wat is de beste keus?

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

wat is de beste keus?

Berichtdoor Swoentje » 12 jun 2012 09:24

Vrienden van ons hebben 2 Gottinger varkens. Gekregen voor zijn verjaardag. Een volwassen bont borgje en een volwassen zwart zeugje. Ze waren en zijn er erg blij mee, maar nu zijn ze 3 weken geleden "verrast" met de geboorte van 8 biggetjes. Waar ik er 2 van uitgezocht heb. Een bont beertje (wat deze week een borgje wordt) en een zwart zeugje (al heb ik wel getwijfeld over het zeugje, omdat ze volgens alle berichten wel humeurig kunnen zijn als ze berig zijn....)

Op het moment komen er dagelijks veel mensen (en vooral veel kinderen) over de (stal)vloer en zijn de biggen behoorlijk wat gewend, maar onze vrienden gaan over 3 weken met vakantie, dan komen haar ouders in huis (van rond de 80) en er komt iemand de varkens voeren, maar in die drie vakantieweken zal er niet veel naar de varkens omgekeken worden verder vrees ik.

Ik kan er een keer per dag naar toe, maar dat zet natuurlijk ook geen zoden aan de dijk.

Wat is nu wijsheid? Om mijn biggen nu voor de vakantie al naar huis te halen? Ze zijn dan krap 6 weken, of ze bij de moeder te laten tot 8 weken (met in de laatste weken weinig menselijk contact)....
Wat is het risico als je biggen met 6 weken van de moeder af haalt? (ik weet veel van honden, katten, kippen, geiten en paarden, maar van varkens weet ik nog heel weinig.)

En nog een vraag: onze vrienden houden het borgje gescheiden van het zeugje en de biggen. Ze kunnen elkaar wel horen, maar niet bij elkaar komen. Is dat eigenlijk nodig? En zo ja, wanneer kunnen ze weer bij elkaar?

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: wat is de beste keus?

Berichtdoor brenda17 » 12 jun 2012 16:57

Wat ik van het hele verhaal niet snap.. hoe kan het dat ze zeug jongen gekregen heeft als het mannetje gecastreerd was? Lijkt me dat hij niet goed gecastreerd is geworden.

Heb je je goed ingelezen over het houden van varkens? Want er staan er zoveel gratis af te halen op marktplaats van mensen die er na een paar maanden toch niet meer zo'n fan van zijn.

Gebruikersavatar
dewoldhoeve
Berichten: 1285
Lid geworden op: 16 mar 2009 14:12
Land: nederland
M/V: M
Locatie: westerwolde

Re: wat is de beste keus?

Berichtdoor dewoldhoeve » 12 jun 2012 19:07

lijkt mij een binnenbeer te zijn. is geen borg dus, maar een beer, tenzij de zeug al drachtig was van een andere beer.
Het spenen heeft niks met de leeftijd te maken. enkel met temperatuur en voeropname. Een speenafdeling hoort 30 graden te zijn en tochtvrij en de biggen moeten voldoende voer opnemen, dan kun je gerust op drie weken spenen. Als je van een van die dingen niet zeker bent zou ik maar wachten tot 8 weken.
neem aan dat je vrienden de juiste bedrijfstatus hebben en dat jij een actief ubn hebt met de juiste papieren, anders wordt dat weer teleurstellend.
Nou die borg is eigenlijk een beer en dan kun je beter de nodige voorzichtigheid in acht nemen.

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: wat is de beste keus?

Berichtdoor Swoentje » 14 jun 2012 11:22

Waarschijnlijk was de zeug al drachtig van een andere beer. De borg (daar ga ik nog steeds vanuit) is volwassen heeft geen "berige" kenmerken.

Ik heb me denk ik wel goed ingelezen. Lezen is natuurlijk heel anders als echt in de praktijk, maar wij hebben al 30 jaar dieren, van paarden, tot geiten, kippen, honden en katten en ik weet echt wel dat een dier nooit alleen maar "leuk" is. We hebben een grote wei en we willen een stuk met bomen inrichten als wroetplek voor de varkens, al heb ik wel ingecalculeerd dat de wei misschien wel als verliezer uit de bus zal komen.....

Mijn vrienden hebben wel een bedrijf, maar niet de juiste bedrijfsstatus zoals jij die bedoeld denk ik. Ikzelf heb wel een actief UBN. De varkens hebben geen oornummers, dus dat zal ik nog moeten regelen, al ben ik geen fan van oornummers.
Een van mijn nubische geiten had het hare verloren, en een tijdje later is ze met dat gaatje ergens achter blijven hangen. Toen ik in de wei kwam, hing haar oor er half af. Dat is later die dag in de dierenartspraktijk grotendeels geamputeerd.

Als ik jouw verhaal goed begrijp kan het niet echt kwaad om biggen te spenen met 6 weken, als ze maar goed eten en in een tochtvrije warme ruimte gehouden worden?

Gebruikersavatar
dewoldhoeve
Berichten: 1285
Lid geworden op: 16 mar 2009 14:12
Land: nederland
M/V: M
Locatie: westerwolde

Re: wat is de beste keus?

Berichtdoor dewoldhoeve » 16 jun 2012 21:32

Ik zou toch even met het I&Rvl bellen. Jij mag geen oormerken in een varken van iemand anders knippen. hooguit een slachtblik. Het blik bevat informatie van het bedrijf van herkomst. Ik begrijp dat het bedrijf van herkomst niet de juiste status heeft. Die biggen bestaan dus niet, kunnen ze dus ook niet afvoeren en jij dus niet aanvoeren. Biggen tot 30 kilo bestaan op papier niet, en horen bij de zeug. Tellen samen voor 1 zeg maar. Normaliter gaan die biggen allemaal als speenvarken aan het spit, voordat ze 30kg zijn.
Uitzonderingen zullen ze waarschijnlijk niet maken, maar je kunt het proberen natuurlijk.
Kijk ook nog even of je ubn voor varkens is geactiveerd, als je nog nooit varkens hebt gehad op dit ubn is dat namelijk niet het geval en kun je niet eens varkens aanmelden.

Als je kunt nagaan hoeveel voer ze opnemen en kunt zorgen voor een tochtvrije ruimte die zo rond de 30 graden verwarmt kan worden zou ik ze zeker wel durven spenen. Je moet trouwens niet te bang zijn voor gebrek aan menselijk contact. Opvoeden kan een zeug vele malen beter en maakt dat een big ook een varken wordt en geen speelspek op poten. Varkens zijn enorm slimme dieren, dat komt niet op die twee weken aan.

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: wat is de beste keus?

Berichtdoor Swoentje » 16 jun 2012 22:29

Ik maak niet graag "slapende honden" wakker. Heb niet zo'n goede ervaringen met I&Rvl.....

Mijn UBN nummer heb ik gekregen toen mijn 2 dwerggeiten moesten worden geruimd, omdat wij in een straal van 1 km zaten van een bedrijf waar een mond- en klauwzeer vermoeden was (wat later ongegrond bleek te zijn, maar toen waren ze al "afgemaakt".) Er viel niet met de instanties te praten en er kon niet gewacht worden tot de uitslag van de tests bekend waren.

Als ik jou goed begrijp: ga ik de biggen melden, dan moeten ze waarschijnlijk geslacht worden omdat ze geen oormerk hebben? De ouders hebben die ook niet, dus die zijn ook vogelvrij dan? En er worden geen nieuwe oormerken verstrekt aan varkens van onbekende oorsprong?

Mijn UBN is niet aangemeld voor varkens, alleen voor geiten. En ik laat de biggen gewoon bij de zeug, dat lijkt me het wijste. Ik heb inmiddels gelezen wat er allemaal bij het spenen komt kijken, en wat biggen allemaal voor ellende kunnen krijgen als je dat niet goed doet. Ik wacht wel een paar weken .

Gebruikersavatar
dewoldhoeve
Berichten: 1285
Lid geworden op: 16 mar 2009 14:12
Land: nederland
M/V: M
Locatie: westerwolde

Re: wat is de beste keus?

Berichtdoor dewoldhoeve » 16 jun 2012 23:52

UBN's en oormerken bestaan al zo lang en het is al zo lang verplicht je dieren te registreren, dat dieren van onbekende oorsprong niet bestaan. Dieren zonder oormerken zijn gewoon simpel illegaal. Als je die houdt ben je in overtreding. Staan gigantische boetes op.
Gewoon niet aan beginnen op deze manier. wordt vroeg of laat een teleurstelling. Je kunt niks aanmelden, dat zou ik dus ook maar niet proberen. Is een beetje als in een gestolen auto zonder kentenken rijden en denken dat niemand dat opvalt. :mrnono:

De Tokkies
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jul 2010 22:30
Land: Timboektoe
M/V: V

Re: wat is de beste keus?

Berichtdoor De Tokkies » 12 jul 2012 12:19

Ben benieuwd hoe de stand van zaken nu bij je is swoentje?

Ik ben een beetje net als jij, niet teveel vragen, gewoon mijn gangetje gaan, zorgen dat een ander geen reden heeft tot klagen, denk dat je daar "stiekum" het verste mee komt.

Onze biggen hadden wel oormerken maar zaten niet in hun oortjes, ook ik ben daar wat huiverig voor, en zoals ik bij jou geitje lees het gebeurt dus echt weleens, arm beest denk ik dan.
De oormerken bewaar ik binnen.

Wat betreft met 6 weken bij de moeder vandaan halen (en ik weet dat we nu bijna een maand verder zijn, dus je hebt er weinig meer aan) was ook ik een beetje bang.
Net als jullie hebben wij al meer dan 30 jaar honden, katten en paarden.
Nu achteraf vergelijk ik biggen met honden, als we voor een pup gaan heb ik die liefst met 6 weken, zo vroeg mogelijk dus.
Ze missen dan wel wat "opvoeding" van de moeder, maar als je goed weet waar je mee bezig bent zie ik het probleem niet, en bij ons is dat altijd heel goed gegaan, uiteindelijk groeiden ze allen uit tot lieve sociale honden waar geen kwaad inzit.

Bij de varkens was ik daar wat onzeker over, want toen wij eraan begonnen had ik weliswaar heel veel info van internet gehaald, maar dat maakt me niet alleswetend en zoals jij ook zegt de praktijk kan heel anders uitvallen.
Wij zijn voor 2 borgen uit eenzelfde nest gegaan (8 weken oud), dit omdat die het constanste karakter hebben, een zeug wordt berig en dan kan je 1 week per maand als je pech hebt er weinig mee bereiken van chagerijnigheid dat zal is mijn ervaring dan met paarden, bij een jong dier heftiger zijn als bij een oud dier.
Een beer die samen met een zeug gehouden wordt zal daar logischerwijs op reageren, als je geen jongen wilt zul je ze dan moeten scheiden, het gevaar daarvan is dat ze na die week gescheiden zijn geweest, niet meer zo vredig bij elkaar kunnen en dan moet je er rekening mee houden dat je ze altijd gescheiden van elkaar hebt.
Dat was niet mijn idee, varkens zijn toch roedeldieren en het liefst zijn ze met soortgenoten, of dat nou 1 of 10 is maakt niet uit, alleen vereenzamen ze en kan dat tot ziekte leiden.

Borgen hebben bovendien als voordeel dat ze niet zo heftig stinken als beren en omdat ze al jong gecastreerd zijn stopt de groei van de slagtanden.
Nu zul je die pech maar hebben dat je knabbelgekke varkens hebt, dan kunnen die slagtanden nog behoorlijk wat schade aanrichten, niet alleen bij je andere dieren maar ook bij jezelf.

Wij hebben die diertjes nu ongeveer een jaar en ik kan niet anders zeggen dan dat ik het heerlijke beesten vind.
Wij zijn voor de kune kune gegaan omdat die erg mensgericht zijn, weinig wroeten en het enige ras wat graast..

Ik wens je ontzettend veel plezier en geluk met je varkentjes toe, en als je in staat bent.....??? FOTO'SS !!

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: wat is de beste keus?

Berichtdoor Swoentje » 12 jul 2012 15:55

We hebben besloten om de biggen pas op te halen als onze vrienden terug zijn van vakantie. Dat is waarschijnlijk toch de beste manier. Nog 2 weken wachten dus.

Ik heb foto's maar ze zijn niet al te best. Zal vanavond eens proberen om ze hier te plaatsen. De beertjes zijn allemaal gecastreerd. De vader ook, want die bleek toch een "binnenbeer" te zijn....
Over het zeugje twijfel ik nog, maar de rest van de borgjes zijn allemaal erg groot en dik (in vergelijking met ons Bertje (borgje) dan) en het zeugje is mooi fijntjes van bouw. Ik maak me ook wel een beetje zorgen over de berigheid, want als ze heel chagarijnig wordt, is dat voor de geiten en de kippies ook niet leuk (mocht ze "poottastelijk" worden :?

Zou een borg last hebben van een berige zeug? Of zou zij zo lastig worden tegen hem als ze berig is?

De Tokkies
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jul 2010 22:30
Land: Timboektoe
M/V: V

Re: wat is de beste keus?

Berichtdoor De Tokkies » 17 jul 2012 01:48

Beide kun je treffen als je pech hebt, en als je (veel) geluk hebt talen ze niet naar elkaar.

Ik heb weleens gehoord dat een zeug behoorlijk opdringerig kan zijn als ze berig is, immers zij weet niet dat haar soortgenoot een borg is,beste is dan toch ze (tijdelijk) te scheiden maar daardoor zou ze gefrustreerd kunnen raken met allerlei nare gevolgen.

Maar heel eerlijk, die ervaring heb ik dus zelf niet met 2 borgen.
Ik weet ook dat ik niet alles mag en kan idyaliseren, maar ik heb nog niet echt iets negatiefs kunnen ontdekken bij onze twee ex heren.
Ze vechten niet, althans niet serieus, ze duwen en brommen weleens naar elkaar tijdens het eten maar het mond nooit uit in serieus ruzie.
Stoeien doen ze met zijn twee dus wel en dat gaat er niet zachtzinnig aan toe, ik zou daar niet graag tussenstaan op zo'n moment, maar ik vind het wel geweldig om te zien, af en toe lopen de rillingen me ook over de rug want dan hoor je die 2 met hun koppen echt tegen elkaar slaan, dat is eigenlijk het enige wat ik wat minder vind.
Zelf malen ze er niet om dus kennelijk doen ze elkaar geen pijn.

Ik denk (maar dat denk ik persoonlijk) dat je er goed aan doet om even te wachten om ze op te halen.
Ook bij ons was het voor het eerst en achteraf kan ik leuk zeggen je kunt het een beetje vergelijken met een pup maar toch ik weet niet precies hoe en wat bij varkens op een leeftijd van 6 weken, terwijl ik met pups daar wel goed raad mee weet, maar of het bij varkens precies zo werkt? ik denk het achteraf, maar ben ook wel blij dat ik destijds naar de fokker geluisterd heb (en dat terwijl luisteren niet echt mijn sterkste kant is en ik precies doe wat ik wil)
De fokker waar wij onze mannen vandaan hebben raadde het ook een beetje af als je nog niet weet waar je eigenlijk aan begint.
Bovendien zo zei hij, zijn ze eigenlijk nog een beetje te jong om bij de moeder vandaan te gaan, hij wilde wel 1 van 8 weken met 1 van 6 weken aan ons kwijt, maar liever niet 2 van 6 weken.

Heel eerlijk weet ik niet zo goed wat de gevolgen zouden kunnen zijn als je ze zo jong bij de moeder vandaan haalt, en dan bedoel ik met name het karakter.


Terug naar “Varkens/minivarkentjes”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten