hoefbevangen en kleefkruid.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: hoefbevangen en kleefkruid.

Berichtdoor lnge » 15 jul 2012 00:03

Carbasalaatcalcium (ook onder die naam vragen bij de apotheek, ascal is duurder, dat is een merk), hou het op een zakje per dag. Je kan dit ook met je dierenarts bespreken, en als hij afwijzend reageert, gewoon Utrecht (faculteit) bellen.
Met 1 zakje weet ik zeker dat de dosering in ieder geval niet te hoog is. Volgens gaf ik in het begin meer, maar dat is te lang geleden om het nog precies te weten. Daarom moet je gewoon even bellen.
Het is in ieder geval goed, er wordt ook geadviseerd om dit in je medicijnkastje voor je paard te hebben zodat je meteen iets kan geven als je het al vermoed.
Met de equipalazone moet je wel oppassen, als het kan na 2 weken gaan afbouwen. Dit omdat het kans op nierschade geeft en daardoor krijg je ook weer hoefbevangenheid.

roderoos
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 sep 2012 09:41
Land: Deutschland
M/V: M

Re: hoefbevangen en kleefkruid.

Berichtdoor roderoos » 27 sep 2012 16:23

Natuurlijk Hoefbekappen heb ik goede ervaring mee. Mijn hoefsmid doet niets anders. Jammer genoeg woont hij misschien te ver weg ( Dalen - Drenthe.)
Natuurlijkehoeven.nl Marcel Brandhorst. Hij werkt in een straal van 80 km vanaf Coevorden gerekend. Probeer het eens zou ik zeggen. Mijn pony's worden 3 maal per jaar bekapt door natuurlijk hoefbekappen.
Marcel is een heel rustige man voor en met de dieren.
Woon zelf in Duitsland en hier doen ze bloed-af-laten bij hoefbevangenheid. Er wordt een paar liter bloed afgetapt, waardoor het dieren lichaam gedwongen wordt nieuw bloed aan te maken en er een soort natuurlijk genezingsproces in gang wordt gezet.
Wens U succes.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: hoefbevangen en kleefkruid.

Berichtdoor José » 27 sep 2012 21:09

OMG, daar gaan we weer! Het is niet dat ik star ben in de 'oude manier van'. Bloed aftappen? Daar waren we toch na de kwakzalvers in de Middeleeuwen onderhand wel een beetje vanaf, mag ik hopen?!

Een paard/pony raakt hoefbevangen. Waardoor? Door teveel voer en 'goede zorgen'. En bij sommigen ook genetische aanleg. Te kort gras door overbegrazing, te weinig ruimte of wat dan ook. Inderdaad, de fructaanrijke puntjes gras die op een te kort land ontstaan.

En dan gaat men klooien. Met hoefsmeden, met medicatie, met dieetvoer, met muilkorfjes, met wat dan ook.

Totaal voorbijgaand aan de essentie van het verhaal: genoeg ruimte zodat er genoeg normaal rijp gras staat. Genoeg beweging. Op tijd verweiden, zodat er voldoende hoger gras ter beschikking blijft.

Nee, liever de dierenarts (altijd gratis), de natuurlijk bekapper (ook gratis en nog eens niet vakkundig), de dure dieetvoeders etc. Zelf weten.

Het paard/de pony dien je er niet mee. En je portemonnee ook niet. Maar laat je maar van alles aanpraten...

Bloed aftappen?! Zie je nou zelf de flauwekul daarvan niet in? Het dier heeft de hoeveelheid bloed die hij/zij aan boord heeft gewoon nodig. Niet meer en zeker niet minder. Sorry, maar als je het nou over dierenmishandeling hebt, dit is dierenmishandeling en nieuwerwetse kwakzalverij.
Natuurlijk moet het dier dan versneld weer nieuw bloed aanmaken. En dan maar hopen dat dat 'schoner' is. Ja, de bloedplaatjes, rode bloedcellen en leukocyten zijn dan wat jonger. Maar wat denk je dat het het dier aan energie kost om dat allemaal aan te moeten maken? Terwijl het zich al niet goed voelt door hoefbevangenheid.

Sjonge, wat een onkunde!!! Dat iemand daar in tuint, daar kan ik me heel kwaad over maken. Arm paard met zo'n baas.

Gebruikersavatar
karuna
Berichten: 1288
Lid geworden op: 16 aug 2005 22:29
Land:
M/V: V
Locatie: Doesburg

Re: hoefbevangen en kleefkruid.

Berichtdoor karuna » 28 sep 2012 17:31

Ik ken toch paarden die er goed baat bij hebben gehad. Op de een of andere manier haalt het druk weg bij de hoeven en voelen ze zich beter. Wordt zeker in Frankrijk nog vaak toegepast schijnt.

Wat betreft bevangenheid. Helaas hebben we er rijke ervaring mee met meerdere dieren. Het duurt zowiezo lang voor het over is, te korte hoeven of te harde ondergrond kan het pijnlijker maken. Daarnaast is verjarig hooi goed, maar en daar zit het probleem. Niet elk overjarig hooi is suikerarm. Als je de pech hebt dat je heel goed rijk hooi hebt is het ook overjarig nog flink suikerhoudend.

Onze oude merrie stond op een heel kort weitje en kreeg iedere dag een ministukje gras erbij. Verder alleen schraal hooi en vitamines. Verder niets.

Voor onze tinker die snel spierbevangen is en een keer hoefbevangen is geraakt door te suikerrijk gras doet het het beste op oud hoog doorgeschoten gras. Hoe langer hoe beter. Die heeft dit jaar op onbemeste ruwe stukken grond gestaan die dringend gemaaid moesten worden. Daar kreeg bij iedere dag een heel royaal stuk bij. Hij was de hele dag hard bezig met knagen en grazen en hij knapte veel sneller op dan op een kaal stuk wei met alleen hooi.

Ook voor zijn lever zijn we na een winter en voorjaar tobben overgestapt op een ander voerbeleid. Rijker hooi gaan geven maar wat afgepast en iets meer lang gras ipv een korte wei met gestrest gras.Rijker hooi is van eigen land. Licht bemest met koeiengier en heel laat gemaaid zodat het voor een deel graszaad bevat. Hij eet nu half eerste half tweede snee ipv graszaadhooi en overjarig spul en hij is duidelijk beter te pas.

Pony is weer mooi slank en zo soepel als een wilgentakje met zijn 650 kilo.

TS hoe is het met je pony nu?
Wat je zou kunnen doen is je hooi laten testen om de waardes te bepalen van eiwit suikers en vitamines. Het is wel echt hooi en geen ingepakt spul?

Hoe korter het gras hoe gestrester hoe meer fructaan erin zit. Zeker bij droger weer of lage temperaturen.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: hoefbevangen en kleefkruid.

Berichtdoor José » 30 sep 2012 00:34

Dat zeg ik dus: rijkere wei met hoog gras. Veel beter dan die kaalgegraasde/kort gemaaide bende.

En ja, een paar liter bloed aftappen zal uiteraard op dat moment de bloeddruk doen dalen, en dus ook de druk op de hoeven. Maar dat is geen oplossing, het dier moet dat bloed toch weer aanvullen en dan speelt het weer opnieuw. Intussen zo slap als een vaatdoekje en niet goed voor de algehele weerstand.

iris
Berichten: 1298
Lid geworden op: 27 sep 2005 21:54
Land:
M/V: V
Locatie: friesland

Re: hoefbevangen en kleefkruid.

Berichtdoor iris » 17 okt 2012 11:34

Even een update over Jetske , de pony.

Het gaat heel goed met haar, ze loopt weer vlot!

Omdat we in augustus verhuisden, zaten we even met een probleem: Hoe krijgen we Jetske op de trailer?
Ze heeft aangepaste schoenen gekregen en als of er niets aan de hand was, liep ze gewoon op de trailer.
Omdat we hier nog geen goed gras of zandvlakte hebben, staat ze eerst met haar vrienden in de ligboxstal.
Ze hebben hier alle ruimte, de stal hebben we voorzien van rubberen matten en bevalt prima.
Jetske krijgt hooi, geweekt in water (een uur) en een multivitamini tablet en ze heeft haar mineralenblok.
We lopen vaak met Jetske, ze heeft haar schoenen aan, door de weilanden/zandpaden.
Nu beginnen haar hoeven te groeien en ook de zool wordt weer dikker, ze had een sinkinghoef.
Ze gaat vooruit, maar het zal nog een lange tijd duren voor ze weer nieuwe hoeven heeft.

Ik ben zeer tevreden met Fred Emmerig, onze hoefsmid, hij is heel rustig en heeft de juiste dingen gedaan.
In juli was Jetske zo ziek, zo'n pijn en nu is ze weer vrolijk en loopt weer, hinnikt weer, krijgt weer een mooie vacht.
Al snel na het bekappen kon ze zonder pijnstilling, de druk was eraf, ze kon toen weer een beetje scharrelen, moeizaam maar toch.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: hoefbevangen en kleefkruid.

Berichtdoor José » 17 okt 2012 11:59

Dat is mooi om te lezen! Die aangepaste schoenen kunnen misschien komend voorjaar/zomer wel weer af, als het gras hoger komt. Gewoon blijven oppassen voor de korte jonge graspuntjes, rijke wei en gaan met die banaan. En dan geregeld even de manenkam voelen. Staat die stijf: oppassen, staat die soepel: prima! Succes met Jetske!


Terug naar “Paarden, pony's & ezels”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten