Hollandse Kuifhoenders

Alleen voor het plaatsen van verzameltopics met foto's van rassen.
Gebruikersavatar
Wyandodo
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 mei 2012 19:29
Land: Be
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Hollandse Kuifhoenders

Berichtdoor Wyandodo » 11 apr 2015 09:27

Mijn voorkeur gaat uit naar de 2 laatste choc hanen.
Hun totaalbeeld spreekt mij het meest aan en dit vooral omdat ze wat hoger op de poten lijken te staan dan de andere 3.
Mijn mening is wel die van een leek als het op Hollandse Kuifhoenders aankomt, dus niet gebaseerd op de rasstandaard.
Altijd leuk om jouw dieren te zien passeren op het forum! :-)
Mooimooi! :duimop:

daannyyy
Berichten: 790
Lid geworden op: 10 sep 2009 16:58
Land: nederland
M/V: M

Re: Hollandse Kuifhoenders

Berichtdoor daannyyy » 12 apr 2015 12:14

Dank! Dat zijn inderdaad mooie haantjes. Helaas toont de een na laatste haan zich meestal niet zo mooi. In het hok loopt hij bijna altijd met een hangende staart, maar als hij zich gaat tonen is het type inderdaad erg mooi. Wel is hij helaas wat licht van kleur, maar de kuif die hij had voordat het geknipt was, was echt fantastisch. Persoonlijk vind ik denk ik de eerste choco haan wat beter dan deze, maar ze zitten dicht bij elkaar.
Ik zal binnenkort ook wat foto's uploaden van mijn kuikens. Ik heb er nu 2 van een week of 7, en een groot aantal van 1 week. Die van 7 weken zijn een zwarte haan en hen en vooralsnog vind ik ze er erg goed uit zien. Ben benieuwd hoe het gaat uitgroeien!

Gebruikersavatar
Tokky
Berichten: 117
Lid geworden op: 03 apr 2013 17:48
Land: Hoofddorp
M/V: V

Re: Hollandse Kuifhoenders

Berichtdoor Tokky » 21 apr 2015 21:43

Hallo,

Is er iemand die mij kan helpen aan broedeieren?
Ik wil ze graag uitbroeden in mijn machine.

Graag in de buurt van Hoofddorp (naast Schiphol) of als het mogelijk is opsturen.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: Hollandse Kuifhoenders

Berichtdoor brenda17 » 22 apr 2015 07:53

Weet iemand nog een adres van iemand die kuifhoen krul fokt en eventueel broedeieren wil versturen?
Ik vind enkel fokkers hier in de buurt die de gewone zwart-witte fokken ;).

Mookje
Berichten: 43
Lid geworden op: 26 mei 2014 21:22
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Renkum

Re: Hollandse Kuifhoenders

Berichtdoor Mookje » 29 apr 2015 21:40

Ik had 6 broedeieren van hollands kuifhoen onder een zijdehoen kriel liggen, en daarvan zijn er 2 uitgekomen. Ze zijn nu 9 dagen oud. Het is de krielvariant zwart met witte kuif.
Wanneer kan ik zien of het hennetjes/haantjes zijn? Ik hoop uiteraard op in ieder geval 1 hennetje, een haantje zal ik niet kunnen houden ivm de buurt, ik zit midden in een woonwijk.
Eentje heeft vanaf het begin al redelijk wat zwart, dit is de kleinste van de twee. De andere is wat groter en heeft al beter ontwikkelde veertjes, ook een groter staartje. Ik twijfel of dat wel een zwarte is, omdat hij/zij zo licht van kleur is. Bij die fokker hadden ze ook witte witkuif, dus er kan per ongeluk een verkeerd ei in mijn doosje terecht zijn gekomen.
Maar ze zijn allebei erg schattig! Jammer dat moeder kip nogal schuw is, de kuikens leren dat ze bang moeten zijn van mensen.
De foto's zijn van toen ze 7 dagen oud waren.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

daannyyy
Berichten: 790
Lid geworden op: 10 sep 2009 16:58
Land: nederland
M/V: M

Re: Hollandse Kuifhoenders

Berichtdoor daannyyy » 25 mei 2015 18:41

Volgend jaar fok ik ook de blauwe witkuiven :) Ik ben een fokhaan wezen halen bij een fokker en ben zeer blij. Heeft een heel erg mooi type en van kleur vind ik hem ook goed. Dit is de bewuste kerel:
Afbeelding

Afbeelding

Mijn 2013 choco haan met een hen van vorig jaar
Afbeelding

Dezelfde haan
Afbeelding

Zijn enige zoon die ik nog heb
Afbeelding

Mijn beste zwarte hen:
Afbeelding

Samen met een hen uit 2010
Afbeelding

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: Hollandse Kuifhoenders

Berichtdoor brenda17 » 25 mei 2015 18:59

Heb nu ook 6 kuikens uit 30 eieren, Mookje waar had jij je eieren gehaald?

Gebruikersavatar
Wyandodo
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 mei 2012 19:29
Land: Be
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Hollandse Kuifhoenders

Berichtdoor Wyandodo » 26 mei 2015 11:11

Prachtige beesten daannyyy!
Wat ben je van plan met de baluwe haan? Komt die in het gezelschap van de zwarte hennen, of krijgt hij ook een aantal vrouwelijke chocs cadeau om voor "platinum" te gaan?
Heb je de khaki dieren van vorig jaar met goed resultaat kunnen gebruiken dit broedseizoen?

Mookje
Berichten: 43
Lid geworden op: 26 mei 2014 21:22
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Renkum

Re: Hollandse Kuifhoenders

Berichtdoor Mookje » 26 mei 2015 20:46

brenda17 schreef:Heb nu ook 6 kuikens uit 30 eieren, Mookje waar had jij je eieren gehaald?

Pluimveehuis in Wamel. Van de 6 eieren heb ik 2 kuikens, eentje blijkt een witte witkuif te zijn dus verkeerd geleverd. Want ik wilde alleen zwart.

Ik denk dat het 2 haantjes zijn. Ze zijn nu bijna 6 weken, ik heb al 2x gezien dat ze tegen elkaar opsprongen en ze krijgen allebei rode plekjes onderaan de snavel. En de kuif lijkt naar achteren te vallen.
Even afwachten nog maar ik vrees dat ik ze toch allebei weg ga doen.

daannyyy
Berichten: 790
Lid geworden op: 10 sep 2009 16:58
Land: nederland
M/V: M

Re: Hollandse Kuifhoenders

Berichtdoor daannyyy » 26 mei 2015 23:21

Wyandodo schreef:Prachtige beesten daannyyy!
Wat ben je van plan met de baluwe haan? Komt die in het gezelschap van de zwarte hennen, of krijgt hij ook een aantal vrouwelijke chocs cadeau om voor "platinum" te gaan?
Heb je de khaki dieren van vorig jaar met goed resultaat kunnen gebruiken dit broedseizoen?


Dankjewel! Ik ben van plan om de blauwe haan te kruisen met mijn zwarte hennen. Daarnaast ga ik van het najaar nog blauwe hennen halen en wil ik ook weer kleine aantallen krulveren gaan fokken.
De khaki dieren van vorig jaar was ik niet echt tevreden over. Ik had choco's die stukken beter waren en ik heb die dus gebruikt. Dit jaar heb ik helaas maar 3 khaki's gefokt, waarvan 1 al een dubbele nagel aan een teentje heeft. De bevruchting de tweede ronde van mijn oude, 2013, haan viel erg tegen. De eieren van 1 hennetje, overigens een zeer mooi hennetje, waren allemaal onbevrucht..


Terug naar “Rassenfoto's forum”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten