Fazanten...

Tamme en wilde vogels die niet in de categorie overige pluimage vallen
Gebruikersavatar
cetinel
Berichten: 8889
Lid geworden op: 22 dec 2003 22:42
Land:
M/V: V
Locatie: belgie-st-niklaas

Re: Fazanten...

Berichtdoor cetinel » 06 mei 2009 11:49

Alex Boers schreef:Helemaal geen liefhebbers verder van deze prachtige dieren?
Niemand die naast zijn of haar kippen ook fazanten houdt? :(


ben wel liefhebber(van alles eigenlijk :gutgut: )maar geen accomodatie voor.
nu kreeg ik vorige week van een vriendin patrijseitjes om in de broedmachine te steken,tegelijk had een kennis van haar(ik ken die mens niet) die te horen had gekregen dat ik een broedmachine had en voor vriendin eikes ging uitbroeden ,fazanteneieren naar haar gebracht met de vraag of die niet mee in de machine mochten in ruil voor wat kuikens.....
voor mij geen probleem,maar ik heb voorlopig geen plaats voor die kuikens,dus als er wat uitkomt is het allemaal voor hem zelf,MAAR: ik weet dus niet welke soort...
heb ze ingelegd op 1 mei en lees dat de dagen van uitkomst kunnen verschillen van 18 dagen tot 24?
maar de laatste paar dagen mogen de eikes niet meer gekeerd.....
wat doe ik het best:vanaf dag 15 niet meer keren,of wachten tot de 18e?
probleem is dat deze persoon de juiste soort ook niet kent.het zijn eieren van zijn fazantehennen(hij heeft er een aantal blijkbaar)maar behalve dat het fazanten zijn,wist die ook niks beters te vertellen.
kun je aan de kleur van zo een ei zien van welke soort??(dan post ik wel es een foto dacht ik zo)
dank bij voorbaat!

Gebruikersavatar
Jack de Mos
Berichten: 1353
Lid geworden op: 02 apr 2009 01:35
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Spaubeek

Re: Fazanten...

Berichtdoor Jack de Mos » 06 mei 2009 16:03

Hallo,

Drie goudfazanten heb ik hier zitten, twee hennen en één haan. De haan is een rode goudfazant ( uit 2003 ), één hen wildkleur ( 2006 ) en een andere hen is grijs ( uit 2003 ). Het is geen zilverfazant, maar dat is gewoon haar kleurslag.

De oudste twee dieren hebben we in 2004 gekocht en het kereltje was nog niet helemaal op kleur. Het was erg mooi om te zien hoe hij veranderde. Hij zou eigenlijk afgemaakt worden, omdat hij een gebroken vleugel had. Zijn vorige eigenaar wilde het diertje kwijt. Dat was jammer. Toen hebben we hem met de grijze dame gekocht.

Een jaar terug heb ik stage gelopen op een kinderboerderij. Hier zaten in eerste instantie één haan met vier hennen. Ik heb gehoord dat geiten het gaas kapot hebben gebeukt, waardoor de dieren ontsnapt. Eén hen bleef in de buurt van het hok en is later gevangen. De rest is nooit meer terug gezien. Hoewel de kinderboerderij aan het bos ligt, geloof ik niet dat ze het daar overleven, vanwege de vele en vele vossen.
Deze wildkleurhen liep er maar zielig alleen rond en ik mocht haar hebben. Een maand later is ze bij mij gaan leggen en met mijn eigen haan heeft ze twee dochters gekregen. Die verblijven nu ergens anders in mijn dorp.

Foto's: http://www.mijnalbum.nl/Album=67SPKLSH

groet, Jack

Gebruikersavatar
anke x
Berichten: 1765
Lid geworden op: 03 okt 2008 19:24
Land: belgie
M/V: V
Locatie: oost-vlaanderen/lokeren
Contacteer:

Re: Fazanten...

Berichtdoor anke x » 06 mei 2009 19:40

Ik bewonder ze in de wei ;) ( geen eten en geen verzorging nodig) wel alleen mannetjes... :mrgreen:

Gebruikersavatar
Martin&Leonard
Berichten: 1138
Lid geworden op: 27 mar 2005 20:13
Land:
M/V: V
Locatie: Zeeland

Re: Fazanten...

Berichtdoor Martin&Leonard » 06 mei 2009 21:07

Ik vind ze prachtig maar het zijn van die zenuwlijders en jammer genoeg niet tam te krijgen.

Gebruikersavatar
Jack de Mos
Berichten: 1353
Lid geworden op: 02 apr 2009 01:35
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Spaubeek

Re: Fazanten...

Berichtdoor Jack de Mos » 06 mei 2009 23:20

Martin&Leonard schreef:Ik vind ze prachtig maar het zijn van die zenuwlijders en jammer genoeg niet tam te krijgen.


En met de hand opvoeden? Is dat geen optie?
Mijn haan en één van zijn dochters zijn met de hand opgevoed. Erg tam.
Vaak zijn het inderdaad schuwe dieren. Mijn dieren eten gelukkig uit de hand. Ben een beetje verwend

Gebruikersavatar
anke x
Berichten: 1765
Lid geworden op: 03 okt 2008 19:24
Land: belgie
M/V: V
Locatie: oost-vlaanderen/lokeren
Contacteer:

Re: Fazanten...

Berichtdoor anke x » 07 mei 2009 20:25

Jack de Mos schreef:
Martin&Leonard schreef:Ik vind ze prachtig maar het zijn van die zenuwlijders en jammer genoeg niet tam te krijgen.


En met de hand opvoeden? Is dat geen optie?
Mijn haan en één van zijn dochters zijn met de hand opgevoed. Erg tam.
Vaak zijn het inderdaad schuwe dieren. Mijn dieren eten gelukkig uit de hand. Ben een beetje verwend


Als ik ergens fazanten in een ren zie, dan lopen ze de hele tijd langs de draad ?

Gebruikersavatar
Jack de Mos
Berichten: 1353
Lid geworden op: 02 apr 2009 01:35
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Spaubeek

Re: Fazanten...

Berichtdoor Jack de Mos » 08 mei 2009 00:11

Hey,

Ja, dat kan ik eigenlijk niet verklaren. Eén van mijn hennen blijft dit ook doen. Ik denk dat ze gewoonweg grotere ruimtes nodig hebben. Hoe groot de ren is, vaak is het voor zo'n dier toch te klein. Maar goed, ik kan het niet zeker zeggen :P

Kiptaro
Berichten: 181
Lid geworden op: 15 apr 2009 13:28
Land: Nederland
M/V: M

Re: Fazanten...

Berichtdoor Kiptaro » 08 mei 2009 00:27

Liefhebber ja,
Verstand van : nee
In bezit ; nee

Iets voor de toekomst (H)

frankip
Berichten: 2906
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Fazanten...

Berichtdoor frankip » 08 mei 2009 08:29

Jack de Mos schreef:Hey,

Ja, dat kan ik eigenlijk niet verklaren. Eén van mijn hennen blijft dit ook doen. Ik denk dat ze gewoonweg grotere ruimtes nodig hebben. Hoe groot de ren is, vaak is het voor zo'n dier toch te klein. Maar goed, ik kan het niet zeker zeggen :P

Hoi,Ik heb ook een koppel goudfazanten.Vooral de haan bleef steeds langs de draad lopen.Dacht toen ook dat ze groter wilde zitten.Heb toen de deur opengezet zodat ze in de hele tuin konden lopen.Dat hebben ze een keer gedaan en toen ze weer de weg naar hun eigen ren hebben teruggevonden zijn ze naar binnen gegaan en nooit meer eruit gekomen.Na 2 weken heb ik toen maar weer de deur dicht gedaan.Heb nu een paar fazanteneieren onder de kriel liggen die dan samen zouden moeten uitkomen en opgroeien.Ben benieuwd of die zich aan de kippen aanpassen.

Gebruikersavatar
Tom Lenaerts
Gebanned
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 apr 2009 20:32
Land: belgie
M/V: M

Re: Fazanten...

Berichtdoor Tom Lenaerts » 09 mei 2009 07:46

heb moneteel geen fazanten meer enkel nog een koppel erkel frankolijnen
heb er wel gehad hier een lijstje

cabot tragopan
temmink tragopan
satyr tragopan
palawan pauwfazant
grijze pauwfazant
eduward fazant
zilver fazant
streep fazant
schwinoe fazant
lady
goud
prelaat
blauwe oor
witte oor
bruine oor
soemering copper
koklas
walich
andere hoenderachtige
java pauw
gierparelhoen
helm (wilde) parelhoen
barbarijse patrijs
rode patrijs
cukkar patrijs
eur patrijs
roelroel
parel kwartel
dwerg kwartel
kuif kwartel
vir boom kwartel
berg kuif kwartel
eur kwartel
bruine hokko
noordelijke helm hokko
sclaters hokko
korhoen


Terug naar “Vogels”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten