Wyandotte (kriel)

Alleen voor het plaatsen van verzameltopics met foto's van rassen.
Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Wyandotte (kriel)

Berichtdoor Roan12 » 10 jun 2016 20:14

Zien er goed uit Wyandodo!

Ik heb even gauw een kort filmpje voor je gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=yEUS4hMXUyA
:gossip: Het is niet de beste kwaliteit, maar toch...
Ik zal waarschijnlijk volgende week pas ergens tijd hebben, dan ga ik ze eens allemaal apart op de foto zetten!

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Wyandotte (kriel)

Berichtdoor Roan12 » 15 jun 2016 22:04

Hopelijk was het 't wachten waard ;)

Ik zal beginnen met de Goud zwartgezoomde dieren. Allemaal zijn ze 14 weken oud.

Aller eerst de twee haantjes. Beide tonen wit in de veren. Een grote fout en zullen dus snel weg gaan.

Haan 1
Afbeelding

Haan 2
Afbeelding

Nu de Goud zwartgezoomde hennetjes:

Hen 1
Afbeelding
Hele mooie hen qua tekening. Helaas heeft ze wat veertjes op haar loopbeen (niet te zien op de foto door houding). Ik ga haar waarschijnlijk niet gebruiken in mijn toom.

Hen 2
Afbeelding

Afbeelding

Ook een hele mooie hen. Kans is groot dat zij wel blijft. Ik zelf vind haar een mooie tekening hebben. Lekt iets zwart door in het goud op de staart. Weet niet of dat nog weggaat met een rui?

Nu de Goud blauwgezoomde dieren. Eerste drie zijn ook 14 weken oud. Laatste twee 11 weken.

Haan 1
Afbeelding
Iets veren op het loopbeen. Waarschijnlijk gaat hij wel mee naar een Jongedierendag zodat ik nog wat van hem kan leren. Maar ik ga hem niet voor de fok gebruiken.

Haan 2
Afbeelding
Ook wat veren op het loopbeen. Zelfde verhaal als met haan 1

Haan 3
Afbeelding
Schitterende tekening al zeg ik het zelf. Iets wat raar van type; zijn staart staat raar op het lichaam. Hij is nog in de rui dus hopelijk trekt het nog wat bij. Staat wel hoog op de poten en lijkt me iets aan de zware kant voor het rasstandaard. Even afwachten maar grote kanshebber om mee te doen in de fok. Als zijn type wat raar blijft hopelijk volgend jaar mooie typische dieren met goede tekening!

Haan 4
Afbeelding
Wat veren op het loopbeen. Ben wel benieuwd hoe ze verder gaan uitgroeien. Maar zal ik waarschijnlijk niet gaan gebruiken.

Haan 5
Afbeelding
Mooi rond kipje. Moet nog paar keer ruien, dus ook erg benieuwd hoe deze gaat uitgroeien verder qua type en kleur. Let niet op de modderpoten ;)

Gebruikersavatar
Wyandodo
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 mei 2012 19:29
Land: Be
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Wyandotte (kriel)

Berichtdoor Wyandodo » 17 jun 2016 12:22

Leuk van ze zo uitgebreid aan bod te zien komen. Die veren op het loopbeen en de pepering in de staart ("zwarte lekkage") vind ik zeker geen fouten die dusdanig zwaar doorwegen om te beslissen tot het uitsluiten van deze dieren voor de fok. Zeker die pepering, is iets waar je bij de gezoomden niet al te streng hoeft op te zijn, aangezien het zelfs in de standaard staat als "toegelaten". Wel moet het zich beperken tot de staartveren, want smut en pepering elders dan in de staart zie ik dan weer wel als een grove fout.

Haan 3 zou het bij mij zeker niet tot in een toom maken gezien die staart. Een eekhoornstaart is het nog net niet, maar ik vind de ruglijn-staartlijn toch veel te steil omhoog gaan.
Haan 1 blauwgetekend draagt zeker mijn voorkeur weg. Duidelijker afgetekende vleugelband, veel zuivere borsttekening en ook de tekening loopt mooi door tot in het zadel, richting staart. Ook de blauwtint vind ik beter. Haan 4 en 5 zijn nog wat jong om veel over te zeggen.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Wyandotte (kriel)

Berichtdoor Roan12 » 17 jun 2016 19:48

De tweede hen, met de pepering dus is zeer waarschijnlijk een blijvertje. Dat van de pepering maakt mij niet uit. Haar zoming is gewoon erg mooi! Kun je aangeven waarom je die veren op het loopbeen geen grote uitsluitingsfout vind? Ik zou namelijk zeggen omdat dat niet in het rasstandaard hoort, dat je met die pootbevedering niet wilt fokken. Aangezien het dominant overerft en dus ook doorgegeven zal worden.

Nu wordt de twijfel groter, aangezien dus de vijf goudblauwe hanen dus even goed nog een nieuwe fokhaan kunnen gaan worden. Ik ga het afwachten hoe ze gaan uitgroeien en wat er gezegd gaat worden op de show/jongedierendagen. Nog even afwachten dus!
Haan 3 is inderdaad qua type de slechtste, maar tekening blijf ik mooi vinden. Lijkt erg op zn Pa! Haan 1 heeft een mooiere blauwtint vind ik.

De goud zwartgezoomde haantjes zijn inmiddels al weg.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Wyandotte (kriel)

Berichtdoor Roan12 » 07 aug 2016 21:10

Het is al weer een tijdje terug en zijn ze ook weer dusdanig verder ontwikkeld dat ze er weer heel anders uitzien. Tijd voor een update dus.
Ik zal de "kuikens" dezelfde nummers geven als bij de vorige foto's zodat te zien is hoe ze ontwikkeld zijn.
Het zijn niet de beste foto's geworden aangezien ze zich niet makkelijk laten pakken. Vandaar maar mooi vanuit het groen in de tuin. ;)
De heren en dames zullen zich dus niet van hun beste type laten zien. Ik zal bij de foto's vermelden wat ik van de dieren vind.

Inmiddels zijn deze hanen (Goud blauwgezoomd) en hennen (Goud zwartgezoomd) alweer 23 weken oud.
Haan 1
Afbeelding
Afbeelding
Mooist getekende van de oudste 3 heren. Ik vind de blauwtint erg mooi. Mag vleugels meer aantrekken. Mooi gladde kam die kopneklijn volgt. Heeft iets wit in zijn oren en wat veertjes op zijn loopbeen. Borst zou wat dieper mogen, maar lijkt me verder qua type prima. Tot nu toe keuze 1 voor nieuwe fokhaan.
Haan 2
Afbeelding
Afbeelding
Wat betreft tekening vind ik deze qua kleur de minst mooie, te veel behang; oranjeachtig van kleur naar mijn smaak. Borsttekening prima.
Heeft iets veren op het loopbeen. Kinlellen zijn ongelijk. Kam volgt mooi kopneklijn, maar iets te grof (vind een gladdere mooier).

Haan 3
Afbeelding
Afbeelding
Ik vind zijn tekening prachtig. Mooi strak hoewel het blauw meer grijzig is (net als zijn vader). Hij is wat te zwaar gebouwd. Mooie staart.
Kamdoorn wipt iets op en mag zijn vleugels nog iets meer aantrekken.

Hen 1
Afbeelding
Een iets te langwerpig type. Tekening mooier/strakker dan andere hen. Kleur erg mooi en mooi klein kammetje. Iets veertjes op het loopbeen.

Hen 2
Afbeelding
Afbeelding
Mooiste hen qua type. Is een rond kipjes. Tekening erg mooi vooral op borst, vleugels en schouders. Helaas op staart niet mooi scherp.

Dan heb ik nog twee haantjes die 3 weekjes jonger zijn. Nu dus 20 weken oud. Zijn veel minder ver in de ontwikkeling dan de andere, maar komt langzamer hand eraan. Vind het daarom ook lastig om deze goed te beoordelen.

Haan 4
Afbeelding

Haan 5
Afbeelding
Afbeelding

Ben benieuwd naar jullie meningen!

Gebruikersavatar
Wyandodo
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 mei 2012 19:29
Land: Be
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Wyandotte (kriel)

Berichtdoor Wyandodo » 07 aug 2016 22:51

Qua hanen denk ik dat je zo stilaan de knoop kan doorhakken. Haan 1 lijkt mij eigenlijk op alle aandachtspunten goed te scoren. De vleugeldracht is een terechte opmerking, maar dat is moeilijk te beoordelen bij een haan die tussen de hennen loopt. Het grootste deel van de tijd lopen ze te pronken en dan gaan de schouders omhoog en de vleugeltippen naar beneden. Als het jou daarentegen dagelijks opvalt, zal er wel iets van aan zijn. Haan 2 is helemaal niet wat het moet zijn qua type. Daar zou ik een kruis over maken. Haan 3 heeft net zoals haan 2 eerder dat "omgekeerde driehoeks-type". Die staart is wel veel beter geworden dan dat ik vooraf zou hebben durven denken. Bij haan 4 zou ik de kamdoorn in de gaten houden en bij haan 5 vrees ik dat die holle borst nooit veel voller zal worden.
Hen 1 vind ik een prima dier, met als enige opmerking dat de staartlijn iets steiler zou mogen oplopen, waardoor ze meteen ook minder "lang" zou lijken. Ze heeft wel een knappe kop, een imposante ronde borst, ze staat ook goed op de poten (stevige loopbenen, niet te hoog, noch te laag). Hen 2 lijkt me inderdaad een mooi rond dier. Die pepering in de staart neem je maar voor lief, evenals die iets te "harde" halstekening. Waar ik wel op zou gaan letten in volgende generaties is de tekening in de "broek".
Goede dieren met het oog op volgend jaar! :duimop:

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Wyandotte (kriel)

Berichtdoor Roan12 » 08 aug 2016 08:29

Heel erg bedankt voor je feedback Wyandodo!
Er zit zeker nog veel verbetering in hier en daar. Hopelijk kan ik daar veel aan werken als ik wat meer nakomelingen heb volgend jaar.
Ondanks de moeizame start toch wel prima dieren al zeg ik het zelf. :lol:
Volgende maand is de eerste Jongdierendag, dus dan ga ik zien wat ik daar nog uit kan leren. De knoop zal daarna ook doorgehakt worden om te kijken wie er nog mag blijven als reserve haan, aangezien de fokhaan zo goed als zeker is.

Gebruikersavatar
Brahma's Ward
Berichten: 3470
Lid geworden op: 23 mar 2012 16:52
Land: Belgie
M/V: M
Contacteer:

Re: Wyandotte (kriel)

Berichtdoor Brahma's Ward » 08 aug 2016 11:43

Dat 1 ste haantje is een prachtig kereltje!
Ze zien er ook allemaal heel mooi en kerngezond uit! :gulzig:

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Wyandotte (kriel)

Berichtdoor Roan12 » 08 aug 2016 13:06

Bedankt! :gulzig:
De eerste kerel is ook mijn favoriet!

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Wyandotte (kriel)

Berichtdoor Roan12 » 17 sep 2016 19:52

Vandaag een erg leuk en leerzame Jongdierendag gehad van de plaatselijke vereniging.
Het resultaat wat ik haalde was niet verwacht. Ik had namelijk de drie oudste Goud blauwgezoomde hanen mee en scoorde er een ZG en 2x een G. De twee hennetjes hebben het super gedaan scoorde een ZG en een F. Erg trots dus! :gulzig:

Met een kleine maand is er van de Nederlandse Wyandotte Club ook een Jongdierendag. Ik heb er 6 dieren ingeschreven. Ik ben erg benieuwd hoe ze het daar gaan doen en wat er eventueel als verschil uit gaat komen tussen deze twee dagen.
Zijn er nog meer mensen die hier naartoe gaan?


Terug naar “Rassenfoto's forum”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten