Luikse Vechter

Alleen voor het plaatsen van verzameltopics met foto's van rassen.
Shamo-prefect
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 jul 2007 11:08
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Vlaams-Brabant (België)

Luikse Vechter

Berichtdoor Shamo-prefect » 30 okt 2009 19:55

Mod: 19/01/2014 Topic opgeschoond, berichten met reeds verwijderde foto inclusief reacties daarop zijn verwijderd, posten toegevoegd van opgesplitst "Belgische vechtrassen" topic.

Alex Boers schreef:Iemand nog mooie foto's van een Luikse Vechter? Die vind ik ook altijd heel mooi om te zien!


U vraagt, wij draaien ! :bril:
Afbeelding

Shamo-prefect
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 jul 2007 11:08
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Vlaams-Brabant (België)

Luikse vechter

Berichtdoor Shamo-prefect » 05 nov 2009 09:56

L
Luikse vechter van 25 jaar geleden. Gefokt door mijn vader en ik uit een stam van Marcel Wyffels
Afbeelding

Shamo-prefect
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 jul 2007 11:08
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Vlaams-Brabant (België)

Luikse vechter

Berichtdoor Shamo-prefect » 06 nov 2009 10:54

L
Luikse vechtkriel van Johan Blockx, winnaar op onze clubshow
Afbeelding

PierreV
Berichten: 52
Lid geworden op: 23 okt 2010 10:22
Land: Belgie
M/V: M

Luikse vechter

Berichtdoor PierreV » 23 okt 2010 17:40

Mij voorstellen hoef niet,daar ieder die met de Luikse vechter iets te maken heeft, mijn persoonlijk en mijn gedachtegoed kent. Ik neem dan ook geen blad voor de mond als ik merk dat velen zich geroepen voelen maar weinig uitverkoren zijn om over dit prachtig belgische ras te praten. Als ik reacties lees van kwekers kan ik mij ergeren aan de prietpraat die de wereld wordt ingezonden. Vijfenvijtig jaar ken ik reeds de Luikse vechter en heden ten dage zijn er in Belgie geen 5 liefhebbers meer die de Luikse vechter in al zijn zuiverheid en specifieke karaktertrekken kweekt. In geen enkel belgisch ras is enige pigmentatie van kam of lellen,ook het zwart of blauw vel is nergens terug te vinden. Heden ten dage worden deze dieren hoe langer hoe meer gekweekt en op de eerste rij geplaatst. Waar blijft dan de zuiverheid van dit ras. Tot 1996 waren de reeds verschenen standaarden van de Luikse vechter, gaande vanaf 1926 het eens, rood tot paarsachtig rood voor kam en lellen, blank vel, alle kleurslagen zijn erkend, zo ook de bonte,{Paul heeft mij daar in verbeterd, men noemde hem vroeger FLORIE.} De standaard van heden stapt af van al deze kenmerken ,gieten de kleurslagen in een eng keurslijf en toleren zwart en blauw vel. Ik maak er geen tekening bij dat er veel leken bij zijn geweest die nog nooit een zuivere luikse vechter van dichtbij gezien hebben maar wel hun visie op papier zetten. Leren uit boeken is gemakkelijk maar dat men de waarheid geweld aan doet is een tweede.
Daarom ook hoop ik dat de speciaal opgerichte vechthoendersclub al deze argumenten eens onder de loep gaat nemen. Wij zijn ten andere met meerdere die reeds op jaren zijn, maar het vechten en wel en wee van de Luikse vechter hebben meegemaakt zo ook zijn specifieke eigenschappen. Laat deze mensen eens aan het woord. Aan al de andere liefhebbers die de zogezegde Luikse vechter kweken maar met inteelt van Brugse, Tiense,Belgische of buitenlandse rassen, stop deze kruisingen of geef u niet uit als kweker van de zuiver Luikse, niemand is hierbij gebaat en zeker het dier zelf niet.
De Luikse vechter is de agressiefste belgische vechter indien hij zuiver wordt gekweekt en shamos of jappen zoals vroeger werd gezegd moesten het in de perken spelend afleggen. Ik spreek hier van ondervinding en daarom verdedig ik ook dit ras met hand en tand. Hierbij de voornaamste kenmerken:
1. Zeer agressief met een mooie opstaande houding met een gradental van 33 tot 45 procent.
2. Blank vel, barse tot valse ooguitdrukking met een rode , donkerrode of rood paarachtige kam en lellen.
3. Alle kleurslagen worden bij de kweek bekomen.
4. De voornaamste eigenschap, reeds in het stadium van enkele weken kunnen de kuikens melkaar doden.
5. De beschrijving waaraan de Luikse verder moet aan voldoen wordt zeer goed weergegeven in het boek van wijlen M. Weyffels :De grote Belgische vechter, ed.1990
Hopelijk brengt dit bericht iets teweeg in de vechthoenderswereld en wil alle mensen bedanken die zich de laatste tijd zeer positief uitlaten tenoverstaan van mijnentwege.
Allerbeste groeten
pierre Vranken

Shamo-prefect
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 jul 2007 11:08
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Vlaams-Brabant (België)

Re: De Belgische vechthoenderrassen

Berichtdoor Shamo-prefect » 24 okt 2010 09:04

Dag Pierre,

Eerst en vooral proficiat voor de prachtige dieren die je steeds weet naar voren te brengen! Belgische vechters zijn een moeilijk ras om goed te fokken, maar nog véél moeilijker is om ze op tijd en stond groot én in conditie te krijgen voor een show! Veel dieren die je op shows ziet zijn te klein, door te late fok en/of niet in conditie, wegens geen ervaring ter zake door de fokker. Pierre, jouw dieren staan er steeds piekfijn voor en dat alleen al getuigt van fok-ervaring én kennis ter zake.

Over de standaard van de verschillende Belgische vechter-types is reeds véél gepalaverd en dat zal in de toekomst niet zo heel veel veranderen vrees ik, daar de volgende standaarden reeds vastgelegd zijn door de standaardcomissie. De druk ervan is weliswaar nog even uitgesteld, maar de aanpassingen zijn, jammer genoeg, waarschijnlijk reeds afgesloten.
Als speciaalclub voor de vechthoenderrassen hebben wij het laatste jaar een soort inventaris over de Belgische vechthoenderrassen gemaakt. We hebben een aantal fokkers bezocht, hun fokdieren bestudeert én hun mening gevraagd over het verleden, het heden en hun visie op de toekomst van deze rassen. Ook hebben we zo diep mogelijk in het verleden proberen graven om antwoorden te vinden over de meest gestelde vragen: hoe zit het met zwart-velligheid? Hoe zit het met kam-variëteiten? hoe zit het met de verschillen tussen de Brugs, de Luikse en de Tiense? enz........
Het resultaat hiervan krijgen onze leden tijdens ons volgend clubweekend op zaterdag 29 januari 2011 en zondag 30 januari 2011 te Linter (België)
Ook was er de intentie om in de nabije toekomst een fokkersdag rond deze rassen te organiseren op een volwassen manier, dus zonder iemand uit te sluiten, met respect voor eenieders mening én zonder ruzie te maken! Wij willen graag openlijk de belangrijkste discussies over onze vaderlandse rassen starten en begeleiden. De uitkomst van deze discussie kan dan voor ons als clubbestuur én voor nieuwe fokkers een leidraad worden om ons levend cultureel erfgoed te beschermen in de toekomst. Wij horen dus graag van de fokkers van deze rassen wie interesse heeft.

Joeri...
Berichten: 1778
Lid geworden op: 11 aug 2009 00:00
Land: be
M/V: M

Re: De Belgische vechthoenderrassen

Berichtdoor Joeri... » 24 okt 2010 09:26

Duidelijke entree Pierre. Volgens mij wat we nodig hebben voor dit en de andere Belgische vechthoenrassen. Welkom bij deze.
Frank, ik kijk uit naar het resultaat van jullie onderzoekwerk.

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: De Belgische vechthoenderrassen

Berichtdoor gonda » 24 okt 2010 10:05

hallo Pierre,
eerst en vooral welkom op dit forum
duidelijk standpunt, dus ik ga niet herhalen wat Frank hierboven heeft geschreven
één ding moet hier duidelijk van mijn hart: verdomme waarom is marcel zo vroeg moeten heengaan, ik denk eigenlijk dagelijks aan hem....wat een gemis voor onze belgische vechters, voor onze club.

Erwin 69
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 okt 2010 16:20
Land:
M/V: M

Re: De Belgische vechthoenderrassen

Berichtdoor Erwin 69 » 24 okt 2010 11:41

Hallo,

Ik wil hier ook even reageren.Ik heb op zich weinig ervaring met vechthoenders en al helemaal géén met de belgische vechthoenderrassen.Ik ken deze dieren enkel van toen ik nog een kwajongen was van een jaar of 10 en mijn grootvader Belgische(en dan vooral luikse)vechthoenders op het erf van zijn boerderij hield.Ik houd me al 30 jaar bezig met allerlei dieren van klein tot groot maar heb er altijd naar gestreefd om dieren ZUIVER in hun soort te behouden!Ik hou me bezig met de zuivere maleier en probeer dit zo ook te houden want ik neem zo maar niet van iedereen dieren aan(want sommigen kruisen ook shamo's in heb ik al gehoord).Ook met de luikse vechter heb ik al gefokt,een jaar of 10 geleden en nog eens 4 jaar geleden.Telkens werd ik teleurgesteld door oftewel de slechte houding,te korte poten,omvallende kammen(zodat ze meer op een leghorn gingen lijken dan op een vechter),het karakter van een soepkip en ga zo maar door!!!volgens mij,en dat is mijn persoonlijke mening,werd én wordt er véél te laks om gegaan met dit stuk cultureel erfgoed dat ons er nog aan herinnerd van waar we komen.Ik heb lang gezocht maar uiteindelijk is mijn moeite beloond.Ik heb mooie,héél mooie luikse vechters gevonden bij pierre Vranken maar wat meer is,ze zijn ZUIVER!!!Zelfs een leek ziet meteen aan de opgerichte houding,de mooie lange loopbenen,de kleine kam én die kwade uitdrukking in de ogen dat men hier te doen heeft met de échte luikse vechters.Ook het karakter van die dieren is ten top,net zoals het hoort te zijn,ik heb dit zelf mogen ervaren!!Ik wil hier ook even zeggen dat ik absoluut niet geintresseerd ben in tentoonstellingen en ook van de kleurstandaards ken ik nul,nul maar wat voor mij teld is het zuivere luikse vechthoenderras.Dit neemt uiteraard niet weg dat ik het nodige respect heb voor mensen die wél tentoonstellen maar bied ze dan alstublieft zo zuiver mogelijk aan!!Voor mezelf primeert echter het zuivere luikse vechthoen dat statig voor je blijft staan zonder vrees en zich geen zorgen hoeft te maken over zijn kleur of afkomst.


groetjes,erwin

Joeri...
Berichten: 1778
Lid geworden op: 11 aug 2009 00:00
Land: be
M/V: M

Re: De Belgische vechthoenderrassen

Berichtdoor Joeri... » 24 okt 2010 12:08

Erwin, mooie voornemens en mooi uitgangspunt om er een mooie hobby van te maken.

Shamo-prefect
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 jul 2007 11:08
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Vlaams-Brabant (België)

Re: De Belgische vechthoenderrassen

Berichtdoor Shamo-prefect » 24 okt 2010 13:12

Rockyboy schreef:Hallo,

Ik wil hier ook even reageren.Ik heb op zich weinig ervaring met vechthoenders en al helemaal géén met de belgische vechthoenderrassen.Ik ken deze dieren enkel van toen ik nog een kwajongen was van een jaar of 10 en mijn grootvader Belgische(en dan vooral luikse)vechthoenders op het erf van zijn boerderij hield.Ik houd me al 30 jaar bezig met allerlei dieren van klein tot groot maar heb er altijd naar gestreefd om dieren ZUIVER in hun soort te behouden!Ik hou me bezig met de zuivere maleier en probeer dit zo ook te houden want ik neem zo maar niet van iedereen dieren aan(want sommigen kruisen ook shamo's in heb ik al gehoord).Ook met de luikse vechter heb ik al gefokt,een jaar of 10 geleden en nog eens 4 jaar geleden.Telkens werd ik teleurgesteld door oftewel de slechte houding,te korte poten,omvallende kammen(zodat ze meer op een leghorn gingen lijken dan op een vechter),het karakter van een soepkip en ga zo maar door!!!volgens mij,en dat is mijn persoonlijke mening,werd én wordt er véél te laks om gegaan met dit stuk cultureel erfgoed dat ons er nog aan herinnerd van waar we komen.Ik heb lang gezocht maar uiteindelijk is mijn moeite beloond.Ik heb mooie,héél mooie luikse vechters gevonden bij pierre Vranken maar wat meer is,ze zijn ZUIVER!!!Zelfs een leek ziet meteen aan de opgerichte houding,de mooie lange loopbenen,de kleine kam én die kwade uitdrukking in de ogen dat men hier te doen heeft met de échte luikse vechters.Ook het karakter van die dieren is ten top,net zoals het hoort te zijn,ik heb dit zelf mogen ervaren!!Ik wil hier ook even zeggen dat ik absoluut niet geintresseerd ben in tentoonstellingen en ook van de kleurstandaards ken ik nul,nul maar wat voor mij teld is het zuivere luikse vechthoenderras.Dit neemt uiteraard niet weg dat ik het nodige respect heb voor mensen die wél tentoonstellen maar bied ze dan alstublieft zo zuiver mogelijk aan!!Voor mezelf primeert echter het zuivere luikse vechthoen dat statig voor je blijft staan zonder vrees en zich geen zorgen hoeft te maken over zijn kleur of afkomst.


groetjes,erwin


Erwin,

Ik zou je bij deze wél willen uitnodigen op ons clubweekend op 29 en 30 januari te Linter. Wij bieden net een alternatief beoordelingssysteem aan omdat véél fokkers van Vechthoenders er hetzelfde over denken als jij. Vechthoenders zijn oeroude vorm- en karakterdieren die verdienen het dus ook om op hun vorm en karakter (moeilijk op een show natuurlijk) beoordeelt te worden.
Onze leden krijgen de kans om zélf de dieren te beoordelen en de beste dieren eruit te halen. Wij zijn van oordeel dat elke fokker het recht heeft zijn mening te vertellen maar ook andere dieren te beoordelen volgens zijn eigen interpretatie. Vermits we als vechthoenderfokkers allemaal wel wat eigenzinnig zijn, kan dit natuurlijk tot interessante gesprekken leiden.
Dus als je gelijkgestemden wil vinden in deze hobby, kom dan zeker maar eens langs met of zonder dieren.

Groeten,
Frank


Terug naar “Rassenfoto's forum”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten