friese ruin

Gebruikersavatar
kippenloverken
Berichten: 2667
Lid geworden op: 29 dec 2010 00:46
Land: belgie
M/V: M
Contacteer:

friese ruin

Berichtdoor kippenloverken » 08 dec 2011 16:07

een kennis van mij verkoopt haar fries , hier de advertentie :
http://nl.kapaza.be/oost-vlaanderen/paard-58284170.htm

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: friese ruin

Berichtdoor José » 08 dec 2011 22:53

Mag ik hier even een hele harde kritische noot kraken? Ik ben er niet op uit om je kennis onderuit te halen, maar dit gaat zo nooit lukken en al helemaal niet voor die prijs. Tenzij de koper bijziend is en nauwelijks wit van zwart kan onderscheiden.

Mijn bemerkingen zijn:

Ik weet niet hoe bang jouw kennis is voor dit paard, of om er op te rijden. De foto's laten het volgende zien:
-een veel te strak aangesnoerde neus- en kin-riem, onnodige druk en insnoering van het gevoelige gedeelte.
-extra 'zekerheid' door de nylon knoopbende om zijn hoofd. :roll:
-een veel te strak aangetrokken en te scherp bit, wat duidt op onvermogen van de ruiter om het paard ontspannen te houden/krijgen door ophoudingen en ontspanning af te wisselen.
-een veiligheids riem om de hals, in de vorm van een omgeknoopt halstertouw en martingaal. Bange
ruiter dus, die zekerheid zoekt in hulpmiddelen in plaats van zelfvertrouwen te kweken en dit uit te
dragen. Het paard raakt daardoor van de rel en gaat zich verzetten. Wat de ruiter vervolgens uitlegt als 'te pittig'. Nee, het ligt in dit geval zeker niet aan het paard!!! Ontspannen blik is bij de amazone
ook ver te zoeken. Geen goede combinatie, en het paard is nu de dupe.

Dan het paard zelf. Ongetwijfeld een heel lief dier, dat met de beste bedoelingen zijn verrichtingen doet. Maar niet begrepen en niet goed gereden/behandeld wordt.
Hij heeft ernstig staart- en manen eczeem. Wat ook terug te lezen is in: eczeemdeken etc. erbij. Kostenpost voor de eventuele nieuwe eigenaar. Hooguit licht te verbeteren maar meestal niet te genezen.
Hij heeft heel vermoedelijk daarnaast een vorm van schurft, getuige de grijze waas op de hals en bij de vetlok. Daar is iets aan te doen, maar ook dat kost geld en inspanning.
Hij heeft geen beste hoeven, brokkelig en zacht.
Hij is steil-kotig, niet gewenst bij friezen liefhebbers.
Zijn bouw is niet zoals men in de friezenwereld graag ziet.
Ik vraag me af of hier enig papier achter zit. Denk het niet. Maar okee, op papier kan je niet rijden.

Daarbij: de friese paardenmarkt is totaal ingestort. Wat in 2008 nog 3500 eu opbracht, doet nu niet eens 1500. Wat toen 1500 opbracht, wordt nu zelfs soms gratis weggegeven. Zodat men de lasten niet meer hoeft te dragen. Fokken is 1 ding, er verstand van hebben is weer iets heel anders. En dan willen verkopen in deze tijd, met dit paardje? Ik ga jouw kennis heel veel succes wensen.

Ik wens ondertussen het paardje het allerbeste toe, hoop dat hij het treft en een tehuis krijgt waar hij beter op zijn plaats komt. Laat je kennis vooral qua prijs flink water bij de wijn doen, als hij/zij wil verkopen. Anders gaat het niet lukken. En dan op z'n minst zorgen dat hij niet in de handel raakt maar bij een echte liefhebber terecht komt. Want hij kan er niets aan doen.

Zo, dit was de harde noot. Klinkt allemaal niet aardig, maar het is toch niet lelijk bedoeld. Ik probeer mensen wakker te schudden als ze irreële verwachtingen hebben. Dit is een klassiek voorbeeld van weer iemand die het niet aan kan en dan het stokje graag doorgeeft. Wat niet altijd ten gunste van het paard uit pakt. Kritisch dus, waar je kennis zijn/haar voordeel mee zou kunnen doen.

Gebruikersavatar
Chaamse Hoen
Berichten: 954
Lid geworden op: 22 mei 2011 13:56
Land: NLAAUS
M/V: V

Re: friese ruin

Berichtdoor Chaamse Hoen » 09 dec 2011 08:20

José schreef:
Daarbij: de friese paardenmarkt is totaal ingestort. Wat in 2008 nog 3500 eu opbracht, doet nu niet eens 1500. Wat toen 1500 opbracht, wordt nu zelfs soms gratis weggegeven. Zodat men de lasten niet meer hoeft te dragen. Fokken is 1 ding, er verstand van hebben is weer iets heel anders. En dan willen verkopen in deze tijd, met dit paardje? Ik ga jouw kennis heel veel succes wensen.




.... zeg dat maar wel.... ja het is echt niet om te lachen.

Hier staat Wieke,
gitzwarte merrie, met stamboom, paspoort,chip, 3e premie,trailer-en verkeersmak , incl. keuringsrapport en bloedafname 1250,- euro ( GEEN INTERESSENTEN ! ) ...het is niet normaal meer , soms denk ik dat de verkoopprijs onder het slachtprijs moet liggen, misschien dan pas....

en verder moet ik mij jammer genoeg aansluiten bij het verhaal van Jose, met zulke fotos verkoop je dit dier nooit, dus heel snel nieuwe fotos maken, zonder ruiter erop, en zonder al die bedwangs-schnikschnak( dat ziet er toch niet uit !!! )

Gebruikersavatar
JustKarin
Berichten: 2925
Lid geworden op: 19 apr 2011 15:57
Land: NL
M/V: V
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: friese ruin

Berichtdoor JustKarin » 09 dec 2011 11:09

Een situatie met dranghekken lijkt me ook niet ideaal om een jonge ruin te fotograferen. Het lijkt me een super braaf paard dat hij dit soort drukte aankan met 5 jaar!
Die neusriem is duivels hard aangesnoerd en het bit...
Het halstertouw lijkt me niet zo zeer te maken te hebben met onzekerheid maar meer met 'het paard moet aangebonden kunnen staan daar en ik wil hem niet in zo'n situatie het hoofdstel afdoen met een los over straat rennend paard als gevolg.' Logische situatie lijkt me.
Een sme-paard kost een vermogen, financieel en emotioneel en worden meestal gratis aangeboden.
Ik durf niet hardop te zeggen wat ik zou doen als mijn paard sme blijkt te hebben... maar ik begrijp heel goed dat ze er af wil. Succes met het vinden van een fijne plek voor dit lieve paard.

Gebruikersavatar
umbaba
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 feb 2006 11:54
Land:
M/V: V
Locatie: Wezembeek-Oppem

Re: friese ruin

Berichtdoor umbaba » 09 dec 2011 11:13

Nog een tip. Neem foto's van recht op de flank en recht van voren en achteren zodat de bouw beter te zien is.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: friese ruin

Berichtdoor José » 09 dec 2011 13:31

@ JustKarin: het bit is inderdaad funest voor de jonge zachte paardenmond. Deze heeft een akelig scharende en liftende werking, ronduit fout! Een gewoon iets breder uitlopend dubbelgebroken trensje volstaat ook en ontziet de mondhoeken. En kijk maar op de foto waar het paard helemaal op staat. Daar hangen de teugels voor de foto even los en houdt de amazone het halstertouw stevig vast waardoor dat strak op de hals ligt.
Dit zie je vaker met paarden die net beleerd worden, een halstertouw er om als extra houvast voor de ruiter ingeval van een bok- of steigerpartijtje.

De ruiter mag best niet zeker van zichzelf zijn, maar wat ik niet eerlijk vind is om het dier dan met allerlei klemzettende attributen uit te rusten, waar men meestal niet mee overweg kan. En als het paard dan terecht in verzet gaat wordt het verkocht omdat het 'te pittig' zou zijn.
Mijn suggestie in zo'n geval: gun het dier een goed tehuis en stop met paardrijden. Sorry, ik zie te veel paardenleed door onervarenheid.

Gebruikersavatar
judith77
Berichten: 351
Lid geworden op: 22 feb 2011 19:49
Land: nl
M/V: V

Re: friese ruin

Berichtdoor judith77 » 09 dec 2011 13:37

Vraagprijs ligt zeker veel te hoog op dit moment. Kan hier in Drenthe friese paarden kopen voor minimaal de helft minder en dan met keuringsrapporten, veel ervaring, mak etc. Heb ze zelfs hier al gezien van dik onder de 1000 euro.

De friese markt is compleet ingestort, mss ook wel omdat er teveel van zijn.

Gebruikersavatar
Chaamse Hoen
Berichten: 954
Lid geworden op: 22 mei 2011 13:56
Land: NLAAUS
M/V: V

Re: friese ruin

Berichtdoor Chaamse Hoen » 09 dec 2011 15:23

Afbeelding
net 4jarige Arabiermerrie met mijn dochter aan het oefenen


Onze kinderen moeten jonge paarden eerst op deze manier “laaaaaaaaang “ onder de kont hebben bevoer hun gebruik mogen maken van ruiterhulpmiddelen !

( het is maar een Schnapschuß ,....dus niet over de kwaliteit van het foto vallen, het bruin op het dier is gewon vuil van het rollen ervoor. )


Afbeelding
nog een”kleintje” van lang geleden, toen waren de kids noch klein.....

Gebruikersavatar
kippenloverken
Berichten: 2667
Lid geworden op: 29 dec 2010 00:46
Land: belgie
M/V: M
Contacteer:

Re: friese ruin

Berichtdoor kippenloverken » 09 dec 2011 20:02

ik heb helemaal geen ervaring met dit paard .
ikzelf rij zonder neusriem ,die nylonknoopbende is een halster .
het omgeknoopt halstertouw is een touw om op buitenrit vast te knopen bij een stop .
deze foto is trouwens op een weiding genomen ,vorig jaar .
en voor de rest heeft dit niets te maken met mijn kennis !
dit is een advertentie van een kennis en wou haar alleen een beetje helpen met verkopen .

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: friese ruin

Berichtdoor José » 09 dec 2011 21:20

@ Kippenloverken: voel je vooral niet aangevallen. Het commentaar dat hier boven gegeven wordt is niet om de fries of de eigenaresse af te kraken. Het is om de eigenaresse de tip aan de hand te doen dat ze veel te veel voor dit paard vraagt, oa vanwege bovengenoemde 'mindere' punten. En de manier van presenteren roept bij veel mensen geheid weerstand op. Betere foto's, zonder al die franje, zou al een hoop schelen.
Als ze betere foto's plaatst en een reeële vraagprijs vraagt maakt ze veel meer kans om het dier te verkopen. Een TIP dus! Eye-opener zo je wilt.


Terug naar “Paarden, pony's & ezels”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten