Inteelt bij cavia's?

Gebruikersavatar
Ricck
Berichten: 2469
Lid geworden op: 20 aug 2011 21:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Nederland

Inteelt bij cavia's?

Berichtdoor Ricck » 03 okt 2012 19:59

Broer en zus hebben per ongeluk een pleziertje gemaakt en nu is zusje dus zwanger, weegt die zwaar bij cavia's?

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: Inteelt bij cavia's?

Berichtdoor brenda17 » 03 okt 2012 20:26

Een cavia is een zoogdier, dus ja..
Hoe oud is de cavia?

Gebruikersavatar
kippenloverken
Berichten: 2667
Lid geworden op: 29 dec 2010 00:46
Land: belgie
M/V: M
Contacteer:

Re: Inteelt bij cavia's?

Berichtdoor kippenloverken » 03 okt 2012 20:30

voor 1 keer zal er denk ik wel niet veel mis gaan .
zolang er niet meer ongelukjes gebeuren tussen de volgende generatie .

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Inteelt bij cavia's?

Berichtdoor Lies » 03 okt 2012 21:28

Inteelt is op zich heel fout maar het komt in de natuur voor en dan overleeft de soort. Hoewel ik wilde dieren qua genen beter niet vergelijk met doorgefokte dieren. Maargoed, ook bij doorgefokte dieren die meer gelijk zijn (homozygoot) als het om genen gaat is inteelt niet direct dodelijk. Het gevaar van familie kruisen is dat er ongewenste erfelijke eigenschappen zich manifesteren. Dat kan onschuldig en zelfs gewenst zijn. Denk aan uiterlijk. Maar het kan ook een gevoeligheid zijn voor ziekten, afwijkingen of een negatieve karaktereigenschap. Daar kom je dan later achter en vaak pas generaties later. Maar als het één keer mis gaat hoeft er echt niets desastreus te gebeuren. Maar met deze dieren kun je beter niet verder fokken.

De natuur met zijn wilde dieren heeft één heel groot voordeel: dieren met genetische foutjes die ze extra kwetsbaar maken overleven niet. Die worden er direct uitgefilterd door de hardheid van het bestaan in de natuur en / of door een roofdier.
Maar er gebeuren soms rare dingen. Zo is de engelse hangoor (konijn) een speling der natuur in zuid-engeland meen ik (ergens op een eiland als ik het goed heb). Persoonlijk zou ik niet denken dat een konijn met zulke oren overleeft maar dat is dus wel gebeurd. De engelse hangoor is niet doorgefokt maar gewoon een keer ontstaan en gebleven.

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Inteelt bij cavia's?

Berichtdoor MIC » 04 okt 2012 13:37

Ricck schreef:Broer en zus hebben per ongeluk een pleziertje gemaakt en nu is zusje dus zwanger, weegt die zwaar bij cavia's?

Je wil niet weten hoeveel inteelt er bestaat, per ongeluk enkel en alleen omdat mensen dieren aanschaffen en veel te weinig kennis vergaren over deze dieren, nonchalant / egoïstisch alle dieren maar gezellig bij elkaar laten lopen en het bovendien nog zeer leuk vinden al die pretnesjes met toverballen effect ... tot de situatie meestal snel echt alarmerend is en hun petje te boven gaat ! Dan krijg je nog de verontwaardige reacties: " Ik kan er toch ook niets aan doen dat die dieren zo snel blijven kweken ..."

Btw, fokkers maken soms gebruik van gecontroleerde inteelt, dwz met 5 generaties tussen, om een bepaalde eigenschap terug te accentueren.

Wat weegt nu zwaar voor je zeugje en haar nakomelingen:
- de goede leeftijd voor een zeugje om drachtig te mogen worden is vanaf de leeftijd van 5 maanden, mits een gewicht van 800gr en dat ten laatste tot de leeftijd van 12 maanden voor een 1ste dracht. Waarom ten laatste: omdat de botjes verharden na de leeftijd van 12 maanden, een zeug die later voor het eerst gedekt wordt zal problemen hebben bij de bevalling.
- gedekt VOOR de leeftijd van 5 maanden zal de zeug al haar energie verliezen in de dracht (die 64 tot 72 dagen duurt) en elementaire bouwstenen missen in eigen ontwikkeling.
- de beer MOET 14 dagen voor bevalling weg van de zeug, wanneer de zeug bevalt is ze tijdens de bevalling vruchtbaar, de zoetige geur wordt opgevangen door de beer ... het zeugje wordt nagedekt en ukjes worden tijdens deze actie soms doodvertrappelt. Het nadekken is zeer zwaar, zelfs fataal voor een te jonge zeug

De nakomelingen van inteelt hebben dikwijls (uitwendig) spitsere snuiten en soms een teentje meer.
De ukjes, beertjes moeten na 4 weken en mits 300gr zeker gescheiden worden van zusjes en moeder. Zeugjes zijn al geslachtsrijp vanaf de leeftijd van 4 weken, sommige beertjes zijn al berig (prrrt en wiebelkonten) vanaf de leeftijd van 3,5 weken.

Hoe oud is het betreffende zeugje, Rick ?

ps. nuttige info cavianestjes zie faq viewtopic.php?f=91&t=63357

Gebruikersavatar
Ricck
Berichten: 2469
Lid geworden op: 20 aug 2011 21:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Nederland

Re: Inteelt bij cavia's?

Berichtdoor Ricck » 05 okt 2012 18:40

3 maanden oud.. En we hebben 3x gesekst. :-)
Met 3 personen waarvan er eentje al meer dan 10 jaar cavia's houd, dus nonchalant/egoistisch vind ik nou niet bepaald eerlijk. :gluiplach:

Ik hoop maar dat het goed gaat voor dat beestje.

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: Inteelt bij cavia's?

Berichtdoor viefpief » 05 okt 2012 20:58

3 maanden pas.. Dan blijft ze dus klein? Of hoe moet ik dat zien? :krab:

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Inteelt bij cavia's?

Berichtdoor MIC » 06 okt 2012 00:17

Ricck schreef:3 maanden oud.. En we hebben 3x gesekst. :-)
Met 3 personen waarvan er eentje al meer dan 10 jaar cavia's houd, dus nonchalant/egoistisch vind ik nou niet bepaald eerlijk. :gluiplach:
Ik hoop maar dat het goed gaat voor dat beestje.

Ricck mijn tekst heb ik ALGEMEEN geschreven vanuit mijn ervaring als opvanger, meer niet Vanuit jouw tekst enkel een vraag, kan ik absoluut niet opmaken wat er bij jou gebeurde. Er zijn idd. genoeg mensen die geen besef hebben waar ze mee bezig zijn met cavia's en anderen die het gewoon niet willen aanhoren omdat ze het veel te gezellig vinden wanner ze allemaal VRIJ met elkaar kunnen rondlopen.

Bovendien Ricck weet dat mijn introductie met cavia's goed overhoop begon want mijn vier zeugjes waren tussen 4 en 6 weken gedekt, zelf 1 daarvan nagedekt, vermits ik 5 zeugen had gevraagd en er 1 verborgen beertje tussen zat en ik ook al vertrouwen had in de ervaring van anderen... en al heb ik flink gevloekt, ik begreep zeer goed de vergissing bij die cavia. Buiten het feit dat dierenwinkel zich helaas dikwijls vergissen, denk maar niet dat je jezelf - met voldoende ervaring- nooit meer kan vergissen bij zwarthuidige ukjes ... dat gebeurd wel eens bij iedereen. Het is altijd goed om ze later nogmaals te checken

Ze is huidig 3 maanden, vermoed je dat ze al een tijdje zwanger is of net ? Weeg haar nu vervolgens 1x/week en noteer het, zo kan je ze het beste opvolgen.
Mijn ervaring is dat ze het meestal goed vanaf brengen, beter een te jong zeugje dan een te oude. Zorg dat ze op krachten komt en geef ze dagelijk een Vit C pilletje krijgt, 2x /dag een goede mix groente ( geen rode biet, geen peterselie = kan abortus opwekken) goede korrels, veel hooi en niet te veel stress.

nb. De ukjes zullen dus geboren worden in de winter, dat is een bijkomend probleem. Zorg dat ze half oktober binnen is en laat de dieren binnen tot april (15°c)

Gebruikersavatar
Ricck
Berichten: 2469
Lid geworden op: 20 aug 2011 21:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Nederland

Re: Inteelt bij cavia's?

Berichtdoor Ricck » 07 okt 2012 17:57

Aha ok, ik kan ook wel tegen kritiek daar niet van :gulzig:
We gaan er alles aan doen om gezonde dieren te krijgen! Ze is al echt zo rond als een balletje dus misschien binnenkort al kleintjes. Ik hou jullie op de hoogte!

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: Inteelt bij cavia's?

Berichtdoor brenda17 » 07 okt 2012 18:47

Heb je ondertussen het mannetje erbij weggenomen? Want die dekt het vrouwtje natuurlijk direct weer na de bevalling.


Terug naar “Cavia's”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten