mijn konijn heefd wat

Gebruikersavatar
luna14
Berichten: 220
Lid geworden op: 11 nov 2010 19:00
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Winterswijk

Re: mijn konijn heefd wat

Berichtdoor luna14 » 20 mei 2012 22:32

Nu ik haar te eten geven met dat speciale voer. En ze de medicijnen elke dag krijgt is Fleurtje wel wat levendiger. Maar ze is noch steeds niet helemaal beter. Haar achterste pootje zet ze niet goed onder haar lichaam.


Afbeelding


haar rare pootje
Afbeelding

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: mijn konijn heefd wat

Berichtdoor lnge » 20 mei 2012 22:56

Als ze verlammingsverschijnselen heeft is het belangrijk om ook panacur te geven. Je hebt het niet eerder over dat pootje gehad, had ze dat al toen je naar de DA ging? Vreemd dat hij dan niet meteen zelf aan EC denkt.
Als het wel EC is gaat het zeker niet over zonder panacur.
Weet je zeker dat het pootje niet geblesseerd is?

Malloot
Berichten: 51
Lid geworden op: 11 mei 2012 19:31
Land: Nederland
M/V: M

Re: mijn konijn heefd wat

Berichtdoor Malloot » 21 mei 2012 08:15

Tumoren in/om de baarmoeder komt heel veel voor bij oudere konijnen. Om die reden hebben wij de baarmoeder al jong laten verwijderen. Ik zou overigens niet gaan experimenteren. Als je denkt aan EC, leg dit dan voor aan de DA.
Medicatie kan ook averechts werken. Succes!

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: mijn konijn heefd wat

Berichtdoor Lies » 21 mei 2012 12:02

Inge schreef:Als ze verlammingsverschijnselen heeft is het belangrijk om ook panacur te geven. Je hebt het niet eerder over dat pootje gehad, had ze dat al toen je naar de DA ging? Vreemd dat hij dan niet meteen zelf aan EC denkt.
Als het wel EC is gaat het zeker niet over zonder panacur.
Weet je zeker dat het pootje niet geblesseerd is?


De kans is groot dat het E. cuniculi is. Juist die vermagering past daar helemaal bij :gulzig: Je zult zien dat ze als het idd E. C is zij goed op dat middel zal reageren.
Er zijn dierenartsen die niet weten dat E. Cuniculi heel erg vaak voorkomt bij konijnen en daarom denken ze er niet aan. Maar het komt dus wel heel vaak voor. Heel veel konijnen moeten inslapen wegens E. C omdat de dierenarts niet beter weet :puppydogeyes: Mijn dierenarts geeft aan dat je panacur rustig kan proberen, het kan niet veel kwaad en is echt het enige wat helpt bij E. C. Als ik jou was ging ik heel hard proberen om aan panacur te komen..

Een konijn met E.C waarbij de achterhand getroffen wordt kun je herkennen in het beginstadium wanneer het geen slepende poten heeft aan de manier van lopen. Een gezond konijn huppelt waarbij het lange gedeelte van de poot, de voet, in een hoek van 45 komt als het een sprongetje neemt. Een E.C konijn hupt met platte voeten, die komen nog wel wat van de grond maar de voet blijft dan horizontaal.

Als Fleurtje E. cuniculi heeft is het heel erg belangrijk om haar warm te huisvesten. Hier is wat informatie over E.C:
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... iculi.html

ps: laat je niet afschepen door je dierenarts als hij of zij niet mee zou willen werken.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: mijn konijn heefd wat

Berichtdoor lnge » 21 mei 2012 17:14

Lies schreef:De kans is groot dat het E. cuniculi is. Juist die vermagering past daar helemaal bij :gulzig:

Vermagering past bij meer ziektes, en ook bij kanker. Het konijntje van mij die een tumor in de baarmoeder had werd ook mager. En de DA van Luna had het ook over een tumor in haar buik. Dat heeft niets met EC te maken. Wel is het mogelijk dat beide aan de hand is.
Daarom zouden er ook foto's van haar buik gemaakt moeten worden.
Maar als het konijntje zo mager is door de tumor, dan is het al in een ver gevorderd stadium en niet veel meer aan te doen. Je kan je afvragen of het dan eerlijk is om nog zo aan het beestje te gaan prutsen.

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: mijn konijn heefd wat

Berichtdoor MIC » 22 mei 2012 02:39

Mijn Nijntje is 8,5 jaar en heeft net hetzelfde, ik dacht aan ouderdom en artrose ...

Op de foto zie je op de handdoek een donkere plek, is het urine met bloed ? Zou er een urine infectie zijn, gruis of zelf een blaassteen ??? (de tumor die de DA voelt)

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: mijn konijn heefd wat

Berichtdoor Lies » 22 mei 2012 14:03

Inge schreef:
Lies schreef:De kans is groot dat het E. cuniculi is. Juist die vermagering past daar helemaal bij :gulzig:

Vermagering past bij meer ziektes, en ook bij kanker. .
Ja, maar van EC is het niet erg bekend! Ik vind het knap van Luna dat ze zich dat realiseerde na rondlezen op het net.


Inge, heb jij dat slepende pootje eventjes gemist ofzo? Op de site van wilhelminapark is de tekst weer aangepast zag ik. Is zeer interessant om te lezen vond ik. EC kan dus ook met één poot die afwijkt. (wijzig: Nee, je had het niet gemist, ik quote even je eerdere reactie:
Als ze verlammingsverschijnselen heeft is het belangrijk om ook panacur te geven. Je hebt het niet eerder over dat pootje gehad, had ze dat al toen je naar de DA ging? Vreemd dat hij dan niet meteen zelf aan EC denkt.
Als het wel EC is gaat het zeker niet over zonder panacur.
Weet je zeker dat het pootje niet geblesseerd is?)



Wat ik lees als ik terug kijk is dat de da "dacht" dat er misschien een tumor zat. Er staat niet dat er een verharding is gevoeld! Een tumor kun je voelen volgens mijn dierenarts. Het kan van alles zijn, nierfalen, kanker, E. cuniculi dus. Je kunt honderden euro's gaan spenderen en het konijn stressen met bloedonderzoek, echo's, foto's enzovoort. Je kunt panacur inzetten om te kijken of dat helpt.., je kunt haar ook zonder onderzoek laten inslapen of zo doorgaan zonder adequate aanpak.

Hoe dan ook, Luna, je weet nu wat meer. Je zult een keuze moeten maken mbt wat je wilt en kan. Wellicht is onderzoek van de urine verstandig om de nierfunctie te checken? Of heeft de da dat ook gedaan toen ze naar suikerziekte keek? Overleg nog eens met de dierenarts anders. Sterkte ermee!

Gebruikersavatar
luna14
Berichten: 220
Lid geworden op: 11 nov 2010 19:00
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Winterswijk

Re: mijn konijn heefd wat

Berichtdoor luna14 » 23 mei 2012 19:10

Een paar dagen later. Ik kijk elke keer onder haar kontje of het niet vies is. Toen ik er op een avond weer onder Ging kijken. Zag ik opeens allemaal beestjes lopen ik dacht eerst aan van die eitjes de vliegen leggen. Heb toen Op internet gekeken en het leken meer op van die kleine witte wormen. Ik heb haar kontje schoongemaakt. De Volgende dag is mijn moeder naar de da geweest. Ik had de hele dag stage en kon niet mee. De da zei tegen mijn Moeder dat het beter was om haar intelaten slapen. Mijn moeder luistert natuurlijk altijd na de da en heefd dat Ook laten doen. Volgens mij was het nog makkelijk te behandelen.

Ik mis haar zo erg. Het is al de 2e keer dat Mijn moeder weer zo iets onodigs heefd gedaan. Van het weekend moesten we ook al een paard van 2 jaar inlaten Slapen omdat hij de hele dag krampkoliek had en dat ging maar Niet over. Ook al heefd hij medicijnen gehad van De da. En nu dit weer. Heb voor de ander gelijk wat gehaald Voor de wormen.

Gebruikersavatar
luna14
Berichten: 220
Lid geworden op: 11 nov 2010 19:00
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Winterswijk

Re: mijn konijn heefd wat

Berichtdoor luna14 » 23 mei 2012 19:11

Bedankt voor alle hulp.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: mijn konijn heefd wat

Berichtdoor Lies » 23 mei 2012 19:19

Ach, wat verschrikkelijk beroerd voor Fleurtje en voor jou. En dan ook een paard kwijt. Vreselijk zeg in zo'n korte tijd :puppydogeyes: Veel sterkte ermee!
Het voelt niet fijn als mensen over je hoofd heen besluiten nemen. Ooit komt er een tijd dat je zelf mag bepalen hoe en wat en dan kun je
het anders, misschien beter doen dan je moeder. Nogmaals sterkte. Je hebt ontzettend je best gedaan! :roos:


Terug naar “Konijnen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten