hoefbevangen en kleefkruid.

iris
Berichten: 1298
Lid geworden op: 27 sep 2005 21:54
Land:
M/V: V
Locatie: friesland

hoefbevangen en kleefkruid.

Berichtdoor iris » 10 jul 2012 14:22

Mijn shetlander pony van 8 jaar is hoefbevangen.


Elke dag krijgt ze pijn stilling Equipalazone 1g.
Daarnaast alleen overjarig hooi en water.
Elke dag staat ze in de modder of ik spoel haar benen/hoeven met koud water.
Ze kijkt nog steeds helder uit de ogen en wil nog steeds eten.

Vandaag heeft ze hele warme hoeven en ik wil graag iets meer voor haar doen.
Nu las ik op internet over natuurlijke hoef bekappers, ze bekappen dan zo dat de druk van de hoeven af is.

Mijn vraag aan jullie:
Wie weet en heeft ervaring met een goede natuurlijke hoefbekapper in Friesland.
Wil graag ervaringen horen, wil de pony graag helpen, maar wel door een goede hoefsmid.

Ook lees je op internet over kleefkruid.
Nu dat heb ik hier genoeg.
Ze mag van de veearts alleen hooi, geen biks, geen gras.....mag kleefkruid wel? en wie heeft hier ervaringen mee.

ik hoor graag van jullie.
grt Iris.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: hoefbevangen en kleefkruid.

Berichtdoor lnge » 10 jul 2012 15:23

Voorlopig niets aan die hoeven doen! Er zijn paarden die er alleen maar slechter door gingen lopen! Met name door NBbekappen. Bovendien is het nu ook te pijnlijk.
Wat je nu doet is het enige juiste. Ik zou ook beslist niets anders geven, ook geen kleefkruid. De equipalazone moet 2 keer per dag (half zakje). Wat je daarnaast ook moet geven is carbasalaatcalcium/Ascal 600, dat haal je bij de apotheek het zijn doosjes met zakjes. Je lost het op in water en doet het met een spuit in zijn mond. Dit werkt bloedverdunnend en ontstekingsremmend. Doordat het bloedverdunnend is krijg je een betere doorbloeding in de hoeven. Dit gaf ik op advies van de DA en het werkte goed. Ik dacht 1 zakje per dag, kan ook meer zijn maar dat weet ik niet meer, dat moet ik opzoeken.
Ik had een chronisch bevangen shet, en het ging pas goed met hem toen hij geen sprietje gras meer kreeg. Ook afgegraasde weilanden zijn slecht, want hoe korter het gras, hoe hoger het fructaangehalte die de hoefbevangenheid veroorzaakt.
Steeds als ik dacht het komt nooit meer goed, knapte hij wonderbaarlijk op en liep weer te rennen als vanouds. het kan weken duren, maar geef het niet op!

Lees ook even hier: http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/Fra ... enheid.htm
Laatst gewijzigd door lnge op 10 jul 2012 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: info toegevoegd

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: hoefbevangen en kleefkruid.

Berichtdoor José » 10 jul 2012 17:22

Mijn tip: zeker nooit door een natuurlijk bekapper laten doen. Is een mooi sprookje dat al heel veel leed heeft veroorzaakt. Ik heb ooit 1 keer zo'n man bij mijn paarden gehad nadat ik net verhuisd was en een andere hoefsmid moest zoeken. Wat een nepperij met mooie woorden! Dan kan je beter aangepast schoeisel overwegen door een echt vakbekwame hoefsmid.

Maarrrrrrr: de shet van onze buren was ook al jaren zwaar hoefbevangen en zat dik aan de medicatie en aangepast schoeisel. Stond alle dagen in de zandbak of op stal, nooit in het gras. Kreeg ook oud overjarig hooi, totdat ook dat niet meer mocht. Heeft het vervolgens op Lucerne nog een tijd volgehouden.

Toen verhuisden de buren naar Brabant en de shet en het paard gingen mee.

Geloof het of niet: shet is bij een pensionstalling bij de andere shetjes in een volle wei met hoog gras geparkeerd. Daar mocht hij eerst een paar uurtjes per dag in en verder in een zandbak. Langzaam uitgebreid qua uren. En hij loopt nu al een jaar volledig in de wei met lang gras, zonder schoeisel, zonder medicatie en er is geen enkele hoefbevangenheid meer te bekennen.

Kan je zeggen: dit is een sterk verhaal. En toch werkt het bij Bartje prima!. Na jaren ellende.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: hoefbevangen en kleefkruid.

Berichtdoor lnge » 10 jul 2012 17:33

Nee het is geen sterk verhaal! Ik heb het zel nooit durven proberen, maar hoe langer het gras, hoe minder fructaan er in zit. Dus eigenlijk kan je een shet in goed weiland zetten, mits je op tijd verweidt. Kort gras wil groeien, en in die kleine puntjes die er uit komen zit giga veel fructaan!

Artep
Berichten: 3019
Lid geworden op: 13 feb 2012 18:04
Land: nederland
M/V: V
Locatie: gelderland

Re: hoefbevangen en kleefkruid.

Berichtdoor Artep » 10 jul 2012 17:40

Ook hier een welsh die in het verleden hoefbevangen is geweest.
's morgens staat ze in de zandbak en 's middags in de wei.
In het voorjaar eerst 2 uurtjes in de wei en dan steeds iets langer.

iris
Berichten: 1298
Lid geworden op: 27 sep 2005 21:54
Land:
M/V: V
Locatie: friesland

Re: hoefbevangen en kleefkruid.

Berichtdoor iris » 10 jul 2012 19:09

Bedankt voor jullie reacties.

Maar ojee zojuist is de hoefbekapper uit Sneek geweest , Fred Emmmerig www.barehoof.nl

Ik had na dit bericht verder gezocht en kwam allerlei positieve reacties op bokt.nl tegen, dus hem een mail gestuurd en ik had geluk hij moest een dorp verderop zijn en is dus om half 6 hier geweest.
Een rustige man, veel geduld en uitleg.
Ook zou hij mij nog een mail sturen over voeding enzo, deze informatie had hij weer van veeartsen waar hij meewerkt.
Hij gaf mij wel een rustig en goed gevoel.

De vraag over kleefkruid kon hij niet beantwoorden, dat heb ik weer via internet.

Inge, ik zal kijken of ik bij de apotheek terecht kan en zal het zeker proberen.

Jetske probeer ik morgen naar buiten te lokken met oud hooi en de friese ruin.
Ze wil niet naar buiten i.v.m de vliegjes (zomerexceem)
Nu zal ik van 10.00-16.00uur de fries bij haar zetten, in de hoop dat ze dan wil en wat gaat scharrelen.
Ik heb op de kamp modderpoelen gemaakt zodat haar hoeven niet uitdrogen en lekker koelen.

ik houd jullie op de hoogte.

iris
Berichten: 1298
Lid geworden op: 27 sep 2005 21:54
Land:
M/V: V
Locatie: friesland

Re: hoefbevangen en kleefkruid.

Berichtdoor iris » 10 jul 2012 19:31

oja zal nog even vertellen dat Jetske sinds 14mei hoefbevangen.
14 mei niet meer voor of achteruit te krijgen.
Veearts erbij, spuit in de hals en pijnstilling (elke dag 1 zakje)
18 mei hoefbekappen (gewone hoefsmid)
24juni Jetske ligt en wil niet meer overeind.
Veearts , spuit in de hals en vanaf deze dag weer elke dag zakje pijnstilling.

Jetske kijkt nog steeds helder uit de ogen, heeft goede eetlust.
Maar omdat met deze warmte iedere keer die vervelende knutjes actief zijn , staat ze liever op stal.
Jetske kan zelf in en uit lopen.
De laatste dagen blijft ze op stal en ligt meer als anders.

Vandaar mijn vraag over natuurlijk hoefbekappen, nu maar hopen dat ze minder druk op haar hoeven heeft en dat ze toch in de knutvrije uren wil scharrelen.
Morgen zal ik de fries bij haar zetten, ze zijn gek op elkaar.
Wel is de fries soms zo lomp en loopt haar dan bijna omver, zal het in de gaten houden.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: hoefbevangen en kleefkruid.

Berichtdoor lnge » 10 jul 2012 19:49

De laatste keer dat mijn pony het had heeft het ook maanden geduurd.

Maar is ze nu bekapt? Realiseer je dat je door die manier van bekappen ook de beenstand, met name de kootstand verandert, wat flink problemen kan geven. En zeker wanneer een paard zich al een andere stand aangenomen heeft om zich te ontlasten van de pijn.

iris
Berichten: 1298
Lid geworden op: 27 sep 2005 21:54
Land:
M/V: V
Locatie: friesland

Re: hoefbevangen en kleefkruid.

Berichtdoor iris » 10 jul 2012 21:04

De hoeven zijn weer goed gezet , de hoefsmid heeft aan de voorkant van de hoef iets afgehaald zodat de afzet beter gaat.
Hij heeft alles goed uitgelegd, maar weet niet precies hoe ik het duidelijk moet typen.
(zie zijn site of die van Inge, daar wordt het goed uitgelegt)

Ze staat nu weer rechter op de hoeven en leunt niet meer zo erg op de achterhand.

Het is niet zo dat er heeeel veeel is afgehaald hóór, een ieniminie beetje.
Hij houdt kontakt met ons en komt binnenkort weer langs om te kijken en behandelen.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: hoefbevangen en kleefkruid.

Berichtdoor lnge » 10 jul 2012 21:15

Het moet idd steeds een minimaal beetje, en dan na een paar weken weer. Op die manier past de stand zich voorzichtig aan.
Ik hoop dat het gauw beter met haar gaat. Je kan ook nog de hoeven in zwachtelen, met eerst een dikke laag vette watten en daar overheen coflex. Langs de rand kan je er dan nog water in laten lopen. Wanneer ze naar buiten moet lopen zal dat pijnlijk zijn, en op deze manier niet. Ze hoeft dan ook niet in de modder te staan.


Terug naar “Paarden, pony's & ezels”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten