Marans

Alleen voor het plaatsen van verzameltopics met foto's van rassen.
kipmetkop
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 mei 2015 16:16
Land: Belgie
M/V: V

Re: Marans

Berichtdoor kipmetkop » 15 jun 2015 09:05

Hier ook een vraagje: kan je van een koperhalzige maranshaan en een koperhalzige hen een patrijskleurig kuikentje hebben? Het probleem is dat ik er ook eieren van gewone legkippen had ondergelegd (bevrucht door de maranshaan) dus nu vraag ik me af of ik met een maransje zit of een gewoon legkuiken (gekruist marans). Het begint pootbevedering te krijgen. Is dit uberhaupt mogelijk? Of het nu 100% marans is of niet, ik vind het een zeer mooi hennetje...

PTLS
Berichten: 132
Lid geworden op: 27 jun 2011 10:49
Land: Belgie
M/V: M

Re: Marans

Berichtdoor PTLS » 15 jun 2015 18:58

Theoretisch is dat mogelijk. Als de ouders elk patrijs in zich dragen (bv. moeder was koperkleurig, vader patrijs) dan kan er door de twee te kruisen patrijs uit komen. Kans lijkt me wel klein dat dit bij jou het geval zal zijn maar het kan dus wel in mijn ogen.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Marans

Berichtdoor Jan Bollen » 15 jun 2015 19:18

Als je Marans gaat kruisen dan zie je het aan de hennen dat ze geen donkere eieren leggen, dat zijn geen Marans. Aan de hanen zie je het pas als de dochters geen donkere eieren leggen en dan ben je al 2 jaar verder.

kipmetkop
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 mei 2015 16:16
Land: Belgie
M/V: V

Re: Marans

Berichtdoor kipmetkop » 16 jun 2015 09:10

Ok, dank jullie voor de reaktie. Het wordt dus afwachten tot mijn kuiken volwassen is en begint te leggen. Spannend.

_Amber_
Berichten: 115
Lid geworden op: 08 aug 2014 17:58
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Roeselare

Re: Marans

Berichtdoor _Amber_ » 17 jun 2015 22:03

Kipmetkop,
de kruising maransen hier hebben weinig pootbevedering. Bij de zuivere maransen kan je als pasgeboren kuiken al duidelijk pootbevedering zien.

Jan Bollen,
hier leggen de hennen die een marans als vader hebben en een kabir als moeder echt wel donkere eieren hoor... Ze zijn misschien niet even donker als die van een zuivere marans, maar toch duidelijk een heel stuk donkerder dan die van hun moeder.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Marans

Berichtdoor Jan Bollen » 17 jun 2015 22:53

Ik praat dus over Maranseieren en niet of donkerder eieren dan die van hun moeder! Wat is dat voor uitleg.

_Amber_
Berichten: 115
Lid geworden op: 08 aug 2014 17:58
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Roeselare

Re: Marans

Berichtdoor _Amber_ » 18 jun 2015 09:44

Slecht uitgelegd dan. Ik bedoelde dat de eikleur van de kruisingen dus ook donker is. Dat de ts niet enkel op eikleur moet afgaan om te weten of de hen een zuivere marans is of niet.

kipmetkop
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 mei 2015 16:16
Land: Belgie
M/V: V

Re: Marans

Berichtdoor kipmetkop » 18 jun 2015 19:43

Pootbevedering krijgt het wel maar het kuiken waarvan ik zeker weet dat het een kruising met een gewone legkip is begint ook veertjes te krijgen op de poten. Ach ja, we zien wel als het wat groter is wat het nu precies wordt...

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Marans

Berichtdoor Jan Bollen » 18 jun 2015 19:47

Dat kuiken wordt niks dat is gewoon een legkip.

mijnspeeltuin
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 mar 2014 20:57
Land: Nederland
M/V: V

Re: Marans

Berichtdoor mijnspeeltuin » 27 jun 2015 22:09

Ik ben op zoek naar 6 broed eieren van mooie zuivere Marans kipjes. Het hoeven geen tentoonstelling waardige kipjes te zijn, ik wil graag mooie donkere eitjes en een enkel haantje om het vlees en om weer nieuwe Maransjes te fokken. Dus drie om drie niet verwante eitjes zou denk ik het beste zijn. Ik heb een buurman met een broedmachine. Wie kan mij helpen want malafide handelaren daar heb ik geen zin in, ik heb al twee " nep Maransen" rondlopen van die griezel in Woerden. Leuke beestjes maar licht bruine eitjes dus nep. :( Heb mijn lering getrokken en probeer het hier nu maar.


Terug naar “Rassenfoto's forum”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten