Geen goed gevoel

Gebruikersavatar
Kuckeltje
Berichten: 1565
Lid geworden op: 18 sep 2008 13:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Beekdaelen
Contacteer:

Geen goed gevoel

Berichtdoor Kuckeltje » 15 nov 2010 23:54

Ik ben vandaag op de paardenmarkt in Lottem geweest.

Ze werden allemaal prima verzorgt daar viel niks van te zeggen maar als ik in de bange ogen van de meeste paarden keek had ik er geen fijn gevoel bij. Voor mij de eerste tijd even geen zuurvlees want dat is volgens mij het lot wat de meeste van onze trouwe 4 benige vrienden daar te wachten staat.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Geen goed gevoel

Berichtdoor lnge » 16 nov 2010 10:46

Dat zal je op vrijwel iedere paardenmarkt zien. Als je een paard wilt kopen moet je dat nooit op een paardenmarkt doen, of je moet er heel veel verstand van hebben. Er staan veel paarden waar wat mis mee is. Sommige hebben een inspuiting gehad om goed te kunnen lopen zodat een eventuele kreupelheid verborgen blijft. Veel hebben er ook verborgen gebreken. Kortom een paard wat onverkoopbaar is om wat voor reden dan ook, belandt meestal op de paardenmarkt. En wordt vaak daarna door verkocht voor de slacht.
En dat is altijd zo geweest. Ik ging vroeger wel eens mee naar Utrecht en dan zag je op het laatst dat in een heel rap tempo de overgebleven paarden door iemand opgekocht werden en in een grote veewagen geduwd, regelrecht naar het slachthuis :puppydogeyes:

Gebruikersavatar
Heike
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jul 2005 21:39
Land:
M/V: V
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Geen goed gevoel

Berichtdoor Heike » 16 nov 2010 10:49

Een herkenbaar gevoel... en ja, op zo'n paardenmarkt kan je beter niet komen of met afgewend hoofd langs de paarden wandelen. Arme dieren!

Gebruikersavatar
Maggie Simpson
Berichten: 676
Lid geworden op: 26 aug 2010 13:56
Land: Nederland
M/V: V

Re: Geen goed gevoel

Berichtdoor Maggie Simpson » 16 nov 2010 11:03

Kuckeltje schreef: Voor mij de eerste tijd even geen zuurvlees want dat is volgens mij het lot wat de meeste van onze trouwe 4 benige vrienden daar te wachten staat.

En met een runderbiefstuk heb je geen probleem? Die staan ook gewoon in de rij om een pin door het hoofd te krijgen... dat is niet zielig?
Ik vind het altijd zo hypocriet...

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Geen goed gevoel

Berichtdoor lnge » 16 nov 2010 11:13

En met een runderbiefstuk heb je geen probleem? Die staan ook gewoon in de rij om een pin door het hoofd te krijgen... dat is niet zielig?
Ik vind het altijd zo hypocriet...

Dat is waar men dan vaak niet bij stil staat.
Als paardenliefhebber at ik ook nooit paardenvlees, want een paard, nee die gunde je dat lot niet.
Toen kreeg ik kippen en zag hoe het de kip verging bij het slachten. En dan dacht ik, ach die aardige beestjes kan je toch niet opeten?
En toen ging ik mijn paarden stallen op een melkveehouderij. Ik kreeg hierdoor veel met koeien te maken en assisteerde zelfs bij bevallingen. Oa door de omgang van die boeren met die koeien, een manier waar ik helemaal naar van werd, realiseerde ik mij dat zo'n koe ook alles behalve prettig behandeld wordt voor het geslacht gaat worden.
Voor mij een reden om geen enkel stuk vlees meer te eten.
Dus misschien moet iemand die geen paarden of kippenvlees eet, ook eens gaan kijken bij een slachtvee handelaar.
Want als je om die reden alleen geen paardenvlees eet is het wel hypocriet ja.
Maar daar heb ik mij ook schuldig aan gemaakt :oops:

Gebruikersavatar
marjolijn1957
Berichten: 5915
Lid geworden op: 12 jan 2009 12:01
Land: NL
M/V: V
Locatie: Vlakbij een zeer bekend knooppunt in het midden van NL

Re: Geen goed gevoel

Berichtdoor marjolijn1957 » 16 nov 2010 11:21

Idd. Als je om die reden geen paardevlees eet en wel andere dingen ben je niet goed bezig is mijn mening.
Dan moet je vegetarisch gaan eten.

Gebruikersavatar
Kuckeltje
Berichten: 1565
Lid geworden op: 18 sep 2008 13:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Beekdaelen
Contacteer:

Re: Geen goed gevoel

Berichtdoor Kuckeltje » 16 nov 2010 12:37

Een goed stukje vlees laat ik me goed smaken. Daar vind ik helemaal niks mis mee.

Wie alleen vegetarisch wil eten moet dat zelf weten. Ik doe dat niet maar eet wel vlees met respect voor het dier wat ik eet.

Iedereen maakt gebruik van dierlijke producten. Boter op je brood, eieren, melk, leer voor kleding, schoenen of meubels. Wol in je lekkere warme trui.

Vlees moet goed zijn.

Met een goed stukje vlees bedoel ik een stuk vlees van een dier, vogel, vis of wat dan ook die een goed dierwaardig leven hebben gehad. Goed voer , genoeg leefruimte de kans om lekker buiten van de zon, regen of wat dan ook te genieten.

De meeste paarden hebben dat wel gehad maar om ze nou op het eind van hun leven eerst op een paardenmarkt, dan met veel in een veewagen proppen en misschien dan ook nog eerst half Europa mee door te reizen. Nee, dat gaat me te ver en ik vind het helemaal niet hypocriet om daar medelijden mee te hebben. Het is aan ons als beschaafde mensen er voor te zorgen dat dieren die geslacht worden niet onnodig pijn of stressvolle situaties moeten doormaken.

Wel iets om over na te denken met het kopen van vlees. Waar komt het vandaan?
Er is altijd een dier voor geslacht maar er is veel verschil hoe het dier geleefd heeft en uiteindelijk aan zijn einde komt.

Gebruikersavatar
marjolijn1957
Berichten: 5915
Lid geworden op: 12 jan 2009 12:01
Land: NL
M/V: V
Locatie: Vlakbij een zeer bekend knooppunt in het midden van NL

Re: Geen goed gevoel

Berichtdoor marjolijn1957 » 16 nov 2010 12:55

Ieder moet idd voor zich zelf uit maken wat hij/zij eet.
En ik kan me ook voorstellen dat ieder wil dat een dier zo'n prettig mogelijk leven heeft gehad. Daar is hier op het forum ook genoeg over te lezen. Maar hoe het vervolgens in een slachthuis aan toe gaat staan niet zo veel mensen stil denk ik zo.
Begrijp me goed ik ben ook voor een zo diervriendelijk houden van dieren. Dus met alle dingen die jij opnoemt.

En wat bedoeld wordt met hypocriet is het in dit geval niet eten van paardevlees omdat je gezien hebt hoe de dieren er daar bij staan.


Terug naar “Paarden, pony's & ezels”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten