Goudvisjes sterven steeds

Dieren & dierenonderwerpen die niet onder bovengenoemde categorieën vallen
Gebruikersavatar
Mona
Berichten: 673
Lid geworden op: 14 sep 2008 10:35
Land: Belgie
M/V: V

Goudvisjes sterven steeds

Berichtdoor Mona » 08 mei 2013 20:38

Hoi iedereen,

Ik stel hier even een vraag in naam van mijn tante. Ze heeft vorige week voor het eerst in haar leven 2 goudvissen gekocht voor haar kleinkinderen. Ze heeft er een ronde bokaal bij gekocht en roze steentjes. Nu had ik al eens gelezen dat een ronde bokaal niet goed is voor vissen maar mn tante kent niets van vissen en in de winkel hadden ze haar verzekerd dat dat geen probleem was. De bokaal grootte in verhouding met de grootte van de vissen leek me echter ok. Ze heeft alles gedaan zoals ze haar in de winkel uitgelegd hadden (vissen in het zakje in de bokaal en later ze eruit laten,...) maar twee dagen later was één vis dood.
Ze is in een andere winkel een nieuwe vis gaan kopen en ook een speciaal soort buisje om de bokaal van voldoende zuurstof te voorzien (moest het daaraan liggen dat de vorige gestorven is). Maar helaas, een paar dagen later ligt ook deze vis dood in z'n bokaal... :duimneer:
Ondertussen zit ze aan vis nummer 3 en heeft ze ook een nieuw rechthoekig aquarium gekocht en nieuwe steentjes.

We vragen ons nu natuurlijk af wat de reden van de vissen sterfte kan zijn.
Ik had er al aan gedacht dat de roze steentjes die ze eerst had mss "giftig" waren maar natuurlijk was dit volgens de dierenwinkel in geen geval en mn tante heeft de steentjes ook gewassen vooraleer ze ze in de bokaal had gedaan. We dachten ook dat ze mss te weinig eten kregen want ze geeft de vissen slechts 3 korreltjes per dag en 2 dagen per week geen (omdat dit zo door de dierenwinkel werd aanbevolen), ookal staat er op de verpakking van het voeder dat ze een paar keer per dag beperkt gevoederd mogen worden.
Daarnaast dachten we ook dat ze mss te donker staan. Ze staan in de woonkamer en er is geen raam in de buurt maar ze staan ook niet in het pikdonker.

Wat denken jullie dat de reden kan zijn?
Alvast bedankt voor de reacties!

sjoerd jan
Berichten: 2237
Lid geworden op: 03 feb 2009 21:28
Land: Nederland
M/V: M

Re: Goudvisjes sterven steeds

Berichtdoor sjoerd jan » 08 mei 2013 20:54

Een kom is sowieso ongeschikt om goudvissen in te houden, die vissen worden ruim 30 cm.
Als je tante graag vissen wil houden, raad ik haar aan om een goed aquariumboek te kopen. Vissen houden is heel erg leuk maar helemaal niet zo simpel als veel mensen denken.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Goudvisjes sterven steeds

Berichtdoor lnge » 08 mei 2013 21:53

Het water is te schoon/vers.
Vissen mogen nooit in vers kraanwater. Als je een kom of aquarium schoonmaakt moet daar altijd een percentage 'oud' water in blijven. Het gaat om de pH, kH en gH. Als die te hoog of te laag zijn kunnen de vissen sterven.

Gebruikersavatar
Mona
Berichten: 673
Lid geworden op: 14 sep 2008 10:35
Land: Belgie
M/V: V

Re: Goudvisjes sterven steeds

Berichtdoor Mona » 08 mei 2013 22:02

Inge schreef:Het water is te schoon/vers.
Vissen mogen nooit in vers kraanwater. Als je een kom of aquarium schoonmaakt moet daar altijd een percentage 'oud' water in blijven. Het gaat om de pH, kH en gH. Als die te hoog of te laag zijn kunnen de vissen sterven.


Maar wat doe je dan bij de eerste keer dat je water in je aquarium doet? Ze heeft wel het hele zakje water waar de vissen in de winkel in zaten bij in het aquarium gegoten.

Gebruikersavatar
Mona
Berichten: 673
Lid geworden op: 14 sep 2008 10:35
Land: Belgie
M/V: V

Re: Goudvisjes sterven steeds

Berichtdoor Mona » 08 mei 2013 22:06

sjoerd jan schreef:Een kom is sowieso ongeschikt om goudvissen in te houden, die vissen worden ruim 30 cm.
Als je tante graag vissen wil houden, raad ik haar aan om een goed aquariumboek te kopen. Vissen houden is heel erg leuk maar helemaal niet zo simpel als veel mensen denken.


Dat van die kom heb ik haar idd al verteld en daarom heeft ze nu een ander aquarium.

De vissen worden niet in 1, 2, 3 zo groot en haar aquarium is echt geen kleintje.

Om nu meteen een boek te kopen vind ik persoonlijk wat overdreven en ik ben een echte dierenvriend en ben tegen impulsaankopen ed. Maar we hebben het hier over 2 goudvisjes voor de kleinkinderen.
Ik heb zelf vroeger goudvissen gehad, en later een aquarium met guppy's, neonnetjes, ... En ik heb toen heel wat boeken gehad maar dat is al bijna 20 jaar geleden dus die boeken zijn ook al weg. En wat ik nog weet van vroeger (wat niet zoveel is) heb ik haar bevraagd en bleek ze goed gedaan te hebben.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Goudvisjes sterven steeds

Berichtdoor lnge » 08 mei 2013 22:16

Ik praat uit mijn ervaring met de vijver. Voor je vissen in een nieuwe vijver kan doen moet het water voldoende bacteriën bevatten. die bacteriën kan je er snel in krijgen door toe te voegen (fles uit de winkel). Dan ga je waterwaardes meten en zonodig voeg je iets - of + toe tot de waardes goed zijn. Dan pas mogen de vissen er in (nadat ze langzaam aan de temp. gewend zijn.
Bij een aquarium is het niet veel anders.
Op internet is er genoeg te vinden hoe je aan een aquarium begint, dus een boek hoeft niet echt.

fredje
Berichten: 435
Lid geworden op: 18 aug 2010 11:20
Land: nederland
M/V: V

Re: Goudvisjes sterven steeds

Berichtdoor fredje » 12 mei 2013 20:04

Ik denk dat goudvissen ook steeds zwakker worden.
En vooral de leuke gekleurde,veelstaarterige,bologende soorten zijn zwak.
De gewone ,meestal voor de vijver zijn het sterkst.

Gebruikersavatar
umbaba
Berichten: 544
Lid geworden op: 03 feb 2006 11:54
Land:
M/V: V
Locatie: Wezembeek-Oppem

Re: Goudvisjes sterven steeds

Berichtdoor umbaba » 12 mei 2013 22:44

Een aquarium moet zo'n twee weken draaien zonder vissen, enkel water, planten en filter. Dan pas mogen er vissen in.
Ook nooit teveel water in één keer verversen, elke dag een liter of elke week één derde, hangt wat af van vissen planten en filter.

Gebruikersavatar
Diksy
Berichten: 4148
Lid geworden op: 11 okt 2012 22:24
Land: nederland
M/V: V

Re: Goudvisjes sterven steeds

Berichtdoor Diksy » 12 mei 2013 22:46

Er is een vloeistof te koop, ook gewoon bij de dierenwinkel, dat het kraanwater geschikt maakt als viswater.
En het zakje met de vissen uit de viswinkel niet langer dan 10 min. in het water laten hangen...!

Gebruikersavatar
Mona
Berichten: 673
Lid geworden op: 14 sep 2008 10:35
Land: Belgie
M/V: V

Re: Goudvisjes sterven steeds

Berichtdoor Mona » 13 mei 2013 10:13

fredje schreef:Ik denk dat goudvissen ook steeds zwakker worden.
En vooral de leuke gekleurde,veelstaarterige,bologende soorten zijn zwak.
De gewone ,meestal voor de vijver zijn het sterkst.


Dat zou weleens best kunnen.
Degene die mijn tante heeft zijn vrij "gewoon", een oranje en een wit/oranje. Het gekke is dat de wit/oranje zonder problemen blijft leven en de het altijd de oranje is die sterft...


Terug naar “Overige dieren & dierenonderwerpen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten