Cavia's in de winter

Gebruikersavatar
Kenzo
Berichten: 323
Lid geworden op: 11 apr 2008 18:35
Land:
M/V: V
Locatie: Horebeke

Re: Cavia's in de winter

Berichtdoor Kenzo » 11 feb 2009 18:18

MIC schreef: Aangepast en met veel hooi in in huisje kunnen ze dus koude trotseren, de boesdoener is meestal *vocht*.

Geen hooi gebruiken, dat neemt ook vocht op.
Gebruik stro, neemt geen vocht op, pissen ze erop dan vloeit het naar beneden en stro isoleert veel beter dan hooi.

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Cavia's in de winter

Berichtdoor MIC » 15 feb 2009 13:24

Kenzo schreef:
MIC schreef: Aangepast en met veel hooi in in huisje kunnen ze dus koude trotseren, de boesdoener is meestal *vocht*.

Geen hooi gebruiken, dat neemt ook vocht op.
Gebruik stro, neemt geen vocht op, pissen ze erop dan vloeit het naar beneden en stro isoleert veel beter dan hooi.

Kenzo cavia mogen GEEN stro in hun hok hebben en MOETEN HOOI hebben !!
Een cavia is geen konijn, lager aan de grond is stro de boesdoener voor kwetsuren aan ogen. Dat is nu echt een van de 1ste zaken die op een caviaforum ingepompt wordt: GEEN stro gebruiken, maar hooi. Eerst houtkrullen (opslorpen van urine) dan een dikke laag hooi, cavia kruipen er onder.
Bovendien is hooi een van de voornaamste bron van voeding voor een cavia.

Ik heb het dan absoluut niet over urine vocht, daar heb je controle over. Maar wel over de vochtige lucht buiten tijdens de regenmaanden. De luchtwegen is een van de zwakste punten van de cavia, op enkele uren tijd kunnen dood gaan van een longontsteking

Gebruikersavatar
troeltje
Berichten: 1657
Lid geworden op: 18 feb 2009 19:52
Land: nederland
M/V: V
Locatie: lekkerkerk
Contacteer:

Re: Cavia's in de winter

Berichtdoor troeltje » 19 feb 2009 00:24

mijn twee caafjes rennen de hele winter al door hun grote kippenhok rond en om hun warm te houden heb ik in het binnen/nacht hok een extra emmer gezet met een gat erin waar ze lekker in kunnen schuilen
en een grote buis waar ze zich lekker knus in kunnen verstoppen
ze rennen lekker in en uit en met alle versnaperingen die ze van mij de hele winter door krijgen kan ik zeggen dat ze goed in hun vacht zitten en erg gelukkig rondrennen in nachthok en buiten verblijf.
maar nu moet ik zeggen dat dat kippenhok ook lekker uit de wind staat .... denk dat dat een 1e vereiste is dat het hok wel op een juiste plaats staat


Terug naar “Cavia's”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast