roofvogels en katten

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

roofvogels en katten

Berichtdoor danielb » 06 okt 2016 19:50

ik wist niet waar ik dit moest plaatsen en heb het dus maar bij de katten gezet.
onlangs vroeg een collega aan mij of roofvogels ook katten doden. (ging om een buizerd volgens hem,maar daar was hij niet zeker van)
er zitten bij hem in de buurt trouwens een aantal van die roofvogels.
het gaat dus om 1 van de roofvogels die in Belgie leeft.
ik zei hem dat ik dat niet wist,maar zei hem ook dat ik denk van niet.
maar nu had hij zelf gezien dat een roofvogel de aanval had ingezet op 1 van zijn katten.
de kat heeft zich zelfs moeten verweren,maar de roofvogel nam het hazenpad toen de eigenaar naar buiten liep.
maar nu heeft hij een aantal dagen daarvoor 1 van zijn katten niet meer terug gezien......
nu zit hij wel met de schrik nadat hij dit gezien had en er al 1 van zijn katten is verdwenen.

Tokkietjes
Berichten: 130
Lid geworden op: 20 jul 2016 01:14
Land: Nederland
M/V: V

Re: roofvogels en katten

Berichtdoor Tokkietjes » 08 okt 2016 01:05

Daar heb ik nog nooit van gehoord dat een roofvogel een kat grijpt. Is het nog een jong klein katje? Dan is het niet zo gek. Hier barst het van de roofvogels en nog meer katten. Maar ik heb dat nog nooit gezien. Katten wegen toch al gauw een kilo of 4-5 daar zie ik een roofvogel nog niet zomaar mee weg vliegen.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: roofvogels en katten

Berichtdoor lnge » 08 okt 2016 09:37

In de regel vallen ze ook geen mensen aan, maar het is ook voorgekomen dat een doorgedraaide buizerd fietsers aanviel die langs zijn boom fietsten. Dus zal het ook mogelijk zijn dat je een uitzonderlijk exemplaar hebt die het op katten voorzien heeft.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: roofvogels en katten

Berichtdoor Trea » 08 okt 2016 10:18

Ik denk niet dat het gewicht een belangrijke rol speelt. Haviken pakken bv. best grote kippen als ze de kans krijgen. Die nemen ze dan niet mee de lucht in maar worden ter plekke verscheurd.

Vermoed eerder dat een roofvogel de kat ziet als een potentieel gevaar. Een kat is ook een roofdier. Bijt en kan ook flink uithalen met de poten.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: roofvogels en katten

Berichtdoor danielb » 31 mar 2017 23:22

een kater weegt gemiddeld al snel meer dan een kattin.
denk dat ons kattin vroeger ook maar iets van een 2 kg weegde,want was maar een klein ding hoor.
weken na de aanval zijn uiteindelijk toch de 2 andere kattinnen ook verdwenen (zie eerste bericht) en de kater is er nog altijd.........

Gebruikersavatar
BoerJennes
Gebanned
Berichten: 296
Lid geworden op: 22 jan 2017 11:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Krimpenerwaard

Re: roofvogels en katten

Berichtdoor BoerJennes » 01 apr 2017 07:36

Erg onwaarschijnlijk dat een buizerd een kat pakt. Het hoofdvoedsel van buizerds is muizen en jonge konijnen. Verder regenwormen, grote insecten, amfibiesoorten, jonge vogels en dode dieren. Slechts zelden worden volwassen vogels en konijnen gepakt omdat het geen snelle jager is.
Als het überhaupt een roofvogel is geweest, dan is er vaak sprake van een "crime scene" oftewel een plukplaats. Zeker met een kat zou een roofvogel niet ver gaan slepen.
Als een kat "verdwijnt" heeft het waarschijnlijk een andere reden. Katten die vrij naar buiten kunnen, eten vaak van meerdere walletjes. Als een ander tehuis beter bevalt, en de kat is er welkom, dan besluit een kat ook zomaar om daar te blijven. Verder zijn katten natuurlijk ook vaak verkeersslachtoffer.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: roofvogels en katten

Berichtdoor danielb » 08 apr 2017 04:46

3 katten verdwijnen op korte tijd is toch wel raar he......
dat het onwaarschijnlijk is dat sommige dingen gebeuren begrijp ik wel,maar als een bepaald dier de smaak te pakken heeft van iets,dan komt daar niet zomaar een einde aan hoor.
de crime scene begrijp ik ook wel,maar een kat blijft niet altijd voor de deur zitten en is ook niet simpel om zomaar bijvoorbeeld een hele weide te gaan afzoeken......
een goed paar klauwen in het lijf van een kat kan heel veel schade aanrichten.
katten zijn keihard,maar als hun lijf goed doorboord word door stevige klauwen,dan is dat toch een andere zaak he......
een rat dat kippen van 20 weken dood of zelfs overkills doet is ook niet normaal,maar dat heb ik zelf ook meegemaakt.
misschien begrijp je nu ook ineens mijn aanpak tenopzichte van ratten.
niet dat dat de reden is,want een zwarte rat heb ik minder graag dan een bruine rat terwijl een zwarte rat dit zich niet zal kunnen permitteren,maar een bruine rat valt echt niet te onderschatten hoor.
je kan 50 bruine ratten hebben die uw kippen fysiek niets gaan aandoen,maar als je pech hebt,dan is het bingo.
heb in de tijd filpmjes moeten laten zien hoe snel een rat een kauw kon pakken en meenemen in de grond,want dat werd toen ook niet geloofd.(wist ik eigenlijk ook niet dat het zo snel kon gaan)
of katten die lelijke wonden hadden waarbij geconstanteerd werd dat het door een rat veroorzaakt was.
de natuur is niet altijd wat er gemiddeld van word aangegeven.
en egels......
zijn ook niet enkel insecten eters hoor......
zoek maar eens op.....
en nog effe toevoegen.
een rat kan een kraai doden.(niets raar aan als je het vorige leest)
maar een kraai kan ook een rat doden.
opgebouwde ervaring en skills en doorzettingsvermogen zijn een belangrijke rol bij wie het slachtoffer is.
enz......

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: roofvogels en katten

Berichtdoor peertje » 08 apr 2017 17:22

een roofvogel weet een kat best te onderscheiden en in deze tijd van het jaar zal je bij een aanval eerder moeten denken aan een nest in de buurt...
en als er katten verdwijnen... ja, dat kan ik me zeker in de buurt van een natuurterrein voorstellen... die worden ook afgeschoten ivm vogels...
ik had zelf vroeger 2 katten, 1 was 's zomers altijd in de duinen en kwam in de herfst terug, de ander ging een keer mee en kwam aangeschoten terug... nummer 1 heb ik nooit weer gezien.
zo zijn er nog wat scenario's te bedenken, waar je je dan van kan afvragen of er een oorzakelijk verband is...

kromme85
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 dec 2016 15:05
Land: Nederland
M/V: M

Re: roofvogels en katten

Berichtdoor kromme85 » 10 apr 2017 09:30

Het is best mogelijk dat een roofvogel die dieren ter grootte van een konijn pakt ook een keer een kat zal pakken. Zeker een wat kleinere kat. Veel van de huiskatten zijn minder beducht op gevaar dus mocht er een keer een hongerige roofvogel een kat tegen komen dan is het best mogelijk.

Alhoewel ik zelf denk dat de keren dat een roofvogel een kat pakt in Nederland en Belgie niet zo groot zal zijn. Zeker omdat de grotere roofvogels vaak niet in de omgeving komen waar de meeste katten leven.

Gebruikersavatar
BoerJennes
Gebanned
Berichten: 296
Lid geworden op: 22 jan 2017 11:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Krimpenerwaard

Re: roofvogels en katten

Berichtdoor BoerJennes » 10 apr 2017 20:32

Alles is mogelijk toch? Laat je fantasie maar gaan. Zonder feiten en bewijzen kun je alles en iedereen de schuld geven. Laat ik eens een theorie droppen... Katten zijn eigenlijk buitenaardse wezens, die soms wel eens naar huis willen. Ze worden dan met een vliegende schotel weer opgehaald.
https://motherboard.vice.com/en_us/article/are-cats-spies-sent-by-aliens-motherboard-examines-a-favorite-internet-conspiracy-theory

Of zoek gewoon eens op Google: https://www.google.nl/#newwindow=1&safe=off&q=cats+disappearing

Dan kun je weer eindeloos speculeren...


Terug naar “Katten”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten