Blauwe oorfanten

Tamme en wilde vogels die niet in de categorie overige pluimage vallen
Gebruikersavatar
Kuckeltje
Berichten: 1565
Lid geworden op: 18 sep 2008 13:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Beekdaelen
Contacteer:

Blauwe oorfanten

Berichtdoor Kuckeltje » 21 nov 2009 18:03

OORFAZANTEN
Afbeelding

Oorfazanten zijn prachtige grote fazanten.

Er zijn 4 soorten die regelmatig in collecties terug te vinden zijn.

De Witte Oorfazant, De Tibetaanse Witte Oorfazant, De Bruine Oorfazant en de Blauwe Oorfazant.


Zelf kweek ik al meerdere jaren met de Blauwe Oorfazant. Crossoptilon auritum ( Pallas)
De hanen en hennen zien er bijna het zelfde uit. De haan heeft sporen en is iets forser als de hen. Er zijn ook hennen met sporen maar die zijn dan veel kleiner.

Van oorsprong komt deze prachtige fazant uit West China en het Oostelijk deel van Tibet. Ze leven in de Bergen en hoogvlaktes tot net onder de sneeuwgrens.
Buiten de broedtijd leven ze in groepen van 40 tot 50 stuks maar in de paartijd leven haan en hen monogaam. De hen legt tussen de 8 en 15 eieren die ze alleen uitbroed. De haan blijft in de buurt en bewaakt het nest. Ze beschermen samen de jongen.

Bij mij leven ze in een met netten overdekte ren samen met Kalkoenen en Lakenvelder kippen. De haan is heel tam en eet uit de hand. Er wordt wel eens beweerd wat ook zeker zal kloppen dat ze in de paartijd fel uit kunnen halen naar de verzorger maar dat is bij mij nog nooit gebeurd. Wel is de haan heel fel in het verdedigen van het plaatsje waar het hennetje de eieren legt. Zelfs de kalkoen haan blijft dan uit zijn buurt.

In het begin wilde de kweek helemaal niet lukken. Ik voerde toen te veel granen en dwong ze om in een nachthok te slapen. Ze werden iedere keer weer verkouden en kwamen gewoon niet in een goede conditie.

Nu ik ze de vrije keuze laat, slapen ze bijna altijd buiten op een zo hoog mogelijke plaats en wind regen en sneeuw schijnt ze niet te deren. Afgelopen winter tijdens de lange koude nachten zijn ze wel een tijdje binnen gaan slapen. De fazanten zijn nu wel meestal in goede conditie en zien er bijna het hele jaar mooi glimmend uit,

Voeren doe ik ze met wat kippen / duiven granen, Sierhoender korrel van een bekend merk veel fruit en groenvoer, enkele meelwormen een handje universeel voer en een of twee maal per week wat rauw gehakt of een klein blikje hondenvoer.
Afbeelding

Met deze voeding verkeren de fazanten in een prima conditie en zijn er ieder jaar broedsels te verwachten. De eerste ronde eieren raap ik na een of twee weken broeden uit het nest en broed deze verder met de BM om ze vervolgens onder een warmte lamp groot te brengen. Het tweede legsel laat ik ze zelf uitbroeden en grootbrengen.

Bij natuurbroed en de oude vogels zelf de jongen laten groot brengen kan het vaak misgaan door het weer. Om deze reden raap ik dan ook de eerste eieren weg.

De jonge voer ik met opfok korrel voor siervogels van een bekend merk en een kleine hoeveelheid tortelduivenvoer
Verder sivo start, wat universeel en eivoer. Ik bevochtig het voer regelmatig met levertraan en voeg dan biergist toe. ( Dit doe ik vele jaren bij al mijn vogels en heb nooit last van kromme borstbenen ) Verder krijgen ze ook veel groenvoer, fruit en een klein beetje gehakt of hondenvoer uit blik.

Jong oorfazantje
Afbeelding

Het zijn wel echte gravers en ze maken veel kuilen op zoek naar wortels en wormen waar de kippen en kalkoenen ook graag gebruik van maken voor een lekker zandbad.

Gebruikersavatar
Alex Boers
Berichten: 1120
Lid geworden op: 01 mar 2008 22:01
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Noord-Brabant

Re: Blauwe oorfanten

Berichtdoor Alex Boers » 21 nov 2009 20:00

Mooi geschreven stuk met fraaie foto's van een fazantenliefhebber over de blauwe oorfazant!

Mooie gezonde dieren zo te zien, mijn complimenten!

Gebruikersavatar
Dikkiedik
Berichten: 704
Lid geworden op: 07 feb 2005 11:06
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Alteveer, Er gaat niets boven Groningen

Re: Blauwe oorfanten

Berichtdoor Dikkiedik » 27 nov 2009 23:03

Leuk verhaal en prachtige grote beesten.
Zo lees je weeer eens wat anders op het forum.
Dank je wel

Groet,
Dikkiedik

Gebruikersavatar
Frank-
Berichten: 5942
Lid geworden op: 03 mei 2009 12:21
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groningen

Re: Blauwe oorfanten

Berichtdoor Frank- » 27 nov 2009 23:04

Wat een geweldig mooie beesten zijn dat! :hartje:

Neung
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 mar 2017 13:52
Land: Nederland
M/V: M

Re: Blauwe oorfanten

Berichtdoor Neung » 05 jun 2017 06:07

Dit onderwerp is al bijna 8 jaar oud, maar ik wil er toch op reageren met een paar vragen.
Ik heb begrepen dat oor fazanten zo'n beetje de grootste fazant soorten zijn, klopt dat?
Hoeveel​ kilo weegt gemiddeld een hen en haan? Met welk kippen ras zou je ze qua postuur kunnen vergelijken?
De haan, maakt die veel herrie in de paartijd en bij onraad?

Alvast bedankt voor de antwoorden, Edwin


Terug naar “Vogels”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten