hangbuikvarken met wondjes ...

Gebruikersavatar
Dave
Berichten: 87
Lid geworden op: 01 mei 2005 19:49
Land:
M/V: V
Locatie: Belgie

hangbuikvarken met wondjes ...

Berichtdoor Dave » 23 jun 2009 21:21

Hey,

Ik heb al bijna 12 jaar een hangbuikvarken. Hij eet voornamelijk droge korrels,
die vindt hij heerlijk. (korrels voor mestvarkens van bij Aveve)
Hij lust die andere soort niet graag. (speciale korrels voor hangbuikvarkentjes)
Nu heeft hij elk jaar opnieuw wondjes op z'n huid. Dit is meestal rond de tijd dat hij
z'n haren gaat verliezen.
Hij schuurt steeds zijn huid open aan de muren van z'n hok. Hij doet dat vooral op
z'n schouders en aan zijn achterwerk. Wat zou dit kunnen zijn?

Voor de rest kan hij regelmatig uit z'n hok de tuin in, en dan eet hij gras, soms
citroenmelisse en andere blaadjes die hij vindt. Hij krijgt af en toe wat lekkers (een koekje)
(GEEN chocolade) of wat fruit en noten, soms hazelaarbladen ...

Hij heeft drinkwater genoeg. Door het wroeten is er in z'n eigen hok bijna geen gras meer te vinden.
Veel informatie vind je niet over hangbuikvarkens.
Moet ik z'n huid met olie behandelen?

Bedankt voor de eventuele reacties

Ik zal proberen binnenkort een foto te plaatsen.

groeten,

Dave

Yola
Berichten: 609
Lid geworden op: 18 jun 2008 12:08
Land:
M/V: V

Re: hangbuikvarken met wondjes ...

Berichtdoor Yola » 23 jun 2009 21:33

Heb hier landvarkens en denk dat ze hetzelfde euvel hebben als jou hangbuik, jeuk ivm droge huid.
Nu moet je niet gaan lachen maar ik smeer mijn varkens in met goedkope vettige zalf, ze genieten hier luidruchtig van en geven heel duidelijk aan waar er gesmeerd en gemasserd moet worden.
Het voer wat je je varken geeft is niet echt optimaal, weet niet hoe dik het beest is, maar de korrels die jij voert zijn om af te mesten.
Je kunt misschien proberen of je vark misschien zeugenvoer lust, dat is een stuk minder slecht dan mestvoer
Maar goed, je varken is 12 dus zo slecht kan je het ook niet doen he ;)
Wat ik wel heel sneu vind is dat het beest alleen is, varkens zijn kuddedieren en lijden onder alleen zijn.
Ben heel benieuwd naar de foto van je hanbuikvarken!!

Gebruikersavatar
Dave
Berichten: 87
Lid geworden op: 01 mei 2005 19:49
Land:
M/V: V
Locatie: Belgie

Re: hangbuikvarken met wondjes ...

Berichtdoor Dave » 23 jun 2009 22:55

Yola,

Hij is inderdaad alleen. Er zijn wel kippen die vaak bij hem rondlopen.
Elke woensdag en elke zaterdag mag hij uit z'n hok wat rondhangen in onze tuin.
(stuk grond van 10m op 7 m + binnenhok van steen)
Dan streel ik z'n buikje , dat vindt hij geweldig.

Ik wou er graag een varken bij zetten, maar dan heb ik binnen de kortste keren kleine
varkens waar niemand op zit te wachten. :)
Ik denk dat twee beren gaan vechten , niet?
De veearts wou hem niet castreren omdat de kans dat hij er in blijft, vrij groot is. (shock)
En een zeugje laten opereren is dan weer heel duur. (denk ik)

groeten,

Dave

Gebruikersavatar
Heike
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jul 2005 21:39
Land:
M/V: V
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: hangbuikvarken met wondjes ...

Berichtdoor Heike » 23 jun 2009 23:30

Onze varkentjes hebben ook af en toe een droge huid, wat olie kan wonderen doen, tegen een massage zeggen ze nooit 'nee'... ;) Heeft je varkentje de mogelijkheid om een modderbad te nemen, dat is supergoed voor hun velletje en als het zonnetje hier nog maar komt piepen hebben onze heren nood aan zo'n bad. Je hoort het goed, wij hebben twee heren, beiden gecastreerd en dat gaat goed, meestal toch, af en toe zijn er wel eens strubbelingen en zijn ze boos op mekaar of mijden ze mekaar. Maar dat duurt niet zo lang, want slapen doen ze het liefst samen.
Je varkentje is 12 jaar en ik zou er dus zeker geen ander varken bijzetten. Het lijkt me dat hij die 12 jaar niets tekort is gekomen en de kans dat het misloopt als je er een ander bijzet is groot. Iedereen roept altijd wel dat eentje zielig is, maar dat is zeker niet hoor, een vriendin van me heeft er ook eentje en hij is de koning te rijk, paradeert door hun landelijke tuin, doet zich tegoed aan allerlei lekkers en houdt theekransjes met de honden en de geitjes... :-)
Over de voeding... dat vind ik zelf nogal belangrijk en je schrijft dat hij een bepaald voer niet lust, bedoel je dan de alfamix van Garvo?? Hier krijgen ze dat, aangevuld met fruit, een toefje yoghurt, heel af en toe een stukje brood. Je kan die mix eventueel ook overgieten met lauw water, sommige varkentjes slobberen graag, maar dan moet je hem wel een slabbertje aandoen! :P

Ik ben ook zeer benieuwd naar een foto van je zwijntje!

Gebruikersavatar
Zweedse Kip
Berichten: 4258
Lid geworden op: 12 jun 2007 07:30
Land: Zweden
M/V: V
Locatie: Östervåla
Contacteer:

Re: hangbuikvarken met wondjes ...

Berichtdoor Zweedse Kip » 24 jun 2009 06:26

Nu de zon weer (af en toe heet) aan t schijnen is, merk ik ook meer droge huid bij de varkens.
Elsa heeft het erger dan Bob. Bob heeft nu door t schuren een kale nek.Elsa heeft wat schilfertjes aan haar oortjes en nek.

Dus even lekker inmasseren met zonnebrand( ja witte varkens kunnen erg verbranden)vinden ze heerlijk.

Je hoort het....massage met olie of iets dergelijks, misschien helpt het ook bij jouw varken.
Baat het niet...ze vinden het in ieder geval heeeeeeerlijk ;) ;)

Yola
Berichten: 609
Lid geworden op: 18 jun 2008 12:08
Land:
M/V: V

Re: hangbuikvarken met wondjes ...

Berichtdoor Yola » 24 jun 2009 10:20

En ik maar denken dat ik gek was omdat ik mijn varks masseer :crazyeyes:
Aan de andere kant, heb je in Japan niet van dat hele dure vlees, van koeien die ook gemasseerd zijn als ze nog in leven zijn?

Heb verder ook geen ervaring met varkens samenvoegen, mijn Jol krijgt 1x per jaar biggen en is op deze mannier nooit alleen, behalve dan rond de bevalling.
Modderbad is denk ik wel een heel goed punt, je ziet en hoort ze daarvan genieten, en ze worden er paradoxaal genoeg schoon van.
Ben heel benieuwd hoe lang Jol het gaat volhouden, ze is nu 3 en in topconditie, dit jaar de biggen niet eens afgespeend, heeft ze helemaal zelf geregeld.
Zodra ik merk dat ze minder snel terugveerd na het biggen en zogen is het afgelopen met het biggen krijgen en houden we een dochter van haar aan.

Dan heb ik zelf ook nog een vraagje, weet niet of dit zomaar in dit topic erbij kan, maar wat doen jullie met de nagels van de varkens, Jol weegt zo'n 250 kilo en had heel lange nagels, waar ze last van had, da wist het niet zo goed aangezien varkens normaal niet zo oud worden en dus deze problemen niet krijgen.
We wilden haar verdoven en dan haar klauwen knippen maar tot mijn opluchting begonnen ze af te breken en zijn ze nu allemaal kort waardoor Jol weer een stuk radder loopt.
Knippen jullie de nagels van jullie varkens??

Gebruikersavatar
Zweedse Kip
Berichten: 4258
Lid geworden op: 12 jun 2007 07:30
Land: Zweden
M/V: V
Locatie: Östervåla
Contacteer:

Re: hangbuikvarken met wondjes ...

Berichtdoor Zweedse Kip » 24 jun 2009 10:41

Toevallig 3 wkn geleden de nagels van Elsa geknipt....
wel een gedoe, want ze vind het niks om opgetild te worden.
Bob gelukkig geen last, want die is veel schuwer en dat zal moeilijk worden.

Sam staat met een bakje lekkers( hun eten, wat fruit...maakt niet uit)....dan tilt theo haar op en geeft haar over aan mij....sam houdt in de gaten dat ze wat kan eten .....dan knipt Theo haar nagels met een soort tang waar je ook dikke elektra-kabels mee kan knippen. De smid gebruikt weer een scherpe nijptang.even kijken wat jij prettig vind.
Bij onze knorries kan je goed het leven zien zitten in de nagels.

Yola
Berichten: 609
Lid geworden op: 18 jun 2008 12:08
Land:
M/V: V

Re: hangbuikvarken met wondjes ...

Berichtdoor Yola » 24 jun 2009 22:24

probleem is dat Jollie zo'n 250 kilo weegt, daar ga ik never niet mee aan het worstelen :crazyeyes:

Gebruikersavatar
Zweedse Kip
Berichten: 4258
Lid geworden op: 12 jun 2007 07:30
Land: Zweden
M/V: V
Locatie: Östervåla
Contacteer:

Re: hangbuikvarken met wondjes ...

Berichtdoor Zweedse Kip » 25 jun 2009 06:12

Tja dat is moeilijk op te tillen.....
Maar misschien als ze de biggen zoogt, dan ligt ze....is dat geen optie?

Yola
Berichten: 609
Lid geworden op: 18 jun 2008 12:08
Land:
M/V: V

Re: hangbuikvarken met wondjes ...

Berichtdoor Yola » 25 jun 2009 11:00

Denk niet dat ik het erop ga wagen, juist als ze biggen heeft is ze extra onvoorspelbaar maar wel razendsnel, ben harstikke gek op mijn megabig maar sinds ze mij bijna te pakken heeft genomen in oktober (eigen schuld, ze lag op een big en ik zou het kleintje wel even redden) heb ik ook razendveel respect voor haar.


Terug naar “Varkens/minivarkentjes”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten