Hoe groot is de kans dat mijn caafjes zwanger zijn ?

Gebruikersavatar
kippenloverken
Berichten: 2667
Lid geworden op: 29 dec 2010 00:46
Land: belgie
M/V: M
Contacteer:

Re: Hoe groot is de kans dat mijn caafjes zwanger zijn ?

Berichtdoor kippenloverken » 21 nov 2012 23:12

ik weet wat jullie argument is .
je krijgt er echt geen ongezonde & ongelukkige dieren van hoor .

met genoeg ruimte kan het prima ,er zijn uitzonderingen maar meestal gaat het .

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Hoe groot is de kans dat mijn caafjes zwanger zijn ?

Berichtdoor MIC » 22 nov 2012 01:55

Je mag van mijn part als 15 jarige je ervaring en mening wel uiten hoor Kippenloverlen, maar besef wel tijdig dat je op een koppige manier iemand tegenspreekt die veel meer kennis en ervaring heeft over deze dieren ... en dat je absoluut geen gelijk heb

Konijnen en cavia’s samen in één hok of ren kan er best heel leuk uit zien voor mensen, maar dit is absoluut af te raden. Konijnen en cavia's zijn totaal verschillende dieren. Ze behoren trouwens niet tot dezelfde orde. Ze hebben ieder hun eigen taal, hun eigen ritme, en hun eigen voedsel- en levensbehoefte.

Cavia's maken verschillende geluiden en bewegingen om elkaar duidelijk te maken wat ze wel en niet willen, er is een specifieke rangorde te respecteren. Konijnen hebben hun taal, ze grommen en stampen met hun achterpoten als ze boos zijn. Een cavia begrijp deze taal niet, net zoals de konijn de taal van de cavia niet begrijpt … ze zullen het moeten “ondervinden”…en cavia’s zijn helemaal niet zo sterk als konijnen. Een kleine tik met de achterpoten van een konijn, daarom nog helemaal niet slecht bedoeld … maar door pure opwinding wanneer baasje eten komt brengen en hup daar is het kwaad geschied … de cavia heeft een inwendige bloeding, gebroken rug of is op slag dood. Ze kunnen elkaar ook lelijke bijtwonden toebrengen met flinke abcessen tot gevolg. Wanneer de ene slaapt is de andere actief, ze hebben geen rust en ontwikkelen stress en gasvorming. Typisch is het knagen op allerlei, het vachtknagen door cavia’s omwille van irritatie, door verveling, frustratie, voedingsgebrek, ….

Cavia’s maken geen Vit C aan en moeten Vit C toevoeging krijgen in de korrels, zij hebben hun eigen specifieke caviavoeding broodnodig, geen konijnenvoeding. Zonder Vit C toevoeging riskeren cavia’s heel wat ongemakken en gebreken tot scheurbuik toe, wat dodelijk is. Een konijn heeft absoluut geen toevoeging van Vit C nodig, dat geeft hun plakpoep tot zelfs echte flinke diarree. Verder moeten cavia's veel MEER groenten en fruit eten, ze eten 24u/24, iets wat voor konijnen uit de boze is.

Heel wat mensen verloren de laatste jaren een hoop cavia”s, de ene na de andere dood, (o.a. forumlid hier de caviaopvang iniemieni) aan een overdraagbare konijnenziekte wat fataal blijkt te zijn voor cavia’s.

Om dan nog maar te zwijgen over de arme cavia’s die bij een konijn worden gedropt in een hok en doodgedekt worden door het konijn ! Konijnen zijn ook sterk territoriaal.

Hou daarom cavia's en konijnen gescheiden, en staar je niet blind op een gezellig plaatje !
Er is GEEN ENKELE caviaopvang of caviaforum die niet fel tegen het houden van konijnen samen met cavia’s is, omdat zij voldoende de nadelen en negatieve verhalen hierover kennen
Laatst gewijzigd door MIC op 22 nov 2012 02:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Hoe groot is de kans dat mijn caafjes zwanger zijn ?

Berichtdoor Lies » 22 nov 2012 02:10

kippenloverken schreef:ik weet wat jullie argument is .
je krijgt er echt geen ongezonde & ongelukkige dieren van hoor .

met genoeg ruimte kan het prima ,er zijn uitzonderingen maar meestal gaat het .



Er is geen goede reden om deze dieren te combineren. Als je kip en konijn of caaf en konijn wilt samenhouden doe je dat over het algemeen uit eigenbelang. Te weinig ruimte en wel de luxe wens om 2 diersoorten te willen houden. Als je oprecht uitgaat van wat de dieren nodig hebben dan geef je ze elk hun eigen ruimte. Dat heeft Bollie Bollien geprobeerd alleen hield ze geen rekening met het koppige karakter van het verschijnsel dat konijn heet :gutgut:

Is er een reden waarom het konijn blijft gaten bijten in de kippengaas?
Jahaaa! Omdat hij naar de andere kant wilde.
Als een konijn iets in zijn kop heeft moet je van goede huize komen om dat te verijdelen of je, zoals heel vaak nodig is, er maar bij neerleggen.. ;) Ze zijn echt erg hoor! Dat heb je nu wel ervaren :-D Maar dat maakt ze nu juist zo leuk.

wijzig: wanneer je het gaas dubbel maakt of de mazen zo klein neemt dat een konijnenneus er niet in past dan voorkom je dit probleem. Overigens, als een konijnenneus in het gaas past dan stapt een wezel er ook door.
En verder heb je het wat de rennen betreft heel mooi voor elkaar. Het ziet er schitterend uit.

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Hoe groot is de kans dat mijn caafjes zwanger zijn ?

Berichtdoor MIC » 22 nov 2012 02:37

Lies schreef:Als je oprecht uitgaat van wat de dieren nodig hebben dan geef je ze elk hun eigen ruimte. Dat heeft Bollie Bollien geprobeerd alleen hield ze geen rekening met het koppige karakter van het verschijnsel dat konijn heet

Neen, 2 konijnen waren gehuisvest met 5 cavia zeugen, enkel de 2 beren leefden apart.
twee derde is voor vijf caafjes en twee konijnen, en een derde voor mijn twee beertjes!

Door het temperament (ander leefgewoonte/karaktertrek) van een konijn zijn de cavia's dames nu weer de dupe ...

Gebruikersavatar
bolliebollien
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 jun 2011 17:40
Land: bel
M/V: V

Re: Hoe groot is de kans dat mijn caafjes zwanger zijn ?

Berichtdoor bolliebollien » 22 nov 2012 05:13

MIC schreef:In "theorie" zijn je zeugen om de 16 dagen bronstig een dag of 2 - 3
Zeugen hebben een goede sproeisysteem om beren die ze niet hoeven af te wimpelen, maar beren met pit nemen dat nadeligheidje er graag bij. ;) Je kan je wel voorstellen zo'n 2 beren die eindelijk hun kans kunnen grijpen ...

Wat riskeer je ...
- tja dat er allicht toch wel een nestje komt. En als het Kaatje is maak je maar geen zorgen over haar. Ik zou me eerder DIKKE zorgen maken over zeugen die nog nooit een nestje hebben gehad, ouder zijn dan 1 jaar en nu nog gedekt werden ... die riskeren heel wat meer !!!
- ik zou me zeker zorgen maken over de 2 beren die nu gedekt hebben en niet meer samen willen leven, want ze hebben de smaak te pakken en worden concurrent.

Wat een PRACHTIGE REN voor je dieren Bolliebollien, :duimop: maar wat een FOUT (die we al 100x hebben uitgelegd) van je konijnen toch samen met cavia's te laten leven :duimneer: ... nu zie je ook wat voor nadelen je kan krijgen en wie de dupe weer zijn. Je konijn heeft stress, is geirriteerd, verveeld zich ...

Wat kan je doen:
1) je konijnen scheiden van de cavia's
2) de dames wekelijks wegen zo zal je snel weten wie zwanger is en wie niet.
3) hou de beren in het oog want er is veel kans dat ze nu voor hun leven gaan VECHTEN. Het beste is dat je beide beren laat castreren en 8 weken na castratie dames geeft, dus 2 groepen maken (je zal er wel meer dan 5 hebben na dit voorval)

Ik heb één caafje dat drie jaar is en al een nest heeft gehad, heb twee caafjes die ongeveer een jaar zijn en ons kaatje die geboren is in augustus!
De beren zorro is twee jaar en scratch is ook geboren in augustus, hij is de broer van Kaatje!
Ik ga er maar direct bij schrijven dat ik mijn caafjes niet heb laten dekken, ik heb ze steeds gekregen met buikje vol!

Gebruikersavatar
bolliebollien
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 jun 2011 17:40
Land: bel
M/V: V

Re: Hoe groot is de kans dat mijn caafjes zwanger zijn ?

Berichtdoor bolliebollien » 22 nov 2012 05:14

kippenloverken schreef:Konijnen kunnen prima samen leven met cavia's als ze genoeg ruimte hebben om elkaar te ontlopen .

Ik persoonlijk denk wel dat ze genoeg ruimte hebben heb foto bij gestuurd van hun verblijf!
Ik heb al andere doosjes gezien waar ze caafjes en konijnen insteken :evil:

Gebruikersavatar
bolliebollien
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 jun 2011 17:40
Land: bel
M/V: V

Re: Hoe groot is de kans dat mijn caafjes zwanger zijn ?

Berichtdoor bolliebollien » 22 nov 2012 05:18

Lies schreef:
kippenloverken schreef:ik weet wat jullie argument is .
je krijgt er echt geen ongezonde & ongelukkige dieren van hoor .

met genoeg ruimte kan het prima ,er zijn uitzonderingen maar meestal gaat het .



Er is geen goede reden om deze dieren te combineren. Als je kip en konijn of caaf en konijn wilt samenhouden doe je dat over het algemeen uit eigenbelang. Te weinig ruimte en wel de luxe wens om 2 diersoorten te willen houden. Als je oprecht uitgaat van wat de dieren nodig hebben dan geef je ze elk hun eigen ruimte. Dat heeft Bollie Bollien geprobeerd alleen hield ze geen rekening met het koppige karakter van het verschijnsel dat konijn heet :gutgut:

Is er een reden waarom het konijn blijft gaten bijten in de kippengaas?
Jahaaa! Omdat hij naar de andere kant wilde.
Als een konijn iets in zijn kop heeft moet je van goede huize komen om dat te verijdelen of je, zoals heel vaak nodig is, er maar bij neerleggen.. ;) Ze zijn echt erg hoor! Dat heb je nu wel ervaren :-D Maar dat maakt ze nu juist zo leuk.

wijzig: wanneer je het gaas dubbel maakt of de mazen zo klein neemt dat een konijnenneus er niet in past dan voorkom je dit probleem. Overigens, als een konijnenneus in het gaas past dan stapt een wezel er ook door.
En verder heb je het wat de rennen betreft heel mooi voor elkaar. Het ziet er schitterend uit.

Maar dat is nu net de grap, ze mag naar de andere kant, ze mag van de ene plaats naar de andere plaats huppelen, ze kan over de draad, de draad is maar 30cm hoog, hebben we expres gedaan, zodat ze zich wil afzonderen ze naar de beertjes kan gaan, ze zit trouwens ook in hun hok, met andere woorden ze heeft een villa en een apartement!

Gebruikersavatar
bolliebollien
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 jun 2011 17:40
Land: bel
M/V: V

Re: Hoe groot is de kans dat mijn caafjes zwanger zijn ?

Berichtdoor bolliebollien » 22 nov 2012 05:23

Ik ga proberen ze zo goed mogelijk op te volgen, en ik ga al beginnen met ze te weegen, en hopelijk kan ik daaruit maken of ze al dan niet zwanger zijn, maar het probleem voor Pooky kan ik zo maar niet oplossen, ik heb deze ren nieuw gezet, en denk dat mijn man niet zou lachten als ik nu moet zeggen, dat Pooky uit de ren moet, en wat met Wiebel het andere konijn, die moet bij zijn caafjes zijn, zo lief is hij voor hun! Hij ontfermt zich over hun en wast ze en ze slapen samen!
Afbeelding
Dit is Wiebel met Vanille! en zo doet hij met al de caafjes!

Gebruikersavatar
bolliebollien
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 jun 2011 17:40
Land: bel
M/V: V

Re: Hoe groot is de kans dat mijn caafjes zwanger zijn ?

Berichtdoor bolliebollien » 22 nov 2012 05:25

Ik heb nog een ren, naast de caafjes waar mijn kippen leven, 5 stuks en twee konijnen, witteke en knabbel, maar denk niet dat dat een goed idee is om Pooky daar bij te zetten ofwel!
Ze hebben elks hun eigen apartement :gulzig: en komen goed overeen met elkaar!

Gebruikersavatar
bolliebollien
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 jun 2011 17:40
Land: bel
M/V: V

Re: Hoe groot is de kans dat mijn caafjes zwanger zijn ?

Berichtdoor bolliebollien » 22 nov 2012 05:28

Lies schreef:
kippenloverken schreef:ik weet wat jullie argument is .
je krijgt er echt geen ongezonde & ongelukkige dieren van hoor .

met genoeg ruimte kan het prima ,er zijn uitzonderingen maar meestal gaat het .



Er is geen goede reden om deze dieren te combineren. Als je kip en konijn of caaf en konijn wilt samenhouden doe je dat over het algemeen uit eigenbelang. Te weinig ruimte en wel de luxe wens om 2 diersoorten te willen houden. Als je oprecht uitgaat van wat de dieren nodig hebben dan geef je ze elk hun eigen ruimte. Dat heeft Bollie Bollien geprobeerd alleen hield ze geen rekening met het koppige karakter van het verschijnsel dat konijn heet :gutgut:

Is er een reden waarom het konijn blijft gaten bijten in de kippengaas?
Jahaaa! Omdat hij naar de andere kant wilde.
Als een konijn iets in zijn kop heeft moet je van goede huize komen om dat te verijdelen of je, zoals heel vaak nodig is, er maar bij neerleggen.. ;) Ze zijn echt erg hoor! Dat heb je nu wel ervaren :-D Maar dat maakt ze nu juist zo leuk.

wijzig: wanneer je het gaas dubbel maakt of de mazen zo klein neemt dat een konijnenneus er niet in past dan voorkom je dit probleem. Overigens, als een konijnenneus in het gaas past dan stapt een wezel er ook door.
En verder heb je het wat de rennen betreft heel mooi voor elkaar. Het ziet er schitterend uit.

Mijn diertjes worden alle dagen in hun ren opgesloten, zodat ze geen lekkers kunnen zijn voor andere dieren!!!!!
Hun ren is dicht als het donker wordt!


Terug naar “Cavia's”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten