Kraaikoppen

Alleen voor het plaatsen van verzameltopics met foto's van rassen.
daannyyy
Berichten: 790
Lid geworden op: 10 sep 2009 16:58
Land: nederland
M/V: M

Kraaikoppen

Berichtdoor daannyyy » 18 jun 2012 13:55

Mod: 27/10/2013 Topic opgeschoond, berichten met reeds verwijderde foto inclusief reacties daarop verwijderd

De kraaikop is een oud hollands ras, dat vroeger voor de productie van vlees werd gebruikt. Het is het grootste oud Hollandse ras dat er is. Ze zijn verwant aan de kuifhoenders, wat te zien is aan de verhoogde neusgaten. De Kraaikop dankt zijn naam aan de typische vorm van de kop, die enigszins aan de kop van een kraai doet denken. Het opvallende aan deze kop is het volledig ontbreken van kamaanzet en de opengesperde neusgaten. Verder opvallend voor Kraaikoppen zijn de vrij hoge beenstand, de forse bouw en de gierhakken, die worden gevormd door lange, stijve veren die van het benedendijbeen schuin naar achteren en omlaag zijn gericht. De voeten zijn bevederd en de dieren zijn in het bezit van kinlellen. Kraaikoppen zijn erg rustig en vertrouwelijk van karakter. Hanen worden zo'n 3 kilo en hennen ongeveer 2,5. Ze bestaan in 5 kleuren, namelijk wit, koekoek, zwart, blauw en zwartbont. Ikzelf heb nu een koppel blauwen en ga er koekoeks bijhalen.

henkzeeland
Berichten: 1518
Lid geworden op: 04 sep 2011 17:08
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kraaikoppen

Berichtdoor henkzeeland » 18 jun 2012 14:11

Succes, en veel plezier, met dit bijzondere ras :duimop: !

Gebruikersavatar
remydebob
Berichten: 658
Lid geworden op: 28 apr 2011 15:55
Land: nederland
M/V: M

Re: Kraaikoppen

Berichtdoor remydebob » 18 jun 2012 21:32

prachtig bij ons vlakbij op de kinder boerderij hebben ze er ook .
als ik over een paar weken er een keer heen gaat zou ik een foto maken :duimop:

Rob Chaams hoen
Berichten: 656
Lid geworden op: 13 feb 2010 19:15
Land: nl
M/V: M
Locatie: kruisland nb

Re: Kraaikoppen

Berichtdoor Rob Chaams hoen » 22 jun 2012 11:39

ze zijn ook bijzonder goed te eten! :duimop:

Gebruikersavatar
remydebob
Berichten: 658
Lid geworden op: 28 apr 2011 15:55
Land: nederland
M/V: M

Re: Kraaikoppen

Berichtdoor remydebob » 22 jun 2012 12:25

haha

Gebruikersavatar
Krissy
Berichten: 2476
Lid geworden op: 22 apr 2012 01:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland, Duin- en bollenstreek

Re: Kraaikoppen

Berichtdoor Krissy » 15 aug 2012 23:37

Ik vond ze eerst een beetje 'eng', die kraaikoppen. Tot ik ze es van dichtbij zag en merkte hoe zachtaardig ze waren. Ik was meteen om.

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: Kraaikoppen

Berichtdoor viefpief » 16 aug 2012 02:08

Ik vraag me toch af hoe populair een kraaikop hennetje zou zijn bij mijn "gewone" haan. Aangezien de aantrekkingskracht (groten?)deels afhangt van de roodheid van de kam. Bij gebrek aan een kam zou ik denken dat mijn haan die altijd voor kuiken zal aanzien. Maar dat zou dan met alle kuifrassen ook moeten zijn... Zijn kraaikop hanen dan in het bijzonder ook geïnteresseerd in kuikens en kuifrassen? Het zijdehoentje hier is niet een populair vrouwtje om mee te paren, heb het in een maand 1x gezien. Ze is ook wel klein vergeleken met de haan, die zet dan ook 1 pootje naast haar op de grond. Vind ik wel netjes van hem :gutgut:
Maargoed, hoe zit dat nou met die aantrekkingskracht aan rode kammen, en is de voorkeur dan rasgebonden?

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kraaikoppen

Berichtdoor jantien » 16 aug 2012 09:07

Ik heb eens een grote kraaikophen gehad (erg aardige, mooie dieren!) en diverse hanen waren dol op haar :gulzig:
Wilde dit jaar eigenlijk weer kraaikoppen, maar heb dat maar even uitgesteld naar volgend jaar.
Heb er nu weer brahma en cochin kuikens bij..

Gebruikersavatar
Sylvie1611
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 mei 2012 16:55
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kraaikoppen

Berichtdoor Sylvie1611 » 16 aug 2012 10:23

jantien schreef:Ik heb eens een grote kraaikophen gehad (erg aardige, mooie dieren!) en diverse hanen waren dol op haar :gulzig:
Wilde dit jaar eigenlijk weer kraaikoppen, maar heb dat maar even uitgesteld naar volgend jaar.
Heb er nu weer brahma en cochin kuikens bij..


Zeg Jantien, als mijn blauwe kraaikop een haan blijkt te zijn, heb jij dan interesse?

daannyyy
Berichten: 790
Lid geworden op: 10 sep 2009 16:58
Land: nederland
M/V: M

Re: Kraaikoppen

Berichtdoor daannyyy » 16 aug 2012 19:01

Ik heb geen idee of dit zo is..

Jantien, als je volgend jaar kraaikopjes zou willen kan ik u eventueel wel eieren of jonge dieren verkopen! Ik heb nu jongen zitten in de kleur koekoek en een bonte. Ga er binnenkort nog een koppeltje bonte bijhalen, dus dan kan ik voor u koekoek en bont regelen. Ook heb ik nog een blauwe hen, die ga ik denk ik bij mijn bonten zetten.

Groetjes Danny


Terug naar “Rassenfoto's forum”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten