Hollandse Kuifhoenders

Alleen voor het plaatsen van verzameltopics met foto's van rassen.
Gebruikersavatar
Wyandodo
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 mei 2012 19:29
Land: Be
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Hollandse Kuifhoenders

Berichtdoor Wyandodo » 14 aug 2014 15:22

Ben benieuwd wat de keurmeesters over jouw dieren te zeggen hebben.

http://www.kuifhoenders.nl/index.php/hollandse-kuifhoen-kriel/khaki-witkuif
Hier las ik dat khaki vanzelf voorkomt uit choc x choc.
Terwijl ik dacht dat je choc x blauw moest doen om deze kleurslag te bekomen.
Het choc vererft bij de Hollandse kuifhoenders dus zoals blauw (intermediair)?
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat er ook een geslachtsgebonden choc bestaat.
Interessant, 2 keer dezelfde kleurslag maar toch net iets anders.
Dat khaki lijkt me wel een leuke kleur om in stand te houden.
Je zegt het zelf, interesse genoeg ;)

daannyyy
Berichten: 790
Lid geworden op: 10 sep 2009 16:58
Land: nederland
M/V: M

Re: Hollandse Kuifhoenders

Berichtdoor daannyyy » 14 aug 2014 18:55

Inderdaad! Choco i bij de kuiven inderdaad Zoals blauw met khaki als splash. Geslachts gebonden choco vindt je bij rassen als wyandotte en de orpington. Volgens mij is de kleur wel iets anders, het choco van de kuifhoenders is meer bronsig.
Blauw x choco geeft platinum, een soort khaki met een blauwe gloed. Ik heb twee van zulke hanen gefokt, zal kijken of ik nog foto's van die dieren heb!
Het leuke aan choco tov blauw vind ik dat je ook met de fokzuivere khaki's kan showen, het is dus zeker interessant om in stand te houden!
Als ik m'n haan vergelijk met de haan op die site is mijne overigens veel te licht

Gebruikersavatar
Wyandodo
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 mei 2012 19:29
Land: Be
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Hollandse Kuifhoenders

Berichtdoor Wyandodo » 15 aug 2014 15:51

Ik zou wel eens zo'n platinum kuifhoender willen zien! :gulzig:
Het klinkt alvast fenomenaal. :-)
Of jouw khaki haan te licht is, of de andere te donker... Dat zijn moeilijke kwesties.
Dat is zoals het 'geschikte' blauw. Dat zou dan de perfect middenmaat tussen donker- en lichtblauw moeten zijn.
Ik vind dat khaki hoe dan ook wel leuk, zowel in de lichtere als in de donkere variant.
Bij de blauwe kleurslag hou ik het meest van de donkerblauwe tint.
Had jij trouwens geen blauwe witkuiven?

daannyyy
Berichten: 790
Lid geworden op: 10 sep 2009 16:58
Land: nederland
M/V: M

Re: Hollandse Kuifhoenders

Berichtdoor daannyyy » 11 sep 2014 21:21

Op de jongdierendag twee weken geleden zeer goede resultaten behaald. Een hen van mij werd uitgeroepen tot kampioen dwerghoenders, met de complimenten van de keurmeester.
Ik heb verder besloten om te stoppen met de witten, om mij vol te focussen op de choco's en zwarten met khaki als bij product. Mocht er nog iemand geïnteresseerd zijn in materiaal om te starten met wit, kan je mij een berichtje sturen. Ik heb nog 4 jonge witte hennen, 4 jonge hanen en een overjarige foktoom over.

daannyyy
Berichten: 790
Lid geworden op: 10 sep 2009 16:58
Land: nederland
M/V: M

Re: Hollandse Kuifhoenders

Berichtdoor daannyyy » 11 sep 2014 21:21

Op de jongdierendag twee weken geleden zeer goede resultaten behaald. Een hen van mij werd uitgeroepen tot kampioen dwerghoenders, met de complimenten van de keurmeester.
Ik heb verder besloten om te stoppen met de witten, om mij vol te focussen op de choco's en zwarten met khaki als bij product. Mocht er nog iemand geïnteresseerd zijn in materiaal om te starten met wit, kan je mij een berichtje sturen. Ik heb nog 4 jonge witte hennen, 4 jonge hanen en een overjarige foktoom over.
Wat betreft de kleur van de khaki's, die waren inderdaad wat licht en bovendien erg vlekkerig. Mijn choco's gingen ook naar de (te) lichte kant op, dus volgend jaar ga ik choco x zwart fokken.

daannyyy
Berichten: 790
Lid geworden op: 10 sep 2009 16:58
Land: nederland
M/V: M

Re: Hollandse Kuifhoenders

Berichtdoor daannyyy » 28 sep 2014 19:22

Zo, mijn witte dieren zijn allemaal weg. Ik heb dus alleen nog maar de choco's en de zwarten en wat khaki's.
Een aantal weken geleden heb ik een jongdierendag gedaan, waar ik een aantal F'en scoorden en de rest haalde hoge ZGs, dus ik ben zeer tevreden.

1 van de oude hennen met een zéér mooi type
Afbeelding

Jonge choco haan, die scoorde een F op de jdd
Afbeelding

Afbeelding

Mijn andere twee oude hanen, een zwarte en een choco met beide ZG95
Afbeelding

Een veel belovend jong zwart haantje
Afbeelding

Samen met twee andere jonge zwarte hanen
Afbeelding

De jonge choco en khaki haantjes
Afbeelding

Veel belovend choco haantje
Afbeelding

Afbeelding

Een tweede leuk choco haantje
Afbeelding

Khaki haantje met een mooi type, maar ik vind de kuif niet mooi.
Afbeelding

Afbeelding

Twee khaki hennen en een zwarte hen
Afbeelding

Leuke choco hen
Afbeelding

Afbeelding

De andere choco hennen zijn te licht. De vorige hen is eigenlijk ook te licht, maar toch beduidend donkerder dan de andere hennen. Volgend jaar ga ik ze met zwart kruisen om ze wat donkerder te krijgen.
Afbeelding

Mijn zwarte hennetjes
Afbeelding

Een van de zwarte hennen
Afbeelding

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Hollandse Kuifhoenders

Berichtdoor Roan12 » 29 sep 2014 15:49

Pracht dieren!
Ze blijven grappig met die kuifjes ;)
Er zit er ook 1 bij zonder kuifje, welk ras is dat?

daannyyy
Berichten: 790
Lid geworden op: 10 sep 2009 16:58
Land: nederland
M/V: M

Re: Hollandse Kuifhoenders

Berichtdoor daannyyy » 30 sep 2014 21:11

Bedankt voor je reactie!
Het witte hennetje op die foto is een serama'tje. Er loopt ook nog een haantje in dat hok. Dit hennetje is van het Europese type, maar de haan heeft een vrij hoog percentage Maleisisch bloed!

daannyyy
Berichten: 790
Lid geworden op: 10 sep 2009 16:58
Land: nederland
M/V: M

Re: Hollandse Kuifhoenders

Berichtdoor daannyyy » 29 nov 2014 15:51

Vorige week zou ik met mijn dieren naar een tentoonstelling gaan. Helaas ging deze niet door vanwege de vogelgriep. Ik had mijn dieren al bijgeknipt, en omdat ik ze toch nog ergens wil showen heb ik vandaag foto's gemaakt.
Ik ben ook aan de gang geweest met selecteren. Vooralsnog wil ik 3 zwarte hanen, 3 choco hanen en 1 khaki haan houden. Van de hennen mogen er nog 2 khaki's, 2 choco's en 1 of 2 zwarten weg.

Deze zwarte haan wil ik sowieso houden. Wat een mooi type!
Afbeelding

Afbeelding

Deze choco haan mag weg. Ik vind zijn kuif te los, hij is te licht van kleur en ik vind hem te hoekig van type met te weinig borst.
Afbeelding

Afbeelding

Deze choco haan blijft sowieso. Van type nog beter dan de zwarte denk ik en bovendien heeft deze een stevigere kuif. Prachtig beest!
Afbeelding

Afbeelding

Van deze twee zwarte hanen wil ik er nog 1 kiezen. Heel misschien dat ze allebei blijven..
Deze is wat lichter van type. Erg mooi zicht zonder te knippen, maar de kuif is erg naar achteren, alsof hij constant tegenwind heeft.
Afbeelding

Afbeelding

Deze haan is wat zwaarder van type. Kuif is beter dan bij de vorige
Afbeelding

Afbeelding

Deze mag sowieso weg. De voornaamste rede hiervoor is de kuif. Het type vind ik wel goed, maar hij heeft een erge hang kuif.
Afbeelding

De volgende twee choco's mogen blijven. Zijn wat ieler en lichter dan de eerste choco haan. Zijn bovendien iets donkerder van kleur. De kleur is iets om volgend jaar zeker op te letten
Haan 1
Afbeelding

Haan 2
Afbeelding

Afbeelding

Deze mag weg. Te licht van kleur en van type ook minder.
Afbeelding

Van de khaki's ga ik er 1 houden. Deze steekt er vooral qua kuif bovenuit tegenover de andere twee khaki's.
Afbeelding

Afbeelding

Deze haan mag dus weg. Hoewel ik het type goed vind, is de kuif mij veel te los.\
Afbeelding

Afbeelding

Deze haan vind ik te licht van type. Toont ook erg weinig borst.
Afbeelding

Afbeelding

Dit hennetje ga ik waarschijnlijk weg doen. Ze heeft een staartstuurveer die dwars staat ingeplant. Zonde, want het type is mooi.
Afbeelding

één van de andere zwarte hennen.
Afbeelding

Afbeelding

Deze toont wel erg weinig type. Ik denk dat het een momentopname is. Wel een erg goed kuifje.
Afbeelding

Fraaie zwarte hen. Deze is iets ouder dan de vorige 3.
Afbeelding

Afbeelding

m'n beste khaki hen, en ook de enigste khaki hen die mag blijven.
Afbeelding

Afbeelding

Deze mogen dus weg.
Afbeelding

Afbeelding

Een zeer goede choco hen. Erg jammer dat ik deze niet heb kunnen showen.
Afbeelding

Afbeelding

Een ietwat oudere choco hen. Is duidelijk minder dan de vorige, maar wel een leuk hennetje
Afbeelding

Afbeelding

Deze hen heeft 2 maanden geleden op de jongdierendag nog een F gehaald. Dat kan je je op dit moment ook niet voorstellen. :gutgut:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dieter T
Berichten: 1756
Lid geworden op: 07 jul 2009 20:11
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Hollandse Kuifhoenders

Berichtdoor Dieter T » 13 dec 2014 16:00

Mooie dieren Danny! Die eerste jonge choco is werkelijk prachtig.
Je doet je oude choco en khaki hennen toch niet weg? Anders ben ik zeer geïnteresseerd. :gulzig:


Terug naar “Rassenfoto's forum”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten