Minivarkens, wel genoeg gras en water?

Gebruikersavatar
Majo
Berichten: 86
Lid geworden op: 18 mar 2008 19:49
Land:
M/V: V

Minivarkens, wel genoeg gras en water?

Berichtdoor Majo » 24 okt 2010 13:19

Hallo,

We hebben 2 Gottinger minivarkens en inmiddels hebben ze het gehele stuk grasland dat we hebben afgezet omgeploegd.
Ik zie hier in de komende maanden (voorjaar) geen gras meer groeien en ben dus bang dat de beestjes straks geen vers gras meer hebben. Denken jullie dat onze varkens dat gras als noodzakelijk zien of kunnen ze ook goed zonder vers gras? Het zou namelijk een aardige klus zijn om het afgezette stuk te veranderen.

Daarnaast ben ik benieuwd of er iemand ervaring heeft met het gebruiken van "drinknippels" die altijd bij koeien in het weiland staan, bij minivarkens? Dit zijn die apparaten die ze met hun neus moeten indrukken en dan zuigt het water uit de sloot.

bedankt!

anja1970
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 nov 2011 16:06
Land:
M/V: V

Re: Minivarkens, wel genoeg gras en water?

Berichtdoor anja1970 » 22 nov 2011 22:51

Hoi
Ons varkentje heeft ook al behoorlijk wat omgeploegd en toch komt er elk jaar weer genoeg gras op, ik voer nu goed hooi en kuil bij, alleen vind hij het geweldig om daar een heel nest mee te maken, driknippels heb ik geen ervaring mee.

Gebruikersavatar
dewoldhoeve
Berichten: 1285
Lid geworden op: 16 mar 2009 14:12
Land: nederland
M/V: M
Locatie: westerwolde

Re: Minivarkens, wel genoeg gras en water?

Berichtdoor dewoldhoeve » 22 nov 2011 23:07

Die opdrukkers die jij bedoelt, kan een varken niks mee. Hij heeft domweg niet de halslengte om de beweging te maken die nodig is om het water op te zuigen. Daar komt bij dat het onverstandig is om je dieren slootwater te geven. Er zijn zat soorten drinknippels voor varkens op de markt die ruimschoots voldoen en dan krijgen je dieren altijd schoon en vers drinkwater. Google maar eens op drinknippel/bijtnippels

De Tokkies
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jul 2010 22:30
Land: Timboektoe
M/V: V

Re: Minivarkens, wel genoeg gras en water?

Berichtdoor De Tokkies » 29 jan 2013 15:22

Ben een poosje niet geweest en zie dit nu dus, vandaar een late reactie van mijn kant.

Volgens mijn informatie grazen varkens niet, ze zullen af en toe een hapje ervan eten, maar echt grazen doen ze niet, het enige varkenssoort wat echt gras eet zijn de kune kune varkens.

Varkens staan er vaak ook wel bekend om dat ze er een groot slagveld van maken, ploegen en woelen alles om, ik moet je eerlijk zeggen dat ik daar geen moeite mee heb, hun domein, dus mogen ze zelf weten wat ze ermee doen, de onze wroeten en ploegen trouwens ook niet zo heel erg.

Wij hebben bij onze varkens in het nachthok de paardendrinkbak (automatisch met vlotter) lager gehangen zodat ze zichzelf van water kunnen voorzien en ik niet elke keer daarop hoef te letten (naja m.u.v. periode met vorst, dan sluiten we het buitenwater af en moet ik toch met emmers lopen).
De koeiendrink nippel heb ik geen ervaring mee, zou het ook niet doen, slootwater vind ik smerig en mijn mening is gewoon dat elk dier recht heeft of fris en schoon drinkwater (ook i.v.m. ziektes zou ik geen slootwater geven)


Terug naar “Varkens/minivarkentjes”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten