Oeps, I did it again....

Gebruikersavatar
shamma
Berichten: 916
Lid geworden op: 16 feb 2007 10:06
Land:
M/V: V
Locatie: Voerendaal, NL en Aachen, D

Re: Oeps, I did it again....

Berichtdoor shamma » 13 jun 2008 10:33

Hoi Rob, ik ben blij, dat ik jou heb kunnen vermaken met de fotos.
Een ruime kooi en/of elke dag 3 uurtjes in een grote ren. Dat is wel een pré. De briten hanteren daar overigens nog eens veel grotere maten dan wij. Elk dier moet een sprintje kunnen trekken, of het nu een cavia, kip of hond is.

Ik vind nog zo grappig, dat de cavias veel met elkaar praten en voor elk worteltje zijn ze dankbaar.

Als de kooi stinkt, dan moet die vaker verschoont worden. Hier ruik ik alleen maar vers hooi, verder niets. Ik haal elke dag de natte plas hoekjes er uit en vul nieuw Flas of houtvezel in. Soms pik ik er ook nog de keutels uit. Moos gaat keurig op WC voor zijn plasjes. De dames zie ik dat niet zo vaak doen.
Een keer in de week haal ik alles er uit en maak de gladde Trespa platen schoon. De urine plekken krab ik er met het ceraanveld mesje af. Dat is hygienischer dan die kant en klare kunstof kooien, die onder in de bak een wafel relief hebben. Daar krijg je de urine nooit helemaal uit.
Als het langharig tuig in de pis hoekjes zit, hebben ze snel een natte kont en dat stinkt en plakt en krijg je niet meer door gekamt. Hier moeten de kontjes wel droog blijven.
Er bestaat overigens een goed poeder dat we in de opvang gebruiken.
"Sirocco stalpoeder is een belangrijk nieuw product voor uw ( huis ) dier. Het is een poeder met eucalyptus en cineol, dat bacterien en vieze ammoniakgeur bestrijdt en het dierenverblijf ontsmet.

Sirocco opent de luchtwegen, versterkt het immuunsysteem, bestrijdt virussen en infecties en ontsmet. Dood bacterien, werkt slijmoplossend bij bronchitus en astma.

Het is een 100% natuurlijke samenstelling van.

eucalyptus,gedroogde mineralen, plantenextracten, desinfecterende mineralen, cineol, zeewier"

en er is een heerlijk ruikend schoonmaak middel met etherische olien.

Dus de kooi hoeft niet te stinken of wel dat ligt niet aan de cavia maar aan het baasje. De cavia gaat liever op een schone WC, prezies zo als wij.

Groet Shamma

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Oeps, I did it again....

Berichtdoor MIC » 22 jun 2008 03:57

@ Shamma, Vlinder is heel leuk en kan goed popcornen :-D Borstels zijn gezellige cavia's, zeer nieuwsgierig en sociaal.

@ Monique, Jolien is ook mooi. Wat heeft ze een middenoorontsteking of een klein beroerte gehad ?
Gezellig iedereen samen op het gras.

Gebruikersavatar
Zweedse Kip
Berichten: 4258
Lid geworden op: 12 jun 2007 07:30
Land: Zweden
M/V: V
Locatie: Östervåla
Contacteer:

Re: Oeps, I did it again....

Berichtdoor Zweedse Kip » 22 jun 2008 07:40

@Shamma & Monique
Ze zijn echt heel grappig en lief.Altijd als kind een caafje gehad.En mijn Ma stond bij wijze van spreke met een stok achter de deur...je wilt een dier...wordt er goed voor gezorgd.Daar hoefde ze bij mij niet bang voor te wezen.
Ze werden alleen niet zo oud....een hoop verdriet iedere keer. Maar ja ik praat over 35 jaar geleden, toen wist men niet wat men nu weet over die caafjes.Maar afgezien daarvan, hebben ze het altijd heel goed gehad qua liefde en verzorging.Een heel groot hok.

@Monique
Ik dacht ook aan een beroerte oid....het konijn van een vriendin had dat ook gehad en na het herstl heeft ze altijd een schef koppie gehouden.

@Robbedoes
Dat een huisdier/zijn verblijf stinkt...heeft 99 vd 100 ker te maken met verschonen/hygiene

Als ik zo de foto zie van Jolien....( en profil )op het verschil van het stopkontakt neusje na...zelfde bouw als mijn minivarkentje Bob....hahahaha....daarom de naam gynees biggetje..... :mrnono: )

Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Re: Oeps, I did it again....

Berichtdoor Chantal » 22 jun 2008 09:21

Wauw... dat zijn echt schitterende cavia's en wat een mooie scherpe foto's. Moos is echt geweldig... precies een blonde pruik met lang sluikhaar, super mooi hoor, zo een mooie had ik nog nooit gezien echt waar :shock:

Gebruikersavatar
shamma
Berichten: 916
Lid geworden op: 16 feb 2007 10:06
Land:
M/V: V
Locatie: Voerendaal, NL en Aachen, D

Re: Oeps, I did it again....

Berichtdoor shamma » 22 jun 2008 11:53

Zweedse Kip schreef:.....
Als ik zo de foto zie van Jolien....( en profil )op het verschil van het stopkontakt neusje na...zelfde bouw als mijn minivarkentje Bob....hahahaha....daarom de naam gynees biggetje..... :mrnono: )

Nauw, als je een cavia ziet rennen, dan weet je ook weer waarom ze "Meerschweinchen" of meerzwijn heten.
Ze zijn net iets wendiger in de bochten, maar voor de rest hobbelen ze net als een zwijn. Jammer, dat ik geen filmpje ervan kan maken.

Chantal, er kwam een kennis aan de deur, die is al behoorlijk kaal aan het worden boven op zijn hoofd. Zwart haar met een paar grijze ertussen. En juist hij lacht zich dood om Moos en zegt: Net een tupetje. Dat was alleen maar jalousie. Ik had hem Moos zo graag eens op zijn hoofd gezet. Wij noemen Moos ook wel eens zilverrug, want de kleur is net als bij een gorilla hoewel het eigenlijk gebleekt zwart is, maar dan met een zijden glans.
(Het is geen satijn cavia)
Groet Shamma

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Oeps, I did it again....

Berichtdoor MIC » 22 jun 2008 15:04

Het is idd. geen satijn in het begin vreesde ik dat ook bij mijn Sheltie Zico.
De zwarte kleur verdween stilaan bij het groeien van de vacht het werd haast zilver (satijnachtige schijn), de kleur noemen ze sepia.
Dit is Zico (recht)jong
Afbeelding
en volwassen
Afbeelding
hier zie je het beter
Afbeelding

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Re: Oeps, I did it again....

Berichtdoor monique » 22 jun 2008 18:43

Ohja even een updatje van Jolein,

Zowiezo heeft ze haar draai hier helemaal gevonden en ze haalt vanalles uit, heel grappig. Ik vind dat heerlijk om te zien, omdat je weet dat ze zich lekker aan het ontplooien is.

De dokter heeft haar eens goed bekenen en met name in haar oortjes en vermoedelijk is het een verwaarloosde oorontsteking geweest, en heeft Jolein 'ermee leren leven'
Hersen gebeuren dacht hij niet aan.

Hoe dan ook, ik zal er nog eens alternatief naar laten kijken, maar los daarvan, schreef mag ze ook door het leven!

Gebruikersavatar
shamma
Berichten: 916
Lid geworden op: 16 feb 2007 10:06
Land:
M/V: V
Locatie: Voerendaal, NL en Aachen, D

Re: Oeps, I did it again....

Berichtdoor shamma » 22 jun 2008 22:24

MIC schreef:Het is idd. geen satijn in het begin vreesde ik dat ook bij mijn Sheltie Zico.
De zwarte kleur verdween stilaan bij het groeien van de vacht het werd haast zilver (satijnachtige schijn), de kleur noemen ze sepia. ...

Aha! Sepia, dat wist ik weer niet. Maar ik vind het ook zo leuk om te zien, dat alle vachtjes niet alleenmaar verschillende kleuren hebben, maar ook heel verschillend van aanvoelen. Moos is echt zo zijdenzacht.
Leuk om ook eens jouw caafjes te zien, MIC.

In September is open dag bij 't Kuufke. Dan ga ik een dagje helpen. En we hopen op mooi weer. Ik vind het al heel wat, dat cavias van het Kuufke tot Arnhem en Rotterdam bemiddelt worden, zaterdag zijn er nog 3 naar Tilburg gegaan.
Wat goed, dat Jolein gezond en tevreden is. Met een scheef koppie kun je wel leven als er maar genoeg groente binnen komt.

Groet Shamma en de Kuufkes

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Oeps, I did it again....

Berichtdoor MIC » 23 jun 2008 02:20

shamma schreef:Leuk om ook eens jouw caafjes te zien, MIC.

Dit zijn ze allemaal
Afbeelding
maar ik kan ze allemaal eens apart presenteren als je wenst

Gebruikersavatar
malle molen
Berichten: 6398
Lid geworden op: 10 mei 2007 12:52
Land:
M/V: V
Locatie: Niederrhein (Duitsland)

Re: Oeps, I did it again....

Berichtdoor malle molen » 23 jun 2008 08:08

Haha deze foto had je beter niet kunnen plaatsen :mrnono: nu begint het bij Shamma weer te kriebelen :lol:


Terug naar “Cavia's”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten