Agressie Vlaamse gans

yena
Berichten: 102
Lid geworden op: 16 jul 2008 16:05
Land: belgie
M/V: V

Agressie Vlaamse gans

Berichtdoor yena » 27 mar 2024 12:57

Goedemiddag,
Ik zal het trachten kort uit te leggen.
Wij hebben hier (wonen vrij landelijk) op een stuk van ca. 200 vierkante meter 2 ganzen, 3 kippen en 1 haan zitten. Met een stuk grasveld en een vijvertje van ca. 4 vierkante meter.
Er zaten 2 wilde witte vrouwtjes ganzen, maar 1 is er enkele maanden geleden gestorven.
Nu hebben we er sinds 2 maanden een mannetjes gans (Vlaamse gans) bijgezet van 1 jaar oud.
Maar de laatste weken doet die enorm agressief naar ons, als wij hun ren betreden. Komt op ons afgestoven, pikt in onze schoenen / broek (tot zelfs kapotte schoenen). Ook als we gewoon blijven stilstaan, en niet bewegen. Hij blijft doorgaan...
Ik weet dat dat territoriaal is, maar het is eigenlijk op het moment niet meer te doen. Hij pikt soms ook naar de kippen, en dat is erg (er zit 1 oudje bij van ca. 12 jaar, en die kan niet meer zo snel gaan lopen...).
Zou dat nog beteren tegen de zomer??
Of zou die hier doodongelukkig zijn, of te klein zitten??
Wou al een nieuw huisje zoeken voor hem (maar dan eventueel samen met zijn vrouwtje), maar ik wil eigenlijk niet dat die ergens in de pot belandt , vandaar. Is ook een hele mooie.
Wij houden van onze diertjes (zijn ook al 25 jaar vegetariërs), en doen deze normaal nooit weg, tenzij het voor hun goed is.
Tips zijn welkom.
Bedankt alvast
Groetjes

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5588
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Agressie Vlaamse gans

Berichtdoor tuff cookie » 27 mar 2024 14:36

Misschien door de paartijd (voorjaar) ? Een oplossing heb ik ook niet.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Agressie Vlaamse gans

Berichtdoor danielb » 27 mar 2024 22:50

als het probleem blijft aanhouden en je wilt niets wegdoen,dan zul je de uitloop in 2 delen moeten verdelen.

yena
Berichten: 102
Lid geworden op: 16 jul 2008 16:05
Land: belgie
M/V: V

Re: Agressie Vlaamse gans

Berichtdoor yena » 28 mar 2024 07:06

Oke bedankt voor het advies.
Ik heb gisteren veiligheidshalve hun ren al opgesplitst in 2. Dan kan hij zeker al niks doen aan de kippetjes.
Hopelijk wordt hij na de broedtijd wat rustiger.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11782
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Agressie Vlaamse gans

Berichtdoor jantien » 28 mar 2024 10:35

Goed dat je de uitloop al in 2-en hebt gedeeld, een gans kan maar zo een kip in 1x doodbijten.
Het kan inderdaad zo zijn dat het nu broedtijd is voor ganzen dat het mannetje zo agressief (waaks) is, maar ik zou zo’n dier niet willen aanhouden. Je moet er toch plezier in blijven hebben en niet bang voor ze zijn?? En ze kunnen je gemeen toetakelen!
Eén van mijn laatste ganzen ging altijd altijd ‘vreemden’ aan, ik zelf kon er alles mee..

yena
Berichten: 102
Lid geworden op: 16 jul 2008 16:05
Land: belgie
M/V: V

Re: Agressie Vlaamse gans

Berichtdoor yena » 28 mar 2024 12:55

Ja weet ik. Leuk is het in ieder geval niet. Maar vrees dat niemand hem zal willen adopteren, als hij zo vrij agressief is. Dan komt het watje weer naar boven in mij :gutgut: , en zal ik hem hier wel houden met zijn vrouwtje.
Ik hoop dat hij nu wat tot rust komt, omdat er al geen kippen meer rondlopen in zijn deel.
Ik wacht het af tot na de zomer, en zal het aanzien. Als hij ons echt naar de nek vliegt..., zal ik wel iets moeten ondernemen...

Pearlsofpassion
Berichten: 4374
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Agressie Vlaamse gans

Berichtdoor Pearlsofpassion » 28 mar 2024 18:48

Misschien kan je een houten raam maken met een fijnmazig gaas erop dat je als schild kan gebruiken?
Tis maar een ideetje...

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11782
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Agressie Vlaamse gans

Berichtdoor jantien » 28 mar 2024 19:27

Pop, als zo’n gans je wilt pakken en zelfs op een gegeven moment tegen je op wilt vliegen om je te pakken helpt een houten raam met gaas ook niet echt hoor :gutgut:

Maar Yena, ik snap je wel hoor. Eigenlijk wil niemand zo’n dier hebben en je weet wat er gaat gebeuren als je de gans weg doet. Ik hoop dat je een fijne oplossing vindt om het leefbaar te houden :duimop: :duimop:

Pearlsofpassion
Berichten: 4374
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Agressie Vlaamse gans

Berichtdoor Pearlsofpassion » 28 mar 2024 20:03

Ok. :-D
Blij dat ik er geen ervaring mee heb. :crazyeyes:

yena
Berichten: 102
Lid geworden op: 16 jul 2008 16:05
Land: belgie
M/V: V

Re: Agressie Vlaamse gans

Berichtdoor yena » 28 mar 2024 20:08

Ja ik hoop ook echt dat ik een oplossing kan vinden. Als hij mij maar niet aanvalt, dat is het belangrijkste :gutgut: .


Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten