Kat buiten aan een lijntje? Meningen graag

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Kat buiten aan een lijntje? Meningen graag

Berichtdoor José » 26 jul 2017 23:35

Tot mijn grote ergernis zie ik een familielid van de kant van mijn ex zijn nieuwe jonge katertje aan een lijntje in de tuin laten lopen. Dwz: dier mag vanaf 1 vast punt net op de paar m2 die het gras behelst aan een lijn "vrij" lopen. De struikjes in de border zijn taboe, de schutting al helemaal, het vrije onderzoeken wat een kat graag doet komt nooit aan de orde. Mening van de eigenaar: ja maar hij heeft op het gras en in huis genoeg te beleven... en hij weet niet beter.

En dat alleen omdat zijn voorganger op 14 jarige leeftijd is overreden. Ik denk dan "een mens lijdt vaak het meest door het lijden dat hij vreest". Moet een nieuw jong katertje boeten voor het fatale einde van een vrijbuiter die 14 werd? De buren van mijn dochter idem: prachtig sealpoint poesje. Aan een lijntje in de tuin, verder binnenkat. Anders wordt ze vast gestolen.En als ze dan in die schaduwtuin een sprankje zon op het dak van de aanbouw van de buren ziet en daar net op kan komen om te zonnen wordt ze direct weer aan het touwtje van het dak gehaald. Waarom nemen mensen met zo'n benepen inslag in godsnaam katten?
Moest het even kwijt want ik kan hier zo boos om worden!

Meningen zijn welkom.

Frankkip
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 jun 2017 22:16
Land: nederland
M/V: M

Re: Kat buiten aan een lijntje? Meningen graag

Berichtdoor Frankkip » 27 jul 2017 00:20

Maar...... Aan de andere kant, vind ik het niet oke dat mensen hun katten maar overal laten lopen. Behoeftes doen in buurtuinen, slapen op de tuinstoelen van andere mensen , tegen het gaas van de vogelkooien op hangen, of zelfs de vogels vangen of beschadigen ,vijvervissen vangen enz. En dat bij mensen die er niet om vragen om andermans huisdieren in de tuin te krijgen , moeten vaak veel kosten doen om andermans katten uit de tuin te houden . Als de kattenbezitters nu eens hun tuin zouden afmaken ,zodat de kat er niet uit kan , dan hebben niet andere mensen er de lasten van . Ik ben echt geen kattenhater , ik heb mijn vorige kat 21 jaar gehad ,maar wel altijd gezorgd dat ze niet uit onze tuin kon , en dit is een tuin van ruim 1000 m2. Als je een kat hebt , moet je zorgen dat er niemand anders last van heeft , plus het is veiliger voor de kat.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5540
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kat buiten aan een lijntje? Meningen graag

Berichtdoor tuff cookie » 27 jul 2017 07:12

Kat aan touwtje past niet bij karakter van een kat. Beter geen kat nemen in dat geval.
Overlast van andermans katten hoort ook niet.

Gebruikersavatar
BoerJennes
Gebanned
Berichten: 296
Lid geworden op: 22 jan 2017 11:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Krimpenerwaard

Re: Kat buiten aan een lijntje? Meningen graag

Berichtdoor BoerJennes » 27 jul 2017 07:12

Tja, lastig. Eerst een hoop mensen op een kluitje en dan nemen ze ook nog huisdieren. Kunnen we ons niet alleen ergeren aan de buren, maar ook aan hun huisdieren.

Loslopende katten, overal schijtende honden, kakelende kippen en kraaiende hanen, schreeuwende kinderen, hopeloze moeders, foutparkerende vaders, Kärchers, BBQ's en de was die op zondag buiten hangt.

Heerlijk! Dat een mens niet veel nodig heeft om zich aan een ander te ergeren. Maar laat gaan... Wat los je op met die ergernis?

Persoonlijk vind ik het erg jammer voor dit katje dat deze alleen aan een lijntje buiten mag. Er zijn helaas ook veel katten die hooguit een balkonnetje hebben. Dat geldt ook voor honden. Onze buuf had in het dorp kilometers wandelgebied voor haar hondje. Maar in de praktijk kwam de hond niet verder dan het trottoir voor haar voordeur. En later zelfs niet verder dan haar veranda.

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kat buiten aan een lijntje? Meningen graag

Berichtdoor peertje » 27 jul 2017 09:18

Ik heb de kat ook aan een lijn gehad hoor...
Op huis van een ander gepast en dus moest eigen kat mee... dan is het een goed middel om te voorkomen dat ze wegloopt, want de weg terug gaat ze dan niet vinden.
Het argument van overreden of gestolen worden begrijp ik ook... is gewoon een realiteit.
Maar dan dus een tip:

Span een waslijn over het midden van de tuin en maak de lijn van de kat daar met een oog aan vast...
Had ik als oplossing voor mijn kat... werkt geweldig. Kat kan in de hele tuin, maar er niet uit :duimop:

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Kat buiten aan een lijntje? Meningen graag

Berichtdoor José » 27 jul 2017 09:33

@ Boer Jennes: Ja dat begrijp ik op zich wel hoor. Overlast door andermans dieren is niet iets waar je zelf voor kiest, het overkomt je. Persoonlijk ben ik niet huiverig voor poep in mijn tuin. Of het nou van een hond, kat, paard, eend of kip is, als het in de weg ligt pak ik het op en klaar is Kees. Maar goed, daar mag iedereen z'n eigen mening over hebben uiteraard. Alleen vindt ik dat mensen zich wél moeten realiseren dat als ze kiezen voor een tuin, ook in kleinschalige tuintjes in woonwijken, ze bewust kiezen voor een stuk buitenleven. En buitenleven is nou eenmaal iets waar ook poep deel van uitmaakt. Je schiet toch ook niet elke vogel die op je parasol schijt terwijl hij overvliegt maar naar beneden omdat het je ergert?! Naar mijn idee proberen mensen alles veel te veel naar hun hand te zetten. Ik heb overlast van jou, dus jij moet maar weg/dood...
Een eeuw geleden moest je op straat laveren tussen de paardenpoep om van A naar B te komen. Was heel normaal. Nu wordt in toenemende mate iemand bekeurd als zijn/haar paard op straat iets laat vallen en moet er een drollenzak aan het paard bevestigd worden. Honden worden uitgelaten door een eigenaar die plastic zakjes en een schepje mee moet nemen, ook al ligt de poep keurig langs de kant in een border. Het gevolg is, ik zie het vaak genoeg, dat die eigenaar vervolgens de plastic zakjes met poep gewoon in de bosjes gooit omdat hij/zij geen zin heeft om met het geurende zakje in de hand verder te wandelen. De regels schieten hun doel voorbij op deze manier.

En ik snap wel dat we hier op een forum van/voor dierenliefhebbers zijn, dus wij kijken er anders tegenaan dan mensen die geen dieren en dus ook geen overlast willen. Maar wél een tuin willen en geen 'overlast' gaat nou eenmaal niet samen. Ga dan 9-hoog wonen. En zelfs dan kan je was aan het lijntje worden bevuild. Dat is nou eenmaal een normaal, natuurlijk gegeven.
Om voor de mens de vrijheid van het dier ernstig te gaan beknotten gaat mij te ver. Neem dan géén dier. Het is egoïstisch om wél voor je eigen plezier een dier te nemen maar het dier zijn eigen natuurlijke manier van doen te ontnemen om jou moverende redenen. Is mijn mening dan...

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5540
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kat buiten aan een lijntje? Meningen graag

Berichtdoor tuff cookie » 27 jul 2017 09:35

Peertje
Is ook een goeie oplossing.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5540
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kat buiten aan een lijntje? Meningen graag

Berichtdoor tuff cookie » 27 jul 2017 09:42

José
Ja het is egoïstisch maar niet op te lossen. Zo zijn er heel veel andere situaties precies zo, komt geen eind aan.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kat buiten aan een lijntje? Meningen graag

Berichtdoor Trea » 27 jul 2017 10:05

Kat is zielig?

En de dieren die ze eet waren ook zielig. Want het vlees dat een kat eet komt grotendeels uit de bioindustrie.

De enige oplossing om geen dierenleed te veroorzaken is vegetarier te worden en alleen huisdieren te houden die ook vegetarisch kunnen eten en sociaal zijn. Ook met hobbykippen veroorzaak je dierenleed vanwege het macho gedrag van haantjes.

Maar alle kleine beetjes helpen. Tip van de waslijn is een goede. Auto's de wereld uit zou ook helpen. Want dan is de reden waarom de kat aan de lijn moet ook weg. Andere optie om geen lijn te gebruiken is om een kattenren aan het huis te maken met toegang via een kattenluikje. Dan kan de kat zelf kiezen of hij binnen of buiten wil zijn.

miemster
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 jun 2015 19:29
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kat buiten aan een lijntje? Meningen graag

Berichtdoor miemster » 27 jul 2017 10:14

Mijn katten mogen ook alleen in de achtertuin, ik wilniet dat ze bij een ander overlast veroorzaken, later is daar bijgekomen dat de kater een voedselallergie ontwikkelde. Dus ik kan nu niet het risico gaan lopen dat ie op een ander eten krijgt of jat, dan krabt hij zich gegarandeerd weer helemaal open. Staat wel tegenover dat ze het huis van de woonkamer tot de zolder tot hun beschikking hebben, de kater is dan ook nog eens helemaal aan mij verknocht en volgt me eigenlijk als een hondje. Ik heb ook niet het idee dat ze iets te kort komen.


Terug naar “Katten”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten