huisjesslak als huisdier

Dieren & dierenonderwerpen die niet onder bovengenoemde categorieën vallen
danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

huisjesslak als huisdier

Berichtdoor danielb » 07 jan 2017 01:40

misschien kan je het niet echt een huisdier noemen,maar omdat ik het in huis heb zitten noem ik het een huisdier :gutgut:
het gaat hier om een huisjesslak en geen naaktslak,want die naaktslakken zijn er in overvloed.
maar ik heb dus al enkele weken een echte huisjesslak in huis.
zeer klein hoor.
ik had het buiten kunnen laten zitten (voor de kippen bijvoorbeeld) maar heb het in een potje in huis gezet.
nu ben ik eens benieuwd hoe groot dat uiteindelijk kan worden en hoelang het in leven blijft.
toevallig iemand ooit een huisjesslak gehad?

Gebruikersavatar
Nicole brahma
Berichten: 58
Lid geworden op: 02 dec 2016 20:28
Land: nederland
M/V: V

Re: huisjesslak als huisdier

Berichtdoor Nicole brahma » 08 jan 2017 00:10

Ik heb vroeger ( 25-30 jaar ) geleden les gehad in slakken teelt, Agrarische opleiding.
Kan er helaas niet veel meer van herinneren. Ik weet wel dat de ontlasting gaat stinken. maar dan heb je wel meer dan één. :-)
Ik denk als je meer info zoekt je bij escargot teelt moet zijn.

Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2016 17:13
Land: nederland
M/V: V

Re: huisjesslak als huisdier

Berichtdoor Skipper » 09 jan 2017 09:05

Oh wat leuk :-D

Vond vroeger slakken al leuk. Maar dat is wel te zien aan mijn avatar denk ik haha. Net ultrarelaxte aliens! Vooral die kleintjes zijn leuk als ze nog zo rank en bijna doorzichtig zijn. Iedere gek z'n gebrek zullen we maar zeggen :P

Het zijn hele leuke diertjes om te zien groeien. Heb lang geleden ook Afrikaanse reuzenslakken gehad in een terrarium. Ze hebben graag gewoon aarde als ondergrond, dat een beetje vochtig moet blijven. Je kan er wat takken of stenen ofzo inleggen voor het leukere kruipwerk, die blijven dan vanzelf wat vochtig door de vochtige ondergrond. Verder eten ze natuurlijk groente en fruit. Dus net wat je in huis hebt. Als ze het niet moeten dan laten ze het wel liggen.

Wat je slakje echt nodig heeft zijn mineralen om het huisje mee op te bouwen. Anders wordt het huisje heel zacht en kwetsbaar. Ik gaf ze sepia schelpen voor siervogels. In theorie zou kippengrit ook voldoende van die mineralen moeten hebben denk ik. Maar hoewel slakken harder kunnen knagen dan je denkt, is dat misschien wat te hard.

Enjoy :mrgreen:

Gebruikersavatar
Joke Kra
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 apr 2014 22:11
Land: Netherlands
M/V: V
Locatie: Vianen

Re: huisjesslak als huisdier

Berichtdoor Joke Kra » 10 jan 2017 18:59

Ik heb een naaktslak gehad als soort 'huisdier', maar die bleef dan in de tuin.
Iedere avond om 22.00 uur zat hij al te wachten bij de voordeur, want dan zette ik een schaaltje harde kattenbrokjes voor hem neer. Die was er verzot op!!

Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2016 17:13
Land: nederland
M/V: V

Re: huisjesslak als huisdier

Berichtdoor Skipper » 10 jan 2017 21:28

Hihi Joke Kra, ik zie het helemaal voor me! De naaktslak die bij je deur zit te wachten.... Rechtop als een bedelende hondje maar dan zonder de voorpootjes :lol:

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22987
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: huisjesslak als huisdier

Berichtdoor Kip La La » 10 jan 2017 21:52

Ja dat vind ik ook een mooi verhaal Joke.
En heb je al een degelijk terrarium voor jouw slak ingericht danielb?

Gebruikersavatar
Joke Kra
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 apr 2014 22:11
Land: Netherlands
M/V: V
Locatie: Vianen

Re: huisjesslak als huisdier

Berichtdoor Joke Kra » 11 jan 2017 20:11

Skipper schreef:Hihi Joke Kra, ik zie het helemaal voor me! De naaktslak die bij je deur zit te wachten.... Rechtop als een bedelende hondje maar dan zonder de voorpootjes :lol:


Hahahaha, nee niet met smekende oogjes en ook niet rechtop! Maar het was heel bijzonder! Ik had een tamme egel (Evert) en een Kaapse Loopeend (Daffy). De egel was gek op de kattenbrokjes, dus die kreeg hij elke avond. Maar de slak en Daffy lustten ze ook! Het idiote is, dat Evert de slak liet voorgaan bij het eten en dat Daffy weer de egel liet voorgaan. Ze aten dus elke avond in precies dezelfde volgorde: eerst de slak, dan de egel, dan de loopeend. Maar als ik de deur open deed om het bakje neer te zetten, zat de slak als enige al te wachten op de vaste plek. De egel en eend wachtten op een afstandje. Raar, want egels eten slakken, maar kennelijk geen naaktslakken. Ook heb ik nooit begrepen dat de egel en de eend die slak voorrang gaven .... Maar het was een heel seizoen hetzelfde ritueel. Lollig om te observeren hoor! :ilove:

En inderdaad DanielB: ik ben ook benieuwd hoe je het gaat aanpakken!

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: huisjesslak als huisdier

Berichtdoor Trea » 11 jan 2017 21:53

:slow: :slow: :slow: :slow: :slow: :lachrol: :schater:
Prachtige verhaaltjes.
En ik ga me een beetje schamen dat ik de slakken die ik tegenkom altijd in de kippenren gooi.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: huisjesslak als huisdier

Berichtdoor danielb » 12 jan 2017 12:46

Kip La La schreef:Ja dat vind ik ook een mooi verhaal Joke.
En heb je al een degelijk terrarium voor jouw slak ingericht danielb?


voorlopig gewoon een plastieken pot waar ik dan wat groenten in doe.
beestje is nog heel klein hoor.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22987
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: huisjesslak als huisdier

Berichtdoor Kip La La » 08 feb 2017 22:08

Hoe is het met je slakje?
Zit ie nog opgepot?


Terug naar “Overige dieren & dierenonderwerpen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten