Varken houden voor de slacht

Upbeat
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 jan 2017 21:33
Land: Nederland
M/V: M

Varken houden voor de slacht

Berichtdoor Upbeat » 06 jun 2018 16:11

Ik heb een ruime achtertuin en zou graag een (of 2) varken(s) willen houden voor de slacht. Ik wil dit, omdat ik graag beter vlees wil eten dan we nu uit de super halen. Daarnaast kunnen ze mijn grond eens lekker omploegen (dat was intensief gebruikt landbouwgrond). Daarnaast vind ik het fijn dat mijn GFT een goed doel krijgt.

Heb nog wel een tal van vragen:
Wat is een betrouwbare plek om biggen aan te schaffen in de buurt van Almere? En wat betaal je doorgaans voor een big? maakt het voor het vlees nog uit of het een mannetje of vrouwtje is?

Hoe vervoer je biggetjes, maar vooral de volwassen varken naar een slachter? Zijn er aanhangers te huur en wat voor een heb ik nodig? Of zijn er slachters die het varken komen halen? Heb nog werkelijk geen idee..
Zie nog wel een uitdaging om het dier in de aanhanger te krijgen :gutgut:

Iemand bekend met een goede en eerlijke slachter in de buurt van Almere? Of hoe vind ik deze?

Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?

Het valt me vies tegen wat er aan informatie te vinden is. Of de plekken waar ik terecht zou kunnen zijn erg ver. Vandaar mijn vraag op het kippenforum :puh2:

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22984
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Varken houden voor de slacht

Berichtdoor Kip La La » 06 jun 2018 17:22

Ik verwacht niet dat je hier heel veel meer informatie zult krijgen maar wie weet.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Varken houden voor de slacht

Berichtdoor Trea » 06 jun 2018 17:44

Wet- en regelgeving rondom het slachten van varkens is heel erg streng. Ik zou dat eerst even nalezen voor je met varkens voor de slacht begint.

Ik meen me te herinneren dat ze op levende have meer info over dit onderwerp hebben.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Varken houden voor de slacht

Berichtdoor jantien » 07 jun 2018 12:10

Misschien eens navraag doen bij een (kleinschalige) varkenshouder.
Misschien ergens een forum te vinden op internet?

Piroska
Berichten: 128
Lid geworden op: 15 mei 2012 19:48
Land: Hongarije
M/V: V
Locatie: Hongarije

Re: Varken houden voor de slacht

Berichtdoor Piroska » 07 jun 2018 13:40

Je kan het best even kijken op de website van een kennis van mij.. www.veldvarkens.nl Ze verkopen ook biggen, vervoer staat beschreven en je kan er alle info vinden ook hoe ze ze naar de slager brengen.

Ik heb zelf tot nog toe al 6 varkens voor de slacht gehad, waar je vooral op moet letten is dat ze overal uitbreken en een gigantische bende maken. Je moet een zeer goed omheind terrein hebben waarvan het gaas liefst is ingegraven maar beter nog schrikdraad. Ze vreten alles, dus ook je kippen die opeens per ongeluk in de weg lopen..anderzijds kan je alle voeding bij ze kwijt, veel restafval en tuinafval, ze zijn niet duur in onderhoud daardoor. Je tuin kunnen ze prachtig omploegen inderdaad. Ik woon in Hongarije en slacht ze zelf, maar dat mag in Nederland niet. Het is een hele ervaring varkens houden, maar wel leuk. Let wel op de verschillende rassen, mangalica bijvoorbeeld houdt echt van uitbreken en moeilijk doen, mijn laatste 3 waren een mix met Kune kune en mangalica en die waren supertam, lief, gezellig, braken niet uit en luisterden goed. Ik zou het gewoon proberen!

Piroska
Berichten: 128
Lid geworden op: 15 mei 2012 19:48
Land: Hongarije
M/V: V
Locatie: Hongarije

Re: Varken houden voor de slacht

Berichtdoor Piroska » 07 jun 2018 13:44

Ohja en voor de slacht, mannetje of vrouwtje maakt niet veel uit, mannetjes kan je beter castreren op zeer jonge leeftijd ( zal de verkoper al gedaan hebben meestal) bij niet gecastreerde mannetjes kan het vlees in 10% van de gevallen een "berenlucht" hebben en is daardoor niet echt meer eetbaar, niet gebakken als lekker lapje in elk geval, je zou er nog worst van kunnen draaien. Hier de laatste 2 waren ongecastreerde beren maar we hadden het geluk dat het supermooi en lekker vlees was, zonder lucht.

Upbeat
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 jan 2017 21:33
Land: Nederland
M/V: M

Re: Varken houden voor de slacht

Berichtdoor Upbeat » 07 jun 2018 17:02

Ik heb nu al meer informatie dan ik op internet kon vinden. Super bedankt tot zover.

Lijkt mij ook een leuke en interessante leerervaring. Ook voor mijn kinderen, wil ze graag laten zien/weten dat vlees voorverpakt in de super ook ergens vandaan komt. Als ze daardoor vegetarier worden neem ik op de koop toe :puh2:

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Varken houden voor de slacht

Berichtdoor lnge » 07 jun 2018 18:51

Je zal ook een UBN aan moeten vragen. Dit is verplicht voor iedereen die runderen, schapen, geiten of varkens houdt.
Meer informatie vind je hier:
https://mijn.rvo.nl/dierlocatie-ubn-registreren

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Varken houden voor de slacht

Berichtdoor Jan Bollen » 07 jun 2018 21:29

Je moet er ook afstand van kunnen doen want sommige varkens kunnen super lief zijn en ga ze dan maar laten slachten en opeten.

Upbeat
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 jan 2017 21:33
Land: Nederland
M/V: M

Re: Varken houden voor de slacht

Berichtdoor Upbeat » 07 jun 2018 21:56

Vind dat dus ook een interessante ervaring; zien of ik ze kan laten slachten. Vanuit de super is het makkelijk praten. Maar als je een band hebt, misschien. Food for thought


Terug naar “Varkens/minivarkentjes”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten