Bijenhotel

Dieren & dierenonderwerpen die niet onder bovengenoemde categorieën vallen
Gebruikersavatar
elderman9
Berichten: 3912
Lid geworden op: 06 jul 2007 09:30
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Finsterwolde ( Groningen )

Re: Bijenhotel

Berichtdoor elderman9 » 12 jun 2013 14:42

hahaha, ja ik heb er eerst een beetje :oops: honing in de gaatjes gesmeerd om ze te lokken.
En het hangt nu bij de fruitbomen.




Ineke

Gebruikersavatar
natural_benetton
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 sep 2008 18:05
Land: belgie
M/V: V

Re: Bijenhotel

Berichtdoor natural_benetton » 12 jun 2013 20:25

hahaha en heeft dat gewerkt? :gutgut:

Bij mij zijn er al 2 gaatjes dicht en de 3de is bezig.. jammer genoeg moet ik hem nog verhuizen.. :(

Gebruikersavatar
kiekenboerinneke
Berichten: 9901
Lid geworden op: 14 jun 2010 20:13
Land: belgie
M/V: V
Locatie: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Bijenhotel

Berichtdoor kiekenboerinneke » 19 mar 2014 15:35

Even deze topic terug omhoogstampen....
Op een ander forum ben ik dit bericht tegengekomen:

"Reddingsactie solitaire bijen.
Hallo,ben hier een tijdje niet meer geweest maar dat gaat veranderen.Ik ben deelnemer aan een grote actie die gestart is op 9 feb nadat in de krant de standaard in Vlaanderen een artikel verscheen over de bijen.Er is daaruit een kettingactie gestart die 500 actie wil doen ontstaan om de solitaire bijen te redden die grotendeels instaan voor de bestuiving van ons voedsel.Bedoeling is om zoveel mogelijk acties te doen om nestkastje of geboorde nestbalkjes of bijenhotels voor solitaire bijen te maken.Ieddereen(vereniging of individu kan schakel worden door een actie te doen);als je een actie pland of gedaan hebt tussen 9 feb en 1 sep ben je een schakel.Ik ben schakel 7 en er zijn intussen 34 schakels actief.Als je een actie hebt mag je dat hier bijv. melden en heb je jouw schakelnummer verdiend.Als je wil mag je het nummer opvragen maar dat hoeft niet,het belangrijkste zijn de acties.Een artikel ergens publiceren over de actie of over solitaire bijen geeft ook recht op een schakelnummer ook een andere schakel activeren telt als actie want de ketting moet blijven lopen tot we aan 500 gekende acties zitten.Er zullen ook niet gekende acties zijn aangezien iedereen natuurlijk een actie mag doen zonder het ergens te melden.Een kastje gewoon kopen en ophangen in de tuin telt ook.De ketting vraagt wel aan iedereen om naast het maken of kopen van kastjes of geboorde nestbalkjes andere mensen(schakels) over de actie aan te spreken en de ketting verder te zetten.Een erg belangrijke actie vind ik persoonlijk omdat er vanuit gegaan wordt dat de man in de straat erover zal horen.Graag een actie van zoveel mogelijk mensen hier.Dank."

Ikzelf heb ook een schakelnummer gekregen, ik ben schakel nr 49. Mijn project staat nog wel in de kinderschoenen, maar ik heb veel bloemen voorzien om mijn tuin aantrekkelijk te maken voor bijen.
Indien er nog mensen geïnteresseerd zijn om mee te doen aan deze actie, geef het dan even door via PB aan mij, dan kan ik jullie schakelnummers aanvragen en terug aan jullie bezorgen.
Deze schakels worden opgenomen in een bestand, waar er binnenkort een kaart van verschijnt.
Een schakel aanvragen kan anoniem.
Allemaal vrijblijvend, natuurlijk ;)
Zonder bijtjes, geen bloemen/groenten.....etc. Ze zijn dus echt van levensbelang!

b_en_f
Berichten: 499
Lid geworden op: 12 apr 2011 10:43
Land: nl
M/V: V

Re: Bijenhotel

Berichtdoor b_en_f » 19 mar 2014 16:21

Is er een site ofzo waar er meer info staat wat die schakelnummers betreft enzo.

Gebruikersavatar
kiekenboerinneke
Berichten: 9901
Lid geworden op: 14 jun 2010 20:13
Land: belgie
M/V: V
Locatie: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Bijenhotel

Berichtdoor kiekenboerinneke » 19 mar 2014 23:22

Echt een officiële site is er niet, hier volgt de uitleg van één van de medewerkers.. Er zitten enkele officiële instanties bij en ook het bestuur van enkele steden.

"Bedankt om de oproep op een ander forum te plaatsen,dat maakt nog een schakel bij.Er bestaat geen site over de actie zelf.De ketting heeft schakels van verenigingen,bedrijven,oproepen op facebookpaginas,individuen;mensen die anoniem willen blijven,Stad Waregem door afdeling Natuurpunt Waregem-Zulte schakel geworden(door vti Waregem worden de hotels gemaakt en dit jaar in scholen geplaatst,volgend jaar is het plan dat vti opnieuw hotels maakt voor de parken in Waregem,Stad Kortrijk via personeelslid Luc Vandeghinste schakel geworden,afdelingen natuurpunt,oproep op facebookpagina Natuurpunt zelf nationaal paar weken geleden,nieuwsbrief Ommerslaegers optiek Oudenaarde, online site bakker speciaal kastje opgenomen in hun assortiment (bij accesoires kijken)www.munthunter.nl,www.palmvrienden.net,facebookpagina solitaire bijen,Gemeente Anzegem schakel geworden door Filip Goussaert,facebookvrienden van mij ook enkele,veel schakels via mail,vogelwergroep Zuidwest-Vlaanderen,www.palmtalk.org(schakels hierdoor ontstaan in VS en Kroatie ,www.groenedag.be(oranje kader bij iets doen zijn de eerste die mij te binnen schieten.....De oproepen hebben al veel kastjes op korte tijd opgeleverd omdat ze zoveel mogelijk kanalen gebruiken.Ik heb buiten deze site eerlijk gezegd maar weinig twijfel ondervonden over de actie omdat iedere schakel een oproep maakt volgens zijn eigen leden.Als je het nodig mocht vinden mag je uw mail geven dan kan ik wat mails over acties sturen.Ik ken zeker niet alle schakels(net zoals ik je schakel die jezelf opende op een forum).Er zijn ook veel schakels ontstaan via twitter maar ik ken er maar 1 van.Ik hoop dat je wat wijzer bent van mijn uitleg want de ketting is gelukkig sneller aan het lopen dan gedacht en bijv. de tv (één) zender Belgie moet nog in actie komen via groenland.Alvast bedankt en groeten."

Geen hocus-pocus dus ;)


Terug naar “Overige dieren & dierenonderwerpen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten