ontsnappend paard

Gebruikersavatar
jessy
Berichten: 1380
Lid geworden op: 24 apr 2012 21:17
Land: belgie
M/V: V

Re: ontsnappend paard

Berichtdoor jessy » 28 dec 2012 22:42

José schreef:Sterker nog: je kan als je even zoekt zelfs gratis een paard van iemand overnemen. Zo zijn de tijden momenteel helaas. Er zijn genoeg mensen die de kosten niet meer kunnen opbrengen en de paardenmarkt is totaal ingestort.


dat weet ik maar al te goed , ik ben zelf paardenfokker van opleiding .
de aanschaf van een paard is belachelijk goedkoop .
voor 1000 euro heb je al een berijdbaar paard.
vroeger gaf je dat en veel meer aan een veulentje

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: ontsnappend paard

Berichtdoor José » 29 dec 2012 00:01

Inderdaad. En toch zijn er nog heel veel mensen die elk jaar direct na de geboorte van het veulen hun merrie opnieuw laten insemineren (uiteraard hoge kosten) en dan maar voor lief nemen of ze het al dan niet geslaagde veulen ooit aan de straatstenen kwijt kunnen. En ondertussen lopen te mopperen dat ze kosten maken en hun ontsnapte paarden bij de buren of nog verderop moeten ophalen. En dat hun hengstveulen zo'n onhandelbaar geval is. Ik kan ze hier uittekenen in de buurt en we hebben al regelmatig paarden van anderen weer op hun plekje gezet omdat de eigenaren niet thuis waren.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: ontsnappend paard

Berichtdoor Lies » 29 dec 2012 00:10

Een maatje voor dit paard is ook mijn idee! (Geleerd van Inge ;) ) En verder ben je volgens mij niet zozeer actief boos op je paard maar voel je je eerder machteloos waar je gefrustreerd van raakt. Heel begrijpelijk. Ik ben blij dat je paard er geen nare dingen aan heeft over gehouden! En ik hoop dat je eventueel een shetlander of een ander paardje erbij neemt. Dan is je paard een stuk gelukkiger en je redt weer een beestje wat ook niet onbelangrijk is :zon:

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: ontsnappend paard

Berichtdoor Lies » 29 dec 2012 00:14

CutiePie schreef: En anders hardere schok erop. Soms voelen ze het niet eens en rammen ze er dus gewoon doorheen.. Toch is het lastig want sommige paarden breken gewoon steeds uit. :puh2:


Dat ze het niet voelen daar geloof ik helemaal niets van! Mijn idee is dat je niet dieren op deze wijze krampachtig ergens moet houden. Beter vind je de oorzaak van het gedrag en doe je daar wat aan. Dit paard zal de schok heus wel voelen maar de prikkel om eruit te komen is sterker dan de pijnprikkel van het draad..

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: ontsnappend paard

Berichtdoor José » 29 dec 2012 10:14

Niet elk paard voelt de schok. Ik weet dat er bijvoorbeeld heel veel shetten uitbreken omdat ze zo'n dikke vacht en bos manen hebben dat ze er gewoon onderdoor lopen. Ik heb zelfs veulens meegemaakt die op de knieën er onder door kropen. En dat was niet persé omdat ze alleen stonden, ze stonden met meerdere paarden. Maar het gras was gewoon groener aan de andere kant van het draad. En wat te denken van de akelige snijwonden die ze kunnen oplopen van dat brede schriklint.

Gewoon binnen zetten en daar voeren. Voorjaar met maatje naar buiten. Lijkt mij het beste.

Gebruikersavatar
jessy
Berichten: 1380
Lid geworden op: 24 apr 2012 21:17
Land: belgie
M/V: V

Re: ontsnappend paard

Berichtdoor jessy » 29 dec 2012 15:18

José schreef:Niet elk paard voelt de schok. Ik weet dat er bijvoorbeeld heel veel shetten uitbreken omdat ze zo'n dikke vacht en bos manen hebben dat ze er gewoon onderdoor lopen. Ik heb zelfs veulens meegemaakt die op de knieën er onder door kropen. En dat was niet persé omdat ze alleen stonden, ze stonden met meerdere paarden. Maar het gras was gewoon groener aan de andere kant van het draad. En wat te denken van de akelige snijwonden die ze kunnen oplopen van dat brede schriklint.

Gewoon binnen zetten en daar voeren. Voorjaar met maatje naar buiten. Lijkt mij het beste.


brede lint ook niet goed ?
we waren net aan het denken zo iets te kopen .
en stroom staat er echt wel genoeg op !
het lijkt mij gewoon dat hij het hooi niet wil eten en alleen maar oog heeft voor het lekker sappige gras in de weide achter ons.
dat is een weide die elk jaar gehooit wordt dus ik kan begrijpen dat het er heeeeeeel smakelijk uitziet.
gelukkig heeft mijn knappe kerel er niets aan overgehouden.
maar hij komt alvast de stal even niet meer uit :puh2:
een 2de paard / pony bij ... phoe dat weet ik zo nog niet.
meschien dat ik iemand kan vinden die een weitje zoekt voor een shetje , dan kan het werk wat verdeeld worden.

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: ontsnappend paard

Berichtdoor brenda17 » 29 dec 2012 15:35

Kan me best voorstellen dat de politie je een boete geeft. Wat als je paard de weg opgaat en een dodelijk ongeluk veroorzaakt?

Gebruikersavatar
kippenloverken
Berichten: 2667
Lid geworden op: 29 dec 2010 00:46
Land: belgie
M/V: M
Contacteer:

Re: ontsnappend paard

Berichtdoor kippenloverken » 29 dec 2012 17:33

:frons: Ze kan er toch zelf niet aan doen dat haar paard over de draad over de draad gaat .
Ze heeft hem al in de stal gezet .
typisch weer zo'n reactie van jouw .

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: ontsnappend paard

Berichtdoor brenda17 » 29 dec 2012 18:14

kippenloverken schreef::frons: Ze kan er toch zelf niet aan doen dat haar paard over de draad over de draad gaat .
Ze heeft hem al in de stal gezet .
typisch weer zo'n reactie van jouw .


Betere omheining?
Tuurlijk kan je ervoor zorgen dat het paard niet meer uit de weide ontsnapt.

Gebruikersavatar
jessy
Berichten: 1380
Lid geworden op: 24 apr 2012 21:17
Land: belgie
M/V: V

Re: ontsnappend paard

Berichtdoor jessy » 29 dec 2012 18:26

brenda17 schreef:
kippenloverken schreef::frons: Ze kan er toch zelf niet aan doen dat haar paard over de draad over de draad gaat .
Ze heeft hem al in de stal gezet .
typisch weer zo'n reactie van jouw .


Betere omheining?
Tuurlijk kan je ervoor zorgen dat het paard niet meer uit de weide ontsnapt.


idd ik zou er een stenen muur kunnen rondzetten van 2 m hoog .
daar gaat ie vast niet over ...


Terug naar “Paarden, pony's & ezels”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten