Bassette

Alleen voor het plaatsen van verzameltopics met foto's van rassen.
Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Bassette

Berichtdoor Jan Sch » 09 sep 2015 10:05

Polo_BC schreef:Ze zijn flink uitgegroeid!

Die hen is een slechte zilverpatrijs en de haan is te licht om als zilverkwartel te gaan.
Beide dieren hebben trouwens een slechte oogkleur.
Leuke dieren, maar geen matériaal om mee te fokken.

Zijn in feite rasloze dieren. Je kunt er uiteraard plezier aan beleven; achter in de tuin. Maar als je met zo'n ras verder wilt zou ik bij fokkers andere dieren gaan halen. Er is veel vraag naar ras zuivere dieren, Dus als je ermee wilt fokken is dit een goed advies. Bassette kippen behoren ook tot het cultureel erfgoed, en heeft fokkers nodig om dit in stand te houden. dit zoals veel rassen. Je kunt beter raszuivere dieren nemen, als je gaat kijken hierna; vindt je deze mooier en kun je nog meer plezier hier aan beleven. bv contacten met andere fokkers etc.

Gebruikersavatar
ReneR
Berichten: 413
Lid geworden op: 14 mei 2014 19:10
Land: Nederland
M/V: M
Contacteer:

Re: Bassette

Berichtdoor ReneR » 09 sep 2015 10:21

Hoi Jan,

Je noemt het rasloze dieren, maar heb je het dan over het ras of de kleur?
Waarom zijn Basette's die misschien niet de juiste kleur (volgens mensen opgestelde standaard) hebben, rasloos?

In mijn mening gaat het om raszuivere dieren als er alleen maar Basette-bloed in zit en geen kruising met andere rassen.

Is de vogel alleen cultureel erfgoed, als het voldoet aan deze kleur-eisen?

Mijn vogels heb ik van kuiken af zelf opgekweekt en zijn mij 100x liever dan een, volgens de standaard, perfect gekleurde vogel van een fokker.
Nogmaals ik ben een liefhebber van kippen en geen fokker.
Indien mensen er echt mee willen fokken, is jullie advies natuurlijk zeer van belang!

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Bassette

Berichtdoor Jan Sch » 09 sep 2015 18:43

Mijn bedoeling is niet jouw dieren af te kraken. Hoop dat je er veel plezier aan beleeft. Zeker omdat je ze zelf opgekweekt hebt. Zo te zien is er wat anders doorheen gekruist. Daarom ook die mindere oogkleur. Wat ik bedoel is dat veel rassen; behoefte hebben aan meer fokkers. Veelal zijn er per ras te weinig fokkers, en wordt de populatie te smal. Hoe meer hoe beter.

Gebruikersavatar
ReneR
Berichten: 413
Lid geworden op: 14 mei 2014 19:10
Land: Nederland
M/V: M
Contacteer:

Re: Bassette

Berichtdoor ReneR » 09 sep 2015 19:02

Daarin heb je gelijk. Ik fok al 30 jaar met grote parkieten en daarbij is het raszuiver houden van groot belang.
De kippen heb ik nog maar 1,5 jaar en alleen voor mijn plezier.
Niet dat het voor mij echt uitmaakt, maar toch goed om te weten dat mijn Basette's waarschijnlijk toch niet helemaal raszuiver zijn. Bedankt.

Kip van Flip
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 sep 2016 14:05
Land: Nederland
M/V: M

Re: Bassette

Berichtdoor Kip van Flip » 11 okt 2017 17:26

Op internet las ik dat zelfs in de winter dit ras eieren legt.
Klopt dit???


Terug naar “Rassenfoto's forum”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten