Wyandotte (kriel)

Alleen voor het plaatsen van verzameltopics met foto's van rassen.
Gebruikersavatar
Salasander
Berichten: 2694
Lid geworden op: 27 jun 2006 22:26
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wetteren
Contacteer:

Re: Wyandotte (kriel)

Berichtdoor Salasander » 27 nov 2016 19:46

Roan12 schreef:
Wyandodo schreef:
Roan12 schreef:Ik vind ook deze weer stuk voor stuk prachtig! Ik ben vooral fan van die Goud blauwgezoomde dieren (natuurlijk :lol: ). Erg mooie kop bij de haan, maar mist volgens mij wat borstdiepte. Heb je van deze haan en hen ook hun beoordeling en predikaat?


Kregen beiden een 93. Wat er exact op de predikaten stond kan ik niet reproduceren, maar qua type scoorden ze beiden G. Ik zie er ook te veel de omgekeerde driehoek in, in plaats van een cirkel.


Ja precies! Types kunnen veel beter inderdaad.

Nog eens goed naar de foto's gekeken. Toen viel mij iets op bij de Geel witgezoomden. Zijn de haan en hen toevallig van dezelfde fokker? Volgens mij is de halstekening niet goed. Bij de hen is het heel goed te zien. De zoming is hier wit met als grondkleur geel, maar dit moet andersom zijn; witte grondkleur met een gele zoming.


Juist niet, eindelijk dieren met de juiste zoming zoals bij sebrights. Deze dieren bewijzen dat het perfect mogelijk is om dezelfde mooie zoming te hebben zoals bij Sebrights.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Wyandotte (kriel)

Berichtdoor Roan12 » 27 nov 2016 20:36

Salasander schreef:Juist niet, eindelijk dieren met de juiste zoming zoals bij sebrights. Deze dieren bewijzen dat het perfect mogelijk is om dezelfde mooie zoming te hebben zoals bij Sebrights.


Dit is niet volgens het standaard? Ik weet dat de zoming bij de Sebrights op deze wijze correct is. Maar het is de Amerikanen niet gelukt om dit in het verleden na te maken. Zij creëerde de Silver Wyandotte met een prachtige zoming, die in de hals het omgekeerde is als over de rest van het lijf (m.u.v. de zadelveren van de hanen).

Gebruikersavatar
Wyandodo
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 mei 2012 19:29
Land: Be
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Wyandotte (kriel)

Berichtdoor Wyandodo » 27 nov 2016 23:13

Ik ben het volmondig met je eens Roan. Wel vind ik dat we de bedenking dienen te maken of we moeten blindstaren op de standaard. We zouden eigenlijk moeten erkennen dat het fokken van rassen en kleurslagen een dynamisch proces is. Zo zijn er niet enkel spontane mutaties of slim uitgedachte combinaties mogelijk, maar ook de kennis wat betreft de genetica neemt toe. Vandaar lijkt het mij niet eens zo gek om bijvoorbeeld bij de gezoomde Wyandotte krielen te streven naar de sebright-zoming.
Eigenlijk fok je maar beter hetgeen je zelf het mooist vindt en gebruik je die standaard als "richtlijn" of als bron van inspiratie. In Nederland komen ze al aardig tegemoet aan die filosofie met de AOC-klasse.
Desalniettemin hoeft hier geen pleidooi gehouden te worden voor de instandhouding van rassen en kleurslagen. Daar zie ik uiteraard ook het nut van in.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Wyandotte (kriel)

Berichtdoor Roan12 » 28 nov 2016 09:07

Instandhouding van rassen, daar zijn we het allemaal wel over eens. Voor het ene ras belangrijker dan het andere.
Maar ik denk dat een standaard wel handig is, zeker als mensen een ras in grote aantallen houden. Zonder standaard krijg je binnen het ras te grote verschillen. Dan weten mensen straks niet meer wat goed is.

Om nog even terug te komen op de halszoming. Ik vind zoals die op de Sebright zit mooi en pas ook zeker bij dit ras. De gezoomden bijde Wyandotte zien er iets anders uit, ze hebben een net iets andere zoming op het lichaam en daarnaast vind ik het mooier als ze in de hals de kleuren andersom hebben zitten. Dat is niet omdat het zo in het rasstandaard staat.

Gebruikersavatar
Robevis
Berichten: 5651
Lid geworden op: 30 dec 2002 21:20
Land: NL
M/V: M
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Wyandotte (kriel)

Berichtdoor Robevis » 30 apr 2017 23:20

Wat zijn het toch mooi kippen, die kriel Wyandottes.

Gebruikersavatar
Wyandodo
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 mei 2012 19:29
Land: Be
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Wyandotte (kriel)

Berichtdoor Wyandodo » 15 mei 2017 23:00

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Terug naar “Rassenfoto's forum”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten