkent dit patroon en wat is de oplossing

Berichtdoor José » 04 sep 2017 08:25

Mijn hondje Meike (kruising Friese Stabij met ???) is nu tien jaar. Het laatste jaar heeft ze ernstige allergische klachten die zich uiten in huidproblemen. Ze is getest op allergie, daar kwam uit dat ze allergisch is, maar niet voor wát. Schiet niet op dus. Ze had al eerder wat klachten, zo vanaf pakweg 5 jaar oud. Maar dat was een enkele keer en zo over. Men vermoedt (gezien de plek achterop de rug/kont, vlak voor de staart) dat het allergie voor vlooien is.

Dit jaar raken we in een vervelende vicieuze cirkel die duidelijk doorbroken moet worden, maar de DA's weten ook niet hoe.

Het gaat nu zo:
hond heeft een paar vlooien, krijgt pipet Stronghold > hond 3-4 dagen ziek van pipet > krabt en bijt zich stuk > ontstekingsreacties op de kale plekken > injectie corticosteroid > advies: nog een pipet Stronghold > hond krabt zich stuk en is beroerd. Etc.

Dit schiet dus niet op. Wassen met milde hondenshampoo met Aloë Vera en Teatree, goed kammen maar wel zachtjes omdat de huid niet nog meer geïrriteerd moet raken, andere voeding (helpt geen fluit)...

Iemand nog tips? Ze wordt niet beter met al die chemische zooi en ik ben daar ook geen voorstander van.
Alle andere pipetten en vlooienbanden reageert ze helemáál verkeerd op. Is dus het antwoord niet.
Maar wat wél? Dit is geen harden zo voor dat arme hondje.

Vivian
Berichten: 1134
Lid geworden op: 08 dec 2012 09:36
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Midden Nederland

Re: wie herkent dit patroon en wat is de oplossing

Berichtdoor Vivian » 04 sep 2017 08:42

Een seresto band! Een van mijn honden reageert heel sterk op pipetten met anti parasitaire middelen. Ik heb haar een keer een pil gegeven (Bravecto), dat werkt perfect. Helaas heeft Bravecto een slechte naam, dus dat durf ik niet meer te geven. Voor onze honden is Seresto dé oplossing.

Succes!

Gr vivian

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: wie herkent dit patroon en wat is de oplossing

Berichtdoor Fryske » 04 sep 2017 09:06

Het vervelende is dat wij sinds vorig jaar dergelijk probleem hebben met beide honden. Eigelijk door het hele fipronil verhaal er achter gekomen dat het middel wat ik al zo'n dertig jaar naar volle tevredenheid gebruikte tegen teken en vlooien niet meer werkt ivm resistentie. Wat hier hielp is diatomeeėnaarde. Lichtjes in de vacht werken. De jeuk is volledig weg, de beestjes ook. Hoop dat het blijft werken want dan is er helemaal geen gif meer nodig.

Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2016 17:13
Land: nederland
M/V: V

Re: wie herkent dit patroon en wat is de oplossing

Berichtdoor Skipper » 04 sep 2017 09:28

Zelf ben ik op zoek naar iets natuurlijks voor de katten. De nekdruppels werken dit jaar voor het eerst niet en de katten zijn er een dag beroerd van. Dus dat is niet best. Het idee van Fryske ga ik eens proberen! Hoe vaak wrijf je de vacht in om het te laten werken Fryske?

Ik vond wel een natuurlijke lijn van Chagrin Valley tegen ongedierte voor honden met een shampoobar, poeder en zalf. De shampoo is ook los te koop. Helaas niet voor katten. Ik gebruik zelf hun mensenzepen, en kan zeggen dat je bij Chagrin Valley producten waar krijgt voor je geld. De ingrediënten staan er bij:

https://louland.nl/product-categorie/ch ... nd-en-kat/

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: wie herkent dit patroon en wat is de oplossing

Berichtdoor Trea » 04 sep 2017 09:44

Deze al geprobeerd?
De diatomeeenaarde wordt ook gebruikt als insecticide tegen vlooien

Aan de ene kant zijn de microscopische skeletten erg scherp, hierdoor beschadigen de pantsers van de ongewenste insecten. Ook absorbeert het vetten uit de waslaag van het zgn. exoskelet van de vlooien en teken waardoor deze uitdrogen.


Ik zou verder de huid van de hond een poosje helemaal met rust laten. Zeker geen chemische bestrijdingsmiddelen maar ook geen shamppo of andere ontvettende spullen gebruiken. Alleen afspoelen met water als hij vies is.

Lavendel
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 aug 2017 20:05
Land: Netherlands
M/V: V

Re: wie herkent dit patroon en wat is de oplossing

Berichtdoor Lavendel » 04 sep 2017 10:00

Wij gebruiken tot nog toe voor de katten stronghold, maar alleen als hier reden voor is. Dit is vooralsnog het enige waar Lava geen jeuk van krijgt. Voor de hond gebruikten we druppels op basis van etherische olie, deze bestelden we bij eko4petz. Voor katten is etherische olie echter geen optie.

Mogelijk dat de etherische olie wat voor Meike is?

Lava is ook allergisch, via bioresonatie zijn we er achter gekomen waarvoor ze allergisch is. Sinds we gericht deze voedingsstoffen vermijden, is ze enorm opgeknapt. Wij zijn hiervoor bij deze DA geweest: https://www.holistisch-dierenarts.nl/. De bioresonatie gaat via het speeksel en je hoeft er niet voor naar Veenendaal.

Bij deze zelfde dierenarts hebben we ook de antistoffen van de katten laten bepalen, om ze gericht te kunnen enten. Lava is oa allergisch voor kip, rund en eieren. Dit zijn eiwitten die in vaccins kunnen voorkomen. Het was ons al opgevallen dat ze na het enten vaak niet fit was en veel jeuk had.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: wie herkent dit patroon en wat is de oplossing

Berichtdoor Fryske » 04 sep 2017 10:47

Ik heb ze nu twee keer ingepoederd. Doe op de rug achter. En borstel het dan rustig in.

Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2016 17:13
Land: nederland
M/V: V

Re: wie herkent dit patroon en wat is de oplossing

Berichtdoor Skipper » 04 sep 2017 10:53

Bedankt Fryske, ik zal de kitties vandaag eens inpoederen :duimop:

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: wie herkent dit patroon en wat is de oplossing

Berichtdoor José » 04 sep 2017 12:57

Diatomeënaarde, ja prima idee! Je poedert dus droog in en laat dat verder zo? Of kan je ook een papje er van maken en dat er op smeren? Beter voor de luchtwegen...
Het stomme is dat ze bij de DA (inmiddels de derde DA) ook weer geen vlooien en neten had. Ze kammen de hond uitgebreid en vinden niets. Dat gaat altijd zo. Maar omdat ze wel krabt en bijt gaan ze toch uit van vlooien. Ik heb voedselallergie ook al geopperd maar dat manifesteert zich anders volgens de DA's.

Met shampoo werken heb ik ook nooit eerder gedaan, juist de huid z'n eigen balans zoveel mogelijk laten houden. Maar nu moest het wel in een poging de boel te kalmeren. Ga ik ook zeker geen gewoonte van maken. En hielp ook niet.

Ik zet eerst in op de diatom en eventueel aanvullend later wat verdunde teatree in zalf op de geïrriteerde plekken. En misschien ook brandnetelzalf, heb ik zelfgemaakt klaarstaan. Om de huid nog een beetje vettig te houden.
Hoe dan ook, voor de hond ben ik blij als het winter wordt, heeft ze weinig/geen last.
Van elke ooit geprobeerde vlooienband kreeg ze een kale jeukende nek. Dus dat doe ik zeker niet meer.

Ook de pipetten stop ik maar helemaal. Ze wordt er alleen maar zieker van en krabt geen spat minder.

Bedankt zover voor de tips!

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: wie herkent dit patroon en wat is de oplossing

Berichtdoor José » 04 sep 2017 13:10

@ Lavendel: wat jij omschrijft met je katten heeft mijn moeder jaren geleden ook met haar kat gehad. Ze heeft vanaf dat moment de kat niet meer laten inenten en als voeding uitsluitend nog kort gekookte kabeljauw met bruin brood, geweekt in het kooknat van de kabeljauw gegeven. Dat tot een licht vochtig papje prakken. Nooit meer klachten gehad. O ja, en een vitaminesupplement er door. Weet niet meer wat precies.


Terug naar “Honden”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten