eenden erbij?

Kaat en chicks
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 sep 2010 14:39
Land: Nederland
M/V: V

eenden erbij?

Berichtdoor Kaat en chicks » 23 dec 2010 20:59

Hoi,
het lijkt ons wel leuk om een koppeltje (of een trio) eenden te houden (in het voorjaar).
Nu hebben we twee opties voor de huisvesting:

optie 1:
bij onze kippen. het is een ren van ongeveer 40m2 en een binnenhok van 9m2 (geschat, maar het zit zeker in die richting). we hebben 11 kippen. we zouden dan een hogere bak neerzetten met loopplank (of er een metselen en dan ook een hoge rand). in dit geval willen we voor kwakers kiezen

optie 2:
gewoon in de tuin (eigenlijk vinden we het namelijk niets dieren in een kooi, maar voor de kippen kan het helaas niet anders). ik ben alleen bang dat ze dan te grazen worden genomen worden door een roofdier (vandaar ook dat de kippen in een afgesloten ren zitten). dan zouden we kiezen voor groter/zwaarder eenden ras (blue swedish?). er zitten hier roofvogels, maar pakken die ook volwassen dieren? we wonen aan een bosrand, vossen nog niet gezien/nog niets over gehoord maar je weet het niet... ze krijgen dan een gewone vijver. kunnen eenden dan bij dwerggeiten/dwergschapen? we willen namelijk in het voorjaar ook misschien een tweetal of drietal ouessants of dergschapen houden. dan slapen ze bij de schapen/geiten (in een ruim genoeg hok natuurlijk) maar kunnen ze gewoon in de rest van de tuin lopen (daar lopen ook onze honden, maar die blijven netjes van het pluimvee af :gulzig: ). de tuin is omheind met een hek van 1.20m (poort) tot ruim 2 m (rest) of is het dan verstandiger om ze te knippen?

ook wilde ik de eieren dan uit laten broeden door een van m'n hennen. kan je broedeieren via een fokker/vereneging/club/tentoonstelling kopen?

alvast bedankt voor de reacties!

frankip
Berichten: 3011
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: eenden erbij?

Berichtdoor frankip » 23 dec 2010 21:38

Dan zou ik de kippen ook lekker op die ruimte laten lopen,kippen kunnen best los hoor.Ze lopen geen groter risico dan eenden.

Gebruikersavatar
Kuckeltje
Berichten: 1565
Lid geworden op: 18 sep 2008 13:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Beekdaelen
Contacteer:

Re: eenden erbij?

Berichtdoor Kuckeltje » 23 dec 2010 22:42

Grotere eenden soorten worden normaal niet door roofvogels gepakt. Als je voor een ruime vijver zorgt kunnen ze daar altijd in vluchten en zijn ze redelijk beschermd tegen roofdieren. In U geval zou ik ze fijn in het weiland met de geiten of andere dieren laten lopen. Eenden hebben helemaal geen hok nodig, Wel een vijver(tje)

Gebruikersavatar
milan_
Gebanned
Berichten: 1249
Lid geworden op: 29 jul 2009 22:14
Land: belgie
M/V: M

Re: eenden erbij?

Berichtdoor milan_ » 24 dec 2010 14:49

Kuckeltje schreef:Eenden hebben helemaal geen hok nodig, Wel een vijver(tje)

Daar ben ik het niet volledig mee eens, er zijn zware eendenrassen die absoluut wel een nachthok nodig hebben. ik geef maar een voorbeeld bvb. de Duitse Pekingeend (en dan heb ik het niet over die pekingeenden van op marktplaats en weet ik veel...) Maar de echte. Die hebben een losse bevedering waardoor zij niet altijd waterdicht kunnen zijn (ook door de korte nek) en dus echt een nachthok nodig hebben. Nu, een afdak moet je het noemen, want een nachthok zoals dat voor kippen daar maken ze geen gebruik van. Maar bvb. een hok dat langs 1 wand volledig open is daar gaan sommige eendenrassen graag gebruik van maken !
Een nachthok is voor wilde eenden niet nodig, hoewel ik toch voor enkele schuilplekken zou zorgen dat ze toch uit de wind/sneeuw/regen kunnen wanneer ze er behoefte aan hebben.

Groeten Milan

janco96
Berichten: 1106
Lid geworden op: 03 aug 2009 09:25
Land: nederland
M/V: M

Re: eenden erbij?

Berichtdoor janco96 » 24 dec 2010 20:58

milan ik denk dat kuckeltje het voor de oorspronkele rassen bedoelt.

Gebruikersavatar
Kuckeltje
Berichten: 1565
Lid geworden op: 18 sep 2008 13:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Beekdaelen
Contacteer:

Re: eenden erbij?

Berichtdoor Kuckeltje » 26 dec 2010 18:10

milan_ schreef:
Kuckeltje schreef:Eenden hebben helemaal geen hok nodig, Wel een vijver(tje)

Daar ben ik het niet volledig mee eens, er zijn zware eendenrassen die absoluut wel een nachthok nodig hebben. ik geef maar een voorbeeld bvb. de Duitse Pekingeend (en dan heb ik het niet over die pekingeenden van op marktplaats en weet ik veel...) Maar de echte. Die hebben een losse bevedering waardoor zij niet altijd waterdicht kunnen zijn (ook door de korte nek) en dus echt een nachthok nodig hebben. Nu, een afdak moet je het noemen, want een nachthok zoals dat voor kippen daar maken ze geen gebruik van. Maar bvb. een hok dat langs 1 wand volledig open is daar gaan sommige eendenrassen graag gebruik van maken !
Een nachthok is voor wilde eenden niet nodig, hoewel ik toch voor enkele schuilplekken zou zorgen dat ze toch uit de wind/sneeuw/regen kunnen wanneer ze er behoefte aan hebben.

Groeten Milan


Hallo Milan
Ik denk dat we niet veel van mening verschillen


Een schuilplek voor extreme weersinvloeden heb je voor ieder dier nodig. Een schuilplek is iets heel anders als een hok. De zogenaamde losse veren bij Peking eenden is niks anders als rui. Peking eenden maken een trage rui door die het hele jaar duurt. Hierdoor lijkt het of ze los bevederd zijn.

Peking eenden hebben korte nekken en kunnen hierdoor minder goed hun rug met waterafstotend vet afkomstig uit hun stuitklier insmeren. ( minder goed betekend nog lang niet dat ze het niet kunnen ) Bij mij konden de pekingeenden vroeger altijd onder het duivenhok voor extreme langdurige regen schuilen, dat is echt meer dan voldoende.

Vroeger werden pekingeenden ook door de professionele vetmest bedrijven gewoon buiten gehouden. Jammer genoeg voor de eenden worden ze tegenwoordig om milieu redenen bij de meeste bedrijven in stallen gehouden.
Lees ook eens http://edepot.wur.nl/33892

Ik heb nog een leuke site gevonden over de Peking eend of ook wel Donald Duck eend. Staan interessante tips bij.
Hier adviseren ze wel een hok voorde pekingeenden maar dat stelt ook niet veel meer als een schuilhut voor.
http://www.aviculture-europe.nl/nummers/09N06A12.pdf
In ieder geval voor wie het lezen wil veel plezier.


Om op de vraag van Kaat terug te komen gaat mijn voorkeur nog altijd naar eenden samen in een weilandje met ander kleinvee waar ze een vijvertje krijgen dan samen met kippen in een ren. Als ze dan behoefte hebben om te schuilen voor de regen kunnen ze in het geiten/schapen stalletje gaan schuilen. Dit is toch echt meer als voldoende voor de eenden. Het ras Bleu Swedisch waar Kaat een voorkeur voor aangeeft is bij mijn weten een sterk en taai ras die als ze gezond zijn niet lekken.

Kaat en chicks
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 sep 2010 14:39
Land: Nederland
M/V: V

Re: eenden erbij?

Berichtdoor Kaat en chicks » 27 dec 2010 14:49

bedankt voor de reacties, mijn voorkeur gaat natuurlijk ook uit naar
de ruimte en niet in een hok. ik wil alleen niet dat ik alle eenden dan kwijt raak aan roofdieren.
de kippen blijven hier binnen, dat is me echt te link.

blue swedish en de saksen zijn bij de grote rassen mijn voorkeur (vind het prachtige dieren en karakter spreekt me aan).

wat zijn de grootste gevaren voor grote volwassen eenden (qua roofdieren)?

Gebruikersavatar
Aukios
Berichten: 1021
Lid geworden op: 24 apr 2009 15:04
Land: nederland
M/V: V
Locatie: Rivierengebied, Gelderland

Re: eenden erbij?

Berichtdoor Aukios » 27 dec 2010 15:04

Bij mij zijn een aantal keren de kop eraf gegeten, dus dat is volgens mij een vos. Dan komen ze vaak later weer terug om de rest op te eten, maar dan vind men ze vaak al en ruimen ze op. En dat waren ganzen en Muskuseenden. Vrij groot dus. Alleen de dieren die over het verblijf waren gevlogen zijn toen te grazen genomen, alles achter een hek van ongeveer 1.60 zit veilig hier en ik woon in een vossengebied.
Ik zou aanraden een hek erom heen, vijver waar ze in kunnen om te; vluchten, wassen, zwemmen, paren en eten. En schuilmogelijkheden, bijvoorbeeld een afdak, oude boomstammen, hondenhok, etc.

Gebruikersavatar
Jack de Mos
Berichten: 1353
Lid geworden op: 02 apr 2009 01:35
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Spaubeek

Re: eenden erbij?

Berichtdoor Jack de Mos » 27 dec 2010 15:18

Steenmarters en rode vossen zijn de twee voornaamste vijanden van groter pluimvee. Marters kunnen ook nog eens goed klimmen, dus pas op!

Gr. Jack


Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten