Millie zware gasaanval, maar ze is er nog...

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Millie zware gasaanval, maar ze is er nog...

Berichtdoor MIC » 31 jul 2012 13:03

Nel schreef:Millie heeft nu geen moeite meer met medicatie doorslikken. Dat was alleen tijdens de aanval. Alsof ze instinctief voelde er moet iets uit , niet in

Millie was wel heel ver, een volgende druppel en stress had fataal kunnen zijn ... maar de juiste druppels (en ik vermoed hier de cisaral en misschien gaf je ook een Metroclopramide) heeft dan toch geholpen.
Wanneer ze niet meer kunnen slikken kan nog enkel een DA subcutaal spuiten, het gevaar is te groot voor verslikking en het vervolg kan longoedeem veroorzaken. Bovendien zie je hoe de zo onschuldige medicatie: aeropax /infacol grote gevolgen kan hebben bij verslikking: het colapsen van de longblaasjes = afgelopen zaak.

Het is idd. zo Nel dat een gasbuik nog te veel over het hoofd wordt gezien, ze hebben al zowiezo hun mooie rondingen en het valt ons weinig op. Eens een cavia niet meer kan stappen door een gasbuik is het al heel erg ... wat de meesten onderschatten. Dikwijls liggen ze al aan de grens dat ze niets meer in hun lijf willen (want tot dat punt hebben ze met hun kwaal leren omgaan en hebben ze automatisch verder liggen smullen) en dan moet je net het een en ander nog gaan toedienen. Let vooral goed op alle symptomen en check alles snel maar goed na: wat nog werkt, wat niet en maak dan (ook snel) de keuze wat 'eerst moet gegeven worden' en wat eerder op dat moment secundair, zelf bijzaak is.

NB Je schreef over Bibelot in de stress door het voelen van het ongemak van Millie, je zette ze apart en hierdoor at ze weinig. Dit is nu een typische situatie waar de cavia een gasbuik kweekt ! Stress + nieuwe stress door uit je gewone omgeving gehaald te worden + nog meer onrust zonder Millie + te weinig eten = extra gasvorming. (en dit gebeurd dus zonder dat jij het beseft) Ik haal nooit mijn dieren uit elkaar, wat er ook gebeurd zij hebben aan elkaar de meeste steun en voor mij geven zij mij juist 'de beste diagnose' hoe het met de patiënt gaat na wat ik doe of niet doe ! (Bibelot sprak jou aan) Zoals wij kunnen zij ook veel beter de realiteit aan dan ongerust en met onmacht alleen te zitten afwachten.

NB 2 Ik lees met plezier dat Miliie alles mag eten :duimop: . De meeste mensen maken de fout een dier met gasbuik automatisch nadien op regime te zetten en geven geen groenten. Leg maar lekker wat peterselie, venkel, bamboo, een paardebloemblaadjes, gras en zelf een stukje boerenkool en een schijfje komkommer in haar groentenmenu. Leg je oor nu regelmatig tegen haar buikwand (eens aan beide kanten) en luister naar wat ze nu nog liever zal verzwijgen.

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Millie zware gasaanval, maar ze is er nog...

Berichtdoor MIC » 31 jul 2012 13:34

Lies schreef:Mic:
Uitdroging is de hoofdoorzaak van een verstopping

Dat zie ik anders ;) De vertraagde darmwerking is de hoofdoorzaak van uitdroging, verstopping en gas.

Neen Lies er staat: Uitdroging is de hoofdoorzaak van een verstopping en gasbuik !
We hadden het hier over de noodzaak rehydratatie, en wel degelijk de behoefte aan vocht en niet bepaald de behoefte aan ORS !! (haal aub niet iets uit zijn contect ) en daarmee bedoel ik en beaam ik: er kunnen andere redenen liggen aan verstopping en gasbuik maar meestal ligt de hoofdoorzaak wel degelijk in uitdroging/vocht te kort maar daarom geen elektolieten.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Millie zware gasaanval, maar ze is er nog...

Berichtdoor Lies » 31 jul 2012 22:28

MIC schreef:
Lies schreef:Mic:
Uitdroging is de hoofdoorzaak van een verstopping

Dat zie ik anders ;) De vertraagde darmwerking is de hoofdoorzaak van uitdroging, verstopping en gas.

Neen Lies er staat: Uitdroging is de hoofdoorzaak van een verstopping en gasbuik !
We hadden het hier over de noodzaak rehydratatie, en wel degelijk de behoefte aan vocht en niet bepaald de behoefte aan ORS !! (haal aub niet iets uit zijn contect ) en daarmee bedoel ik en beaam ik: er kunnen andere redenen liggen aan verstopping en gasbuik maar meestal ligt de hoofdoorzaak wel degelijk in uitdroging/vocht te kort maar daarom geen elektolieten.


Ja dat staat er, ik kan wel lezen maar volgen hoe jij dit precies bedoelt doe ik dit niet goed Mic, het is mij wat te ingewikkeld. Dat ik iets uit de context haal volgens jou snap ik ook niet.

Wat ik ervan weet inmiddels is dat uitdroging ondermeer ontstaat wanneer de darmfunctie vertraagd is. Dat heeft al heel snel een verstoring in de vochthuishouding tot gevolg maar daarnaast ook het uitdrogen van de darminhoud in de dikke darm wat dus verstopping en zelfs ook een obstructie in de darm kan veroorzaken omdat bij een te langzame darmwerking aan de darminhoud teveel vocht onttrokken wordt wat een keiharde klomp/blokkade kan opleveren.

Wanneer je bedoelt dat bij verstopping vocht (water dus) nodig is om de uitgedroogde massa in de darm op te lossen dan ben ik het daar helemaal mee eens. En aangezien gas ook samengaat met een verminderde (vertraagde) darmwerking zal er ook dan teveel vocht aan de darminhoud onttrokken worden dus is water dan ook heel erg belangrijk om te geven. Maar het feit blijft dat een te langzame darmwerking ook een onbalans in de vochthuishouding geeft en dan zou wat ors of beter nog onderhuidsvocht indien mogelijk aan te raden zijn zodat het lijfje weer goed gaat functioneren op celniveau en de cisaral beter zijn werk kan doen. (Je hoeft niet eens veel ors te geven. Soms maakt 2,5 ml oraal gegeven al een verschil). Ik vind dat zelf vrij logisch en heb ook erg goede ervaring met het geven van onderhuids vocht / ors. Daarnaast staat het ook nog eens beschreven in het medische naslagwerk van Francis Harcourt Brown dus wellicht heb ik hier toch een puntje. ;) Maar een konijn is geen cavia en ik weet dat jij aangeeft dat je cavia's niet onder de huid moet prikken omdat dat nogal pijnlijk is.

Geniet van Milly Nel, nu ze er nog is en jij wat bent bijgekomen neem ik aan.

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Millie zware gasaanval, maar ze is er nog...

Berichtdoor MIC » 03 aug 2012 19:16

Even geduld ... ik zal er zeker op antwoorden.( maar mijn kopje wil even niet meewerken )

Gebruikersavatar
nel
Berichten: 9257
Lid geworden op: 27 sep 2002 10:26
Land: NL
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Millie zware gasaanval, maar ze is er nog...

Berichtdoor nel » 03 aug 2012 22:40

Millie up date...

Het gaat weer helemaal goed met haar. Geen terugval gekregen.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Millie zware gasaanval, maar ze is er nog...

Berichtdoor Lies » 03 aug 2012 22:42

Dat is goed nieuws :-D Hoera!

Gebruikersavatar
laikaschat99
Berichten: 3996
Lid geworden op: 23 sep 2010 19:45
Land: Belgie
M/V: V

Re: Millie zware gasaanval, maar ze is er nog...

Berichtdoor laikaschat99 » 03 aug 2012 22:55

Sorry, ik heb die lange berichten overgeslagen. Had er waarschijnlijk toch niet veel van gesnapt! ;) Maar goed dat alles goed gaat met Millie! :duimop:

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Millie zware gasaanval, maar ze is er nog...

Berichtdoor Isabel » 04 aug 2012 10:50

:duimop:

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Millie zware gasaanval, maar ze is er nog...

Berichtdoor MIC » 07 aug 2012 02:28

Re: Uitdroging is de hoofdoorzaak van verstopping en gasbuik

Cavia’s hebben een zeer complexe darmstelsel, de darmen zijn langer dan 2,5m en hebben dus veel kronkels. Er moet voldoende vocht (80à85%) aanwezig zijn in de darmflora voor de goede werking ervan (cavia’s hebben geen overlangse spierbanden aan de dikke darm, een nadeel die het probleem al in de hand werkt.) Cavia’s moeten daarom continu kunnen eten en steeds de juiste voeding kunnen eten zodat de goede werking van de darmen verzekerd is… Dat zijn plantaardige vezels : VEEL groenten (= opname van vocht hierin) en hooi. Vezelrijk voedsel stimuleert de darmbeweging, houdt de gezonde darmflora in stand, houdt water vast en behoud de correcte zuurtegraad. Zetmeel daarentegen vertraagd de passage, houdt geen water vast en verzuurd de darmflora. Commerciële droogvoeders zijn te zetmeelrijk en cavia’s krijgen over het algemeen te veel pellets en te weinig groenten (hier is dan nog een goed uitgebalanceerde mix nodig) … mensen beseffen meestal niet waarom en hoe ‘zo’n klein dier’ zoveel groenten moet eten !
Door voedingsfouten : ontstaan in hoofdzaak de stille chronische patiënten, de mechanische verstopping door oorspronkelijk te weinig vochtinname en vezelrijk eten krijg je uitdroging (subklinisch): de keutels van de cavia worden te klein en te droog. Continu wordt om dit te kort te compenseren vocht uit de dikke darm onttrokken….en de vicieuze cirkel is op gang (zoals je beschrijft) … tot je de cavia aantreft in probleem.
Niet alleen zitten deze cavia’s al met het nadeel van de niet optimaal werkende darmen en de chronische last, maar eens ze nog door ingreep,ziekte, medicatie, pijn , angst & stress of hitte last krijgen, kan het snel acuut zijn. Door neurogene factor: pijn, kan evengoed een paralystische verstropping ontstaan.

Verder gewoon uw tekst splitsen, oorzaak en graad van uitdroging kunnen onderscheiden door naar het dier en zijn reacties te kijken….dan de juiste toepassing. (niet alles door elkaar halen en aan elkaar breien).

Lies schreef:Wanneer je bedoelt dat bij verstopping vocht (water dus) nodig is om de uitgedroogde massa in de darm op te lossen dan ben ik het daar helemaal mee eens. En aangezien gas ook samengaat met een verminderde (vertraagde) darmwerking zal er ook dan teveel vocht aan de darminhoud onttrokken worden dus is water dan ook heel erg belangrijk om te geven.

Laat ons het 1STE Graad uitdroging noemen – Geen tot matige dehydratatie (de hypotone dehydratatie, er is enkel vocht te kort)
De houding van de cavia is alert, zenuwachtig, gespannen, pijn
De ogen zijn vochtig, mond is vochtig, huid (voor zover je het kan meten) veerkrachtig
Maar het feit blijft dat een te langzame darmwerking ook een onbalans in de vochthuishouding geeft en dan zou wat ors

2de graad matig tot ernstig = isotone dehydratatie, vocht en elektrolyten
Houding cavia van gespannen, beroerd tot suf
Ogen droog, mond droog bleke slijmvliezen
Zal gulzig drinken
* cavia’s met gasbuik en diarree krijgen direct ors lieft met kalium, ab, geen cisaral uiteraard, liefst geen imodium en geen probiotica bij bloederige diarree
** vermoed je een geen perifere werking meer, eerst cisaral geven en als dit werkt dan pas ors toedienen, niet andersom ! (zie risico hartpatiênten en diabetes)
of beter nog onderhuidsvocht indien mogelijk aan te raden zijn zodat het lijfje weer goed gaat functioneren op celniveau en de cisaral beter zijn werk kan doen. (Je hoeft niet eens veel ors te geven. Soms maakt 2,5 ml oraal gegeven al een verschil). Ik vind dat zelf vrij logisch en heb ook erg goede ervaring met het geven van onderhuids vocht / ors. Daarnaast staat het ook nog eens beschreven in het medische naslagwerk van Francis Harcourt Brown dus wellicht heb ik hier toch een puntje. Maar een konijn is geen cavia en ik weet dat jij aangeeft dat je cavia's niet onder de huid moet prikken omdat dat nogal pijnlijk is.

3de graad Zeer ernstige dehydratatie
houding lethargisch,
mat half gesloten diepliggende ogen
amper speeksel, de cavia kan niet meer slikken
en wanneer er geen ander mogelijkheid meer is om een cavia vocht/ors te doen opnemen dan pas zal een “bekwame DA” de cavia aan een baxter aansluiten. Zoals je schrijft het is beschreven in een medische naslagwerk bedoeld voor DA’s, dit is zeker niet door leken toe te passen bij cavia’s !
4de graad terminaal : bloedverzuring, toniciteit spanning buik is weg = een zak water, het dier reageert niet meer. = euthanasie


Terug naar “Cavia's”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast