Ik zoek: degene die varkens houdt voor de slacht

Gebruikersavatar
dewoldhoeve
Berichten: 1285
Lid geworden op: 16 mar 2009 14:12
Land: nederland
M/V: M
Locatie: westerwolde

Re: Ik zoek: degene die varkens houdt voor de slacht

Berichtdoor dewoldhoeve » 11 okt 2013 20:22

heb nu vijfentwintig jaar lang varkens gehad. De laatste zes jaar niet meer dan vier tegelijk. Daarvoor meerdere, waaronder grote varkensbedrijven met (opfok)zeugen, fokberen, mestvarkens. :gutgut: Dus ik denk dat ik er wel een beetje van weet.
vraagt u maar.
Kan je wel vast vertellen dat wat ik nu doe smakelijker vlees oplevert en ik eet nu gegarandeerd dieren waarvan ik weet wat er mee is gebeurd. Als je bedrijfstechnisch de financiele kant en efficientie aan de kant kunt leggen zou ik niet snel de stap terug naar de grote aantallen doen. hetzelfde geldt voor de koeien en de kippen.

De Tokkies
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jul 2010 22:30
Land: Timboektoe
M/V: V

Re: Ik zoek: degene die varkens houdt voor de slacht

Berichtdoor De Tokkies » 12 okt 2013 14:21

Als je al zolang varkens hebt dan ga ik ervan uit dat je er meer verstand van hebt als ikke die net om het hoekje komt kijken.

Dat je smakelijker vlees krijgt daar ben ik van overtuigt, want immers je brengt ze (neem ik aan) zelf naar de slacht en er komen geen toevoegingen aan te pas.
Wat ik op het vlees uit de supermarkt tegen heb en zelfs bij slagers tegenwoordig al (of het nou kip of varken) is, dat er veel water (o.i.d.) aan toegevoegt wordt,. waarschijnlijk voor het gewicht, maar als je het wilt bakken blijkt al snel dat je vlees staat te koken zoveel vocht komt eruit, en ik neem aan dat dat bij jou van je eigen vlees niet zo is. (tenzij jou slager er ook van alles aan toevoegt maar daar ga ik niet vanuit)


Als eerste de vraag voor jou, waar haal jij je kleine mestbiggen vandaan? en wat voor ras of soort is het?
Ik wilde eigenlijk de gewone roze varkens zoals we die van vroeger kennen, maar al snel kwam ik erachter dat die dus niet te krijgen zijn, je kunt op mp kijken voor een kruizing, de bonte bentheimer kwam ik tegen en ze zeggen (of het waar is weet ik niet) gekruist met een duroc, dat schijnen goede vleesvarkens te zijn.
Na enig speurwerk kwam ik erachter dat de duroc qua karakter niet zo'n makkelijk varken is, ze kunnen ronduit vals zijn.

Na nog wat verder speuren en zoeken kwam ik erachter dat hier in friesland toch 2 bedrijven zijn met de ons bekende roze varkens, die wordt daar geboren en tot een week of 8 (meende ik) doorverkocht, bij die bedrijven wil ik dus nog informeren of ze 2 biggen aan een particulier zouden willen verkopen, immers mijn doel is een beetje gelijk met dat verschil dat ze hier naar buiten kunnen, vrije uitloop hebben en gewoon als varken kunnen leven met alles wat daarbij hoort en niet in hokken van 21 graden bij tl licht zitten.

De volgende vraag is, wat geef jij jou mestvarkens te eten?
Hebben die speciale brok nodig?

Wij hebben natuurlijk al 2 varkens maar dat zijn gewone gezelschapsdieren, die krijgen een varkensbrok (lavor) en muesli (lavor).
Daarbij krijgen ze gewoon wat wij overhouden, brood, groente, aardappelen, rijst, macaroni, kaas, soms patat, kortom alles wat geen vlees bevat of met vlees in aanraking is geweest.

En hoelang mogen de mestvarkens bij jullie rondscharrelen voordat ze na de slacht gaan?
Ik weet dat het in een bedrijf een maand of 8 de tijd krijgt (van horen en zeggen natuurlijk), mijn idee is dat het niet zo snel hoeft, ze mogen er wel een jaar over doen, maar anderhalf jaar is ook geen probleem.

En dan natuurlijk, als jij 4 mestvarkens hebt, wat doe je met al het vlees dat je krijgt?
Het lijkt mij niet haalbaar om zoveel vlees voor jezelf te hebben tenzij je heel veel grote vriezers hebt.
Mijn gedachte is eigenlijk, een half varken zelf in de vriezer en anderhalf verkopen, tenzij net voor de slacht een heel varken verkopen of net erna, dan is het natuurlijk zo dat als het vlees geleverd wordt dat de kopers bij wijze van op de stoep moeten staan.
Hoe doe jij dat?

Dat is het denk ik eerst wel, kijk naar je antwoord uit, want ben heel nieuwschierig :oops:

Gebruikersavatar
dewoldhoeve
Berichten: 1285
Lid geworden op: 16 mar 2009 14:12
Land: nederland
M/V: M
Locatie: westerwolde

Re: Ik zoek: degene die varkens houdt voor de slacht

Berichtdoor dewoldhoeve » 12 okt 2013 20:45

De Tokkies schreef:Als eerste de vraag voor jou, waar haal jij je kleine mestbiggen vandaan? en wat voor ras of soort is het?
Ik wilde eigenlijk de gewone roze varkens zoals we die van vroeger kennen, maar al snel kwam ik erachter dat die dus niet te krijgen zijn, je kunt op mp kijken voor een kruizing, de bonte bentheimer kwam ik tegen en ze zeggen (of het waar is weet ik niet) gekruist met een duroc, dat schijnen goede vleesvarkens te zijn.
Na enig speurwerk kwam ik erachter dat de duroc qua karakter niet zo'n makkelijk varken is, ze kunnen ronduit vals zijn.

Ik haal ze gewoon bij een vermeerderaar, die beren gebruikt met pietrainbloed erin. vind ik mooi om te zien, die bonte beesten. Ik zoek dus ook meestal bonte uit. Maar de roze zijn gewoon overal te krijgen. De bonte moet je meestal zoeken. Wij hebben ooit een durocbeer gemolken, maar die is voortijdig afgezwaaid. Dat kreng sprong niet op de bok, maar er doorheen en nam als het even kon jou dan mee. Vind trouwens een duroc wel een prachtig type hebben.
De Tokkies schreef:De volgende vraag is, wat geef jij jou mestvarkens te eten?
Hebben die speciale brok nodig?

Wij hebben natuurlijk al 2 varkens maar dat zijn gewone gezelschapsdieren, die krijgen een varkensbrok (lavor) en muesli (lavor).
Daarbij krijgen ze gewoon wat wij overhouden, brood, groente, aardappelen, rijst, macaroni, kaas, soms patat, kortom alles wat geen vlees bevat of met vlees in aanraking is geweest.

Ik geef ze gewoon een goeie mestvarkenbrok uit de droogvoerbak. Ze kunnen dus onbeperkt eten tot de bak leeg is.Ik zorg ervoor dat ze toch zeker twee keer in de week de bak helemaal leeg hebben.
Daarnaast krijgen ze groente afval hier,(en dat is nogal wat. Er zijn dagen bij zomers dat vier varkens van tachtig kilo een kruiwagen vol courgette, komkommer en tomaten krijgen.)
Geen brood, geen aardappelen, geen kaas en geen patat, krijg je vieze vette varkens van, die minder goed smaken.
Ze krijgen hier ook geen keuken afval. Enkel groente en fruit wat hier in de winkel niet wordt verkocht of niet verkoopbaar is.

Gebruikersavatar
dewoldhoeve
Berichten: 1285
Lid geworden op: 16 mar 2009 14:12
Land: nederland
M/V: M
Locatie: westerwolde

Re: Ik zoek: degene die varkens houdt voor de slacht

Berichtdoor dewoldhoeve » 12 okt 2013 20:59

De Tokkies schreef:En hoelang mogen de mestvarkens bij jullie rondscharrelen voordat ze na de slacht gaan?
Ik weet dat het in een bedrijf een maand of 8 de tijd krijgt (van horen en zeggen natuurlijk), mijn idee is dat het niet zo snel hoeft, ze mogen er wel een jaar over doen, maar anderhalf jaar is ook geen probleem.

Ik streef naar 4,5 maand. Normaal gesproken hebben ze de potentie om in een week of 11-13 klaar te zijn.85kg
Door het rennen en het zich op temp moeten houden is de efficientie ver te zoeken. Als je ze meer dan een jaar laat lopen krijg je wel een erg duur stukje vlees, maar goed dat hoeft natuurlijk niet direct een probleem te zijn.
De Tokkies schreef:En dan natuurlijk, als jij 4 mestvarkens hebt, wat doe je met al het vlees dat je krijgt?
Het lijkt mij niet haalbaar om zoveel vlees voor jezelf te hebben tenzij je heel veel grote vriezers hebt.
Mijn gedachte is eigenlijk, een half varken zelf in de vriezer en anderhalf verkopen, tenzij net voor de slacht een heel varken verkopen of net erna, dan is het natuurlijk zo dat als het vlees geleverd wordt dat de kopers bij wijze van op de stoep moeten staan.
Hoe doe jij dat?

:gutgut: Ik heb een hele grote vriescel, ik verkoop 1500 kg kippenvlees per jaar, een stuk of tien,twaalf varkens en 4 of 5 stieren. Als varkensvlees een maand of vier in de vriezer heeft gezeten gaat de kwaliteit van het vlees wel erg achteruit.
Oja, de lekkerste varkens zijn die van zomers die veel komkommers en courgettes hebben gehad, die hebben het grootste magervleespercentage. Als je geen komkommers en courgettes kunt krijgen, werkt gras ook erg goed. Ik geef ze op dit moment aardpeerloof en pompoenen, vinden ze ook erg lekker.

De Tokkies
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jul 2010 22:30
Land: Timboektoe
M/V: V

Re: Ik zoek: degene die varkens houdt voor de slacht

Berichtdoor De Tokkies » 12 okt 2013 21:25

he pompoenen?? das nieuw voor me, wat een idee, net een drietal van de buuf gekregen, dus dat kan ik proberen als ze het lusten (maar dat zal wel)

De onze krijgen niet elke dag aardappelen en/of patat, dat is heel af en toe, wel altijd vers hooi 3 sneetjes per dag, maar goed dit zijn sier/hobbyvarkens en niet voor de slacht, om niet al te dik te worden krijgen ze dus muesli, voor mijn gevoel doet bassie het daar beter op en voor adriaan maakt het niet uit, dat is gewoon een wat slanker type.

De varkens die ik op mp zag leken exact op onze bassie en adriaan, die zijn dus wel meer te vinden dan de gewone roze varkens naar mijn idee, ik kan dus bij de vermeerderbedrijven hier in de buurt toch informeren (was ik al van plan).

Tot zover dank je wel voor je antwoorden, wat me verbaasd is dat ze bij jou dus toch heel snel klaar zijn, ik had gedacht dat het langer zou duren, juist omdat ze dag en nacht naar buiten gaan en dus harder moeten werken om warm te blijven, ik had er dus te lang voor uitgetrokken, anderhalf jaar is op zich geen probleem, maar qua hechten aan het dier wel, dus dat valt me heel erg mee.

Nogmaals hartelijk dank, en als ik meer wil weten dan hoor je weer van me.

PanterBeer
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 mei 2013 14:33
Land: Nederland
M/V: V

Re: Ik zoek: degene die varkens houdt voor de slacht

Berichtdoor PanterBeer » 17 jan 2014 16:13

Eindelijk iemand die het met mij eens is!! Verscrikkelijk hoe die mensen er mee omgaan :frown: :frown: :frown:


Terug naar “Varkens/minivarkentjes”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten