Mijn cavia's en hun verhaal : deel 2

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Mijn cavia's en hun verhaal : deel 2

Berichtdoor MIC » 22 feb 2013 23:17

Neen Lies maar het is ook niet dat het hooi dat je even nat heb gemaakt tot het laatste sprietje opgegeten is. Cavia's moeten continu hooi hebben, dus ze krijgen hier 2x/dag een bergje dat nooit op mag zijn, dus je gooit steeds bij en ik wil niets dat blijft liggen dat nat is geweest, want dat geeft echt wel schimmelvorming.
Een cavia braakt niet maar er zijn er al meerderen die hun cavia's terug vonden met schuim in de bek door schimmelvorming in hooi, ik maak echt geen hooi nat. Bodembedekking benevelen dat desnoods, maar echt geen hooi.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Mijn cavia's en hun verhaal : deel 2

Berichtdoor Lies » 22 feb 2013 23:20

Had ook niet verwacht dat je ermee in zou stemmen ;) Vraag me wel af wat het verschil is tussen bodembedekking en hooi. Het eerste droogt wel en het tweede niet?
Want schimmel in bodembedekking kan natuurlijk ook.

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Mijn cavia's en hun verhaal : deel 2

Berichtdoor MIC » 22 feb 2013 23:48

Lies schreef:Vraag me wel af wat het verschil is tussen bodembedekking en hooi. Het eerste droogt wel en het tweede niet?

Verschil is logisch... hooi MOETEN ze eten, houtkrullen mogen ze NIET eten en dat doen ze ook niet.
Sommigen kopen aubiose voor luchtwegenpatiënten, helaas durven cavia's daar wel eens van eten en dat is niet gezond, dus dat koop ik ook niet.
Er is nog iets van gepreste kartonnen snippers " care fresh" of zoiets, moet ik nog eens bekijken.

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Mijn cavia's en hun verhaal : deel 2

Berichtdoor MIC » 23 feb 2013 18:25

Ben vandaag naar die CAREFRESH gaan zoeken, is pulp van hout, absorbeert heel goed vocht en zou ideaal zijn voor allergische patiëntjes. Ik schrok me gek van de prijs 26,99 euro voor een pakje van 50 cm ... nou sorry, maar ze groeien niet op mijn rug !
iK heb wel een zakje NO SMELL gekocht, idem principe, daarvoor betaalde ik 6,90 euro (is wel de helft van de hoeveelheid Carefresh)
Ik ga dit al eens proberen in hun huisjes waarin ze de ganse dag in slapen, want ik zou meerdere van dat spul nodig hebben om heel hun hok éénmalig te bedekken... dus op zich ook te duur.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Mijn cavia's en hun verhaal : deel 2

Berichtdoor Lies » 24 feb 2013 00:54

MIC schreef:
Lies schreef:Vraag me wel af wat het verschil is tussen bodembedekking en hooi. Het eerste droogt wel en het tweede niet?

Verschil is logisch... hooi MOETEN ze eten, houtkrullen mogen ze NIET eten en dat doen ze ook niet.
Sommigen kopen aubiose voor luchtwegenpatiënten, helaas durven cavia's daar wel eens van eten en dat is niet gezond, dus dat koop ik ook niet.
Er is nog iets van gepreste kartonnen snippers " care fresh" of zoiets, moet ik nog eens bekijken.



Ben niet duidelijk geweest :mrgreen: Ik vroeg me af wat het verschil is tussen hooi als bodembedekking en hooi als voeding mbt vochtig maken.

Je schreef
Cavia's moeten continu hooi hebben, dus ze krijgen hier 2x/dag een bergje dat nooit op mag zijn, dus je gooit steeds bij en ik wil niets dat blijft liggen dat nat is geweest, want dat geeft echt wel schimmelvorming.Een cavia braakt niet maar er zijn er al meerderen die hun cavia's terug vonden met schuim in de bek door schimmelvorming in hooi, ik maak echt geen hooi nat. Bodembedekking benevelen dat desnoods, maar echt geen hooi.


Maar nu begrijp ik het. Je wilt wel bodemmateriaal benevelen maar hooi dat als bodembedekking gebruikt wordt niet.

Volgens mij is het lood om oud ijzer. Bodembedekking wordt nat ook gewoon door urine van dieren en dat schimmelt als je het niet tijdig vervangt. Hooi, of het nu om te eten of als bodembedekking wordt gebruikt droogt op na 1x benevelen. Zou er voor waken dat ze no smell niet gaan eten ivm met riscico op darmverstoppingen. Waarom mogen ze aubiose eigenlijk niet eten? Ik zie het probleem niet direct. Liever aubiose eten dan katoen (no smell) zou ik denken. Vlasstro is trouwens ook stofvrij en niet zo duur.

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Mijn cavia's en hun verhaal : deel 2

Berichtdoor MIC » 24 feb 2013 23:10

Lies schreef: Ben niet duidelijk geweest :mrgreen: Ik vroeg me af wat het verschil is tussen hooi als bodembedekking en hooi als voeding mbt vochtig maken.

Lies schreef: Maar nu begrijp ik het. Je wilt wel bodemmateriaal benevelen maar hooi dat als bodembedekking gebruikt wordt niet.

Neen, jij begrijpt het nog niet Lies.
Ongeacht het feit dat ik je steeds antwoord dat “hooi om te eten is”, blijf jij het hebben over hooi als bodembedekking !

Mijn cavia’s leven in een grote bak en hun bodembedekking is geheel met houtkrullen
In een hoek of naast hun huis is er hooi om te eten. Net zoals hun groenten voer ik hooi 2x/dag vers bij, want cavia’s moeten continu hooi kunnen eten.(droge vezels)
Er is hier dus nergens hooi als bodembedekking, wel als voer.
Ik kan best aannemen dat je ergens cavia’s heb gezien in een klein hok en het hooi, éénmalig en te copieus bedeeld werd, verspreid en dus besmeurd ligt door heel het hok en zo een bodembedekking vormt … maar zo leven mijn cavia’s niet !

Uiteraard is doel en structuur van hooi ook niet gelijk aan dat van houtkrullen, houtkrullen kan je eventueel zacht benevelen wanneer je het hok net ververst heb.

No smell, is de 1ste keer dat ik hier gebruik en ik zal het niet meer aankopen. Qua structuur doet het me denken aan de watten die ik uit de filters van mijn droogkast haal, met hier en daar een gemalen kartonnen stukje in. Echt zijn geld niet waard en neen ik denk niet dat cavia’s hieraan gaan knabbelen, ze knabbelen ook niet aan fleece.(dat aspect krijg je goed aangedrukt)

Aan Aubiose daarentegen kunnen ze WEL knabbelen, de vlasstructuur heeft een uitzicht van hooi of eerder fijn stro, maar het voelt eerder plastisch aan. Op diverse caviaforums lees je de waarschuwing voor Aubiose. Aubiose eten = dode cavia ! Natascha een fokker en medebeheerster van een caviasite is de helft van haar stalletje kwijt, omdat haar cavia’s de aubiose hadden gegeten … dus neen, ook dit gebruik ik niet.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Mijn cavia's en hun verhaal : deel 2

Berichtdoor Lies » 24 feb 2013 23:54

MIC schreef:
Lies schreef: Ben niet duidelijk geweest :mrgreen: Ik vroeg me af wat het verschil is tussen hooi als bodembedekking en hooi als voeding mbt vochtig maken.

Lies schreef: Maar nu begrijp ik het. Je wilt wel bodemmateriaal benevelen maar hooi dat als bodembedekking gebruikt wordt niet.

Neen, jij begrijpt het nog niet Lies.


Jij blij, want dan kun je lekker bezig blijven :mrgreen: Nou, succes ermee.

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Mijn cavia's en hun verhaal : deel 2

Berichtdoor MIC » 25 feb 2013 01:37

Lies schreef:
MIC schreef:Neen, jij begrijpt het nog niet Lies

Jij blij, want dan kun je lekker bezig blijven Nou, succes ermee.

Geen probleem, ik ben dat gewoon ;)

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Mijn cavia's en hun verhaal : deel 2

Berichtdoor MIC » 26 feb 2013 13:49

Nou volgens mij hebben ze dus WEL van de No smell zitten smullen want ik zie het nog amper tussen de houtkrullen liggen ... gelukkig zie ik geen problemen bij mijn dames, integendeel Mams lijkt met haar prednison herboren en springt dapper rond als een jong veulen.
Ik heb wel nog een link gekregen met bedding voor allergische dieren http://www.bedxcel.nl/ Ja kartonnen snippers, we leven in en tijd van recyclage en als we 'restafval' nog aan een super prijs kunnen verkopen ' voor het goede doel' ... verkoopt het weer. Ik zou al eens de kartonnen dozen hier kunnen knippen en kijken hoe ze hierop reageren ... maar eerlijk gezegd denk ik dat mijn fleece kussens handiger zullen zijn dan een god ganse dag karton knippen.

Verder borrelt stilaan het idee van een nieuwe castraat, de dames mogen best wat beweging en gezelschap. ;)
Een vriendin maide dat ze een hoogzwangere RUSdame had, die ieder moment nu moet bevallen. De duimpjes draaien dat er een leuk kereltje uit rolt ...

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Mijn cavia's en hun verhaal : deel 2

Berichtdoor MIC » 02 mar 2013 16:16

De ukjes zijn geboren ... HELAAS geen rus beertje :cry:


Terug naar “Cavia's”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten