Tiense vechter

Alleen voor het plaatsen van verzameltopics met foto's van rassen.
Shamo-prefect
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 jul 2007 11:08
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Vlaams-Brabant (België)

Tiense vechter

Berichtdoor Shamo-prefect » 30 okt 2009 21:45

Mod: 19/01/2014 Topic samengevoegd met opgesplitste posten van het verzameltopic "Belgische vechtrassen".

electra schreef:Frank, kan je ook een Tiense draaien? Zijn erg weinig foto's van op het net en ze zijn niet echt bekend bij het grote publiek.


Voila:
Tiense vechter van Guy Brockmans
Afbeelding

Tiense vechtkriel
Afbeelding

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Tiense vechter

Berichtdoor gonda » 02 jan 2012 22:39

Nu even over de Tiense: zoals jullie weten is zijn rug nog meer afhellend, hij toont zich echt als een vechter
en het zijn ook vechters.
de vader van mijn jongste vechter heeft verschillende malen de shamo's gaan aanvallen door de afspanningsdraad... waardoor er ene shamo gesneuveld is. Die vader is ondertussen verhuisd, rechtuit gezegd, ik was de enige hier die door mijn stem en mijn houding ervoor kon zorgen dat hij me niet aanviel, mijn man viel hij konstant aan.
De zoon is niet veel minder, hij bekijkt me nu reeds alsof hij me wilt aanvallen.....
Gisterenmorgen bij het openen van mijn hokken, bekeek mijn andere oudere haan heel hevig de jongste haan door juist die ene meter van het poortje waardoor ze elkaar konden zien...ik ben maar heel vlug een bijkomende plastiek gaan plaatsen zodat ze elkaar niet meer kunnen zien.... dus karakter ja effectief... nu ja ik zou hier ook niets anders willen...
Maar ik heb nog veel werk voor de winkel: die van mij missen de nodige breedte van de rug... dat zal wel komen binnen een aantal jaren
De jonge haan heeft (nog) geen kinlellen, en de kam zal zeker korter mogen, de ogen moeten geler, en nog zoveel andere dingen.....

En @Muffit: ja natuurlijk wil ik die sporen ook bij de vrouwelijke dieren van mijn Tiense....dat had je toch kunnen denken....

PierreV
Berichten: 52
Lid geworden op: 23 okt 2010 10:22
Land: Belgie
M/V: M

Re: Brugse, Luikse, Tiense vechter

Berichtdoor PierreV » 03 jan 2012 15:31

Beste Gonda
Door uw interesse voor de Tiense heb ik mij ook een weinig verdiept in dit ras. Uit het boek van wijlen Marcel staan ook afbeeldingen vanuit 1939 (Vechthaan van Thienen), mooie schrijfwijze. Neem het van mij aan, hij moet in principe een nog meer rechtopstaande houding hebben als de Luikse maar de staartdracht iets vlakker. Wat ge met uw Tiense hanen meemaakt gelijkt als 2 druppels water op mijn dieren. Zelfs de agressiefste lijn kan mijn vrouw gaan voederen, op 1x na is zij nooit maar dan ook nooit aangevallen. Die ene keer was dan nog haar eigen schuld, ze had met haar voet een kip een lichte tik gegeven om haar bij de voederbak weg te krijgen. Gevolg een ferme slag met de poten van de haan. Voor de rest, nooit. Zelfs niet bij het uitrapen der eieren.
Het is misschien een gedacht, maar zijn deze hanen niet gek op al wat vrouwelijk is??????? M.a.w vrouwengekken.
Pierre

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: Brugse, Luikse, Tiense vechter

Berichtdoor gonda » 03 jan 2012 19:50

Dank U Pierre, of ze echt vrouwengek zijn, ik weet het niet....misschien wel :gna: :gna: zolang ze mij maar niet gaan beschouwen als hun hen is het mij best :gna: :gna:

Vandaag doen ik thuis kwam na het werk....de storm was er met een stuk zeil vandoor dat over de afspanningsdraad was gespannen, blijkbaar hadden ze niet meer nodig om eens flink te vechten....
en aan hun houding te zien, is het einde van dat gevecht nog niet gestreden, de shamo en de oudere Tiense stonden allebei nog flink strijdkrachtig te doen..

henkzeeland
Berichten: 1518
Lid geworden op: 04 sep 2011 17:08
Land: Nederland
M/V: M

Re: Brugse, Luikse, Tiense vechter

Berichtdoor henkzeeland » 03 jan 2012 21:09

Ook mijn dank Pierre, voor je uitgebreide en interessante antwoorden !
De beste wensen voor een goed fokseizoen.

Gebruikersavatar
MaartenS
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 mei 2011 16:12
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Westerlo 2260

Tiense vechter

Berichtdoor MaartenS » 04 jan 2012 15:26

Beste Gonda heb je misschien recente foto's van je tiense vechters? Ik ben er wel in geïnteresseerd omdat ik al prachtige tiense vechters heb gezien. Deze leken echter sprekend op de luikse kwa type misschien iets smaller en bij sommige kleurslagen kon de bek nog iets bleker.

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: Brugse, Luikse, Tiense vechter

Berichtdoor gonda » 04 jan 2012 15:44

MaartenS schreef:Beste Gonda heb je misschien recente foto's van je tiense vechters? Ik ben er wel in geïnteresseerd omdat ik al prachtige tiense vechters heb gezien. Deze leken echter sprekend op de luikse kwa type misschien iets smaller en bij sommige kleurslagen kon de bek nog iets bleker.

ik zal er binnenkort eens opnieuw maken, maar ze mogen niet volledig lijken op de luikse, die rug moet méér afhellend zijn dan de luikse, ......dus indien ze helemaal lijken op een luikse dan kunnen het ook geen prachtige tiense zijn...my idea.......en die rughelling is in het verhaal wel heel belangrijk...
maar ja, wie ben ik hé... :crazyeyes: waarschijnlijk een onnozel kieken dan weer eens bezig is....

Gebruikersavatar
MaartenS
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 mei 2011 16:12
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Westerlo 2260

Re: Brugse, Luikse, Tiense vechter

Berichtdoor MaartenS » 04 jan 2012 16:23

Het waren de tiense vachters van danny van eynde. Misschien ken je zijn dieren wel? Ga je misschien ook naar de TT in Aarschot met je tiense?

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: Brugse, Luikse, Tiense vechter

Berichtdoor gonda » 04 jan 2012 16:25

MaartenS schreef:Het waren de tiense vachters van danny van eynde. Misschien ken je zijn dieren wel? Ga je misschien ook naar de TT in Aarschot met je tiense?

als 'ze' zo verder zullen doen gelijk ze nu bezig zijn, dan zullen dat geen toonbare dieren zijn, maar ja ik heb er ene ingeschreven...

Gebruikersavatar
MaartenS
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 mei 2011 16:12
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Westerlo 2260

Re: Brugse, Luikse, Tiense vechter

Berichtdoor MaartenS » 04 jan 2012 16:28

gonda schreef:als 'ze' zo verder zullen doen gelijk ze nu bezig zijn, dan zullen dat geen toonbare dieren zijn, maar ja ik heb er ene ingeschreven...


Hoe bedoel je?


Terug naar “Rassenfoto's forum”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten