Hollandse Kuifhoenders

Alleen voor het plaatsen van verzameltopics met foto's van rassen.
Gebruikersavatar
Wyandodo
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 mei 2012 19:29
Land: Be
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Hollandse Kuifhoenders

Berichtdoor Wyandodo » 27 mei 2015 10:07

Het kan niet altijd van een leien dakje lopen natuurlijk.
Ik blijf gebiologeerd door kleuren als khaki, platinum en choc. Zeer speciaal!
Problemen met bevruchting zijn sneu , zeker als het om mooie dieren gaat.
Ben je zeker dat het probleem bij de haan ligt?
Een haan van 2013 zou toch nog niet "oud en versleten" mogen zijn als hij zich vorig jaar heeft bewezen bij de vrouwtjes?

daannyyy
Berichten: 790
Lid geworden op: 10 sep 2009 16:58
Land: nederland
M/V: M

Re: Hollandse Kuifhoenders

Berichtdoor daannyyy » 27 mei 2015 13:34

Ik denk dat het probleem eerder bij de hen ligt. Eieren van de andere hen waren wel redelijk bevrucht. Dat hennetje legt ook kleinere eitjes dan de andere hennen en de ronde hiervoor bevruchtte de haan prima.
Ik wil het nog een keer proberen met die hen, maar als er dan geen bevruchting is kan ze weg.

Mookje
Berichten: 43
Lid geworden op: 26 mei 2014 21:22
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Renkum

Re: Hollandse Kuifhoenders

Berichtdoor Mookje » 29 mei 2015 22:09

Mijn 2 kuikens zijn zo goed als zeker haantjes dus ze kunnen niet blijven. Iemand interesse?
Ze zijn maandag 6 weken. De ene is heel mooi spierwit, dit is zeker een haantje. Hij heeft al geoefend op een krielkipje van mij. De andere is een zwarte witkuif, daar merk ik qua gedrag niets aan maar zijn kinlellen zijn ook heel rood en bijna net zo groot als die van de witte.
Een paar posts terug staan foto's van toen ze klein waren, ik zal gauw recente foto's maken.

Ze mogen gratis weg. Ik woon in Renkum.

daannyyy
Berichten: 790
Lid geworden op: 10 sep 2009 16:58
Land: nederland
M/V: M

Re: Hollandse Kuifhoenders

Berichtdoor daannyyy » 09 aug 2015 13:57

Weer eens wat foto's van mijn kuifkrielen. De oudste groep is nu 5 maanden en gaat over 3 weken op jongdierendag. Hiervan heb ik nog 10 hanen en 9 hennen zitten, waarvan twee hanen met ongelijke kinlellen en dus niet show geschikt. De jongere groep is nu 4 maanden. Dit zijn bijna alleen maar hanen; van de 12 zwarte heb ik maar 3 hennen en bij de choco's van de 13 dieren maar 5 hennen.
Hierbij foto's van mijn jonge hanen. Helaas zijn ze in de rui en missen ze dus staartveren. Ik zal beginnen met de choco's :)

Haan 1. Erg mooi volle kuif, maar is wat aan de lage kant geplaatst. Kleur is wat licht. Is een van de grotere dieren.
Afbeelding

Haan 2. Ook een erg mooi volle kuif, maar wederom wat laag geplaatst. De kleur is al iets donkerder en van type wordt dit naar mijn mening een erg goede. Wel wat aan de grote kant.
Afbeelding

Haan 3. Een héél mooi klein haantje, mooi donker van kleur en een zeer mooie kuif. Denk dat deze van type ook zal uitgroeien tot een van de betere en ik denk dan ook dat dit mijn beste haantje is van deze groep.
Afbeelding

Haan 4. Ook een mooi klein haantje met een goede kuif, maar ook wat laag geplaatst. Kleur is wederom wat licht. Helaas is deze op de een of andere manier zijn kleurring verloren, waardoor ik de afstamming niet weet.
Afbeelding

Haan 5. Dit is de grootste van het stel. Heeft een relatief losse kuif, met erg lange veren maar nog wel een goed zicht. Zijn vader had dit ook, maar had dan weer in tegenstelling tot mijn andere hanen een zeer volle staart. Misschien dat de lengte van de kuifveren als een soort indicatie kan worden gebruikt voor hoe de sikkels er uit komen te zien. Als zijn staart net zo goed wordt als die van zijn vader belooft dat veel goeds.
Afbeelding

Afbeelding

Haan 6. Dit is een van de haantjes met ongelijke kinlellen. Leek op jonge leeftijd heel erg veel belovend; hij was erg klein en had een zeer mooi kuifje. Ik vind zijn ontwikkeling alleen wat tegenvallen, en aangezien ik genoeg andere choco hanen heb, denk ik dat deze nog mag vertrekken.
Afbeelding

Afbeelding

Dan nu de zwarte hanen. Zoals ik al zei vallen die wat tegen en is er eigenlijk maar 1 die ik van type en kuif écht goed vind.

Haan 1. Ik vind de kuif te klein, los en redelijk laag geplaatst. Is verder ook een erg fors dier, dus ik denk dat deze na de jongdierendag mag vertrekken.
Afbeelding

Haan 2. De beste zwarte haan. Heeft (Net als zijn vader) een zéér mooie kuif, maar draagt zijn staart wat laag en is bovendien wat lang in de rug.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Haan 3. Erg groot en lang van rug. Kuif mag ook wat hoger geplaatst.
Afbeelding

Afbeelding

Haan 4. De zwarte haan met de ongelijke kinlellen. Dit is de enige haan die ik van zowel type als kuif goed vind. Had al zonder geknipt te zijn volledig vrij zicht, wat ik toch wel een belangrijke eigenschap vind. Type vind ik ook erg mooi. Jammer dat zo'n dier dan weer ongelijke kinlellen moet hebben...
Afbeelding

Afbeelding

De hanen in hun hok:
Afbeelding

De hennen dan. Erg lastig om mooie foto's van ze te nemen'; als je ze apart neemt, tonen ze zich niet en als je in het hok foto's wil maken zitten ze binnen no time om je heen zodat dit ook onmogelijk is. Toch is het me een soort van gelukt:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor de geïnteresseerden: Op zaterdag 5 september is er een jongdierendag van de NKBC in Barneveld. Hier zal ik zelf ook zijn met een aantal dieren en verder ook een groot aantal andere kuifhoenders, maar ook andere rassen. :)

Gebruikersavatar
Wyandodo
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 mei 2012 19:29
Land: Be
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Hollandse Kuifhoenders

Berichtdoor Wyandodo » 09 aug 2015 17:08

Haan 5 bij de chocs en haan 3 bij de zwarten vind ik het mooist ogen, maar dan voor de liefhebber die weinig tot niks afweet van de standaardeisen bij Hollandse Kuifhoenders. Ik heb het duidelijk voor de iets groter uitgevallen hanen.
De hennen zien er ook weer leuk uit. :duimop:

daannyyy
Berichten: 790
Lid geworden op: 10 sep 2009 16:58
Land: nederland
M/V: M

Re: Hollandse Kuifhoenders

Berichtdoor daannyyy » 12 aug 2015 09:58

Het is inderdaad vaak zo dat de grotere hanen van type beter worden. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar haan 3 van de choco
s en haan 4 van de zwarten, ondanks de ongelijke kinlellen. Dat is voornamelijk omdat deze wat kleiner zijn en mijn fokdieren al tegen de bovengrens van het maximum gewicht aan zitten. Ik wil daarom wat meer op grootte en gewicht gaan selecteren. Bovendien is haan 3 van kleur een van de betere en heeft hij een erg mooie kuif.
Bij de zwarten heeft haan 4 een zéér goed type en ook een kuif die zonder geknipt te zijn al helemaal vrij zicht gaf. Door zijn kinlellen is hij niet geschikt om te showen. Daarom denk ik dat haan 2 voor de shows het beste zal zijn; haan 3 heeft een erg ingezakte kuif, waardoor een stuk huid van zijn schedelknobbel een heel klein beetje over zijn oog hangt (Niet te zien op de foto). Van type is hij wel redelijk. Hij is wat lang in de rug, maar dat is haan 5 ook. Misschien dat daar dan een deel van uw voorkeur naar uit gaat. ;)

michke9878
Berichten: 38
Lid geworden op: 04 aug 2015 23:37
Land: Belgie
M/V: V

Re: Hollandse Kuifhoenders

Berichtdoor michke9878 » 24 aug 2015 10:03

Zijn er hier mensen met Hollandse kuifhoenders? K heb wat vragen ?

daannyyy
Berichten: 790
Lid geworden op: 10 sep 2009 16:58
Land: nederland
M/V: M

Re: Hollandse Kuifhoenders

Berichtdoor daannyyy » 28 aug 2015 10:10

Beste,

ik fok de kuifhoen krielen. Met het grote soort heb ik echter geen ervaring.

Weer een update van mijn dieren. Ze zijn bijna door de rui heen, alleen zijn de staarten nog niet klaar. Helaas, want morgen is het al jongdierendag. Ik ben benieuwd of je je mening verandert Wyandodo ;)

Eeerst de twee favorieten van wyandodo:
Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens mijn twee favorieten:
Afbeelding

Afbeelding

Mijn twee favoriete hennen:
Afbeelding

Afbeelding

De rest van de dieren:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Al met al ben ik niet heel ontevreden. Ik ben vooral erg blij met mijn choco hanen; ik heb er 4 die ik zelf erg mooi vind. De zwarte hanen vind ik wat minder, maar ik heb nog een jongere groep zitten met 9 hanen, waar volgens mij wel wat bij zit.
De hennen vind ik een beetje tegenvallen. Ik heb er wel een aantal mooie bij zitten, maar helaas heb ik er 3, waarvan ik er 2 heel erg goed vind, staartfouten (verkeerd ingeplante staartveren). Ik kan me niet herinneren dat zij dit voor de rui ook al hadden; zou dit iets kunnen zijn dat pas later opkomt?
Morgen en volgende week gaan ze op jongdierendag. Ik ben benieuwd naar de resultaten!

dufke
Berichten: 108
Lid geworden op: 13 mar 2017 17:10
Land: Belgie
M/V: M

Re: Hollandse Kuifhoenders

Berichtdoor dufke » 02 mei 2018 14:42

Vraagje?
Hoe herken je een blauw en een wit kuiken bij hollandse kuifhoenders?

Ryanspets
Berichten: 182
Lid geworden op: 04 mar 2017 12:46
Land: nederland
M/V: V
Locatie: Walcheren

Re: Hollandse Kuifhoenders

Berichtdoor Ryanspets » 29 mei 2018 09:55

kanonnuh Danny, wat een prachtbeestjes zeg :ilove:
Ik ben echt op slag verliefd op die bontjes met veel wit :kwijl: , maar je zal vast wel weer veel te ver weg zitten voor mij, di pech heb ik zo vaak hier in deze uithoek.


Terug naar “Rassenfoto's forum”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten