vraagje over overgebleven gans na overlijden

Renee
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 mar 2008 10:21
Land:
M/V: V
Locatie: NH

vraagje over overgebleven gans na overlijden

Berichtdoor Renee » 12 mar 2009 10:12

Vanmorgen is helaas 1 van mijn ganzen overleden.
Zijn maatje heeft hier veel verdriet van en blijft dus ook maar naast hem zitten.
ik heb de dode gans nu nog in het land liggen, ik kan er ook bijna niet bij komen en begrijp dat ganzen de tijd nodig hebben voor rouwverwerking.

Maar nu mijn vraag, wat is wijsheid.
Via vrienden kan ik morgen al een nieuwe gans erbij zetten, een dame van 4 jaar, de andere optie is dat ik nog wacht tot dezelfde mensen eieren uit de broedmachine hebben uitgebroed.
De gans die nu nog leeft is ongeveer 6 jaar oud.

Wat is wijsheid, een klein gansje erbij die ik dan weer helemaal op kan voeden net als de gans die ik nu heb, of toch een oudere?? Ik wil graag een objectief advies, zelf zou ik het liefste wachten op het jong omdat ik weet hoe heerlijk het is om zo'n kleintje groot te brengen en dan een heel tam diertje te hebben, maar ik wil nu handelen in het belang van mijn overgebleven gans.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: vraagje over overgebleven gans na overlijden

Berichtdoor Lies » 12 mar 2009 11:17

Helaas weet ik niet veel van ganzen maar een treurend dier moet je zeker niet lang alleen laten zitten! Je krijgt vast nog wel advies van een ganzenexpert hier.

Ondertussen kun je je eenzame gans heel goed helpen met Ignatia D30. 1 korreltje (granule) per 24 uur. Dit is een homeopatisch middel wat opmerkelijk goed helpt in dit soort situaties. Moet je natuurlijk wel open staan voor homeopathie..

Je zult het middel moeten bestellen vrees ik tenzij een uitgebreide reformzaak het heeft staan. Ik zou je ook wat toe kunnen sturen mocht je dat willen.

Gebruikersavatar
Ing
Berichten: 2450
Lid geworden op: 21 jan 2008 13:51
Land: D
M/V: V
Locatie: Duitsland

Re: vraagje over overgebleven gans na overlijden

Berichtdoor Ing » 12 mar 2009 12:12

Ook ik heb geen ervaring met ganzen, maar wel met treurende dieren en mijn ervaring is dat je die inderdaad zo kort mogelijk alleen moet laten zitten. Vaak kwijnen ze weg waar je bij staat :puppydogeyes:

Is het geen optie om het vrouwtje van 4 jaar te nemen en dan eventueel later alsnóg dat kuiken erbij te doen? Dan heb je ook meteen niet meer de situatie dat eentje alleen achterblijft als er 1 overlijdt ;)

Renee
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 mar 2008 10:21
Land:
M/V: V
Locatie: NH

Re: vraagje over overgebleven gans na overlijden

Berichtdoor Renee » 13 mar 2009 09:04

Ze komen strakjes dus met het vrouwtje om te kijken of het klikt, en wat hierboven al word aangegeven is inderdaad het plan, dat we van de zomer alsnog een pulletje erbij nemen.
UIteindelijk kon ik gisteravond de overleden gans weghalen en onder streng toezicht van zijn vriend Flats hebben we hem begraven, het heeft me behoorlijk aangegrepen moet ik zeggen.
Toen ik naar huis ging gisteren leek hij rustig, graan hoefde hij niet echt maar een broodje pakte hij wel aan en ook kon hij lekker wat grazen (had hem uit het gedeelte gehaald waar Pino, de overleden gans, had gelegen en heb bij de kippen gezet, die hebben een stukje gras) en was hij niet meer zo aan het schreeuwen.

Ik hou jullie op de hoogte.

Gebruikersavatar
Ing
Berichten: 2450
Lid geworden op: 21 jan 2008 13:51
Land: D
M/V: V
Locatie: Duitsland

Re: vraagje over overgebleven gans na overlijden

Berichtdoor Ing » 13 mar 2009 10:32

Ik ben heel benieuwd of het meteen klikt tussen Flats en zijn nieuwe vriendinnetje. :cool:
Succes straks!

Renee
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 mar 2008 10:21
Land:
M/V: V
Locatie: NH

Re: vraagje over overgebleven gans na overlijden

Berichtdoor Renee » 15 mar 2009 20:43

Tot nu toe lijkt het heel goed te gaan. Bij aankomst wilde Flats (de overgebleven gans) alleen maar badderen maar inmiddels zijn ze wel vriendjes geworden.
En vanmorgen hadden we zowaar een ei :frons:

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: vraagje over overgebleven gans na overlijden

Berichtdoor Lies » 15 mar 2009 22:39

Renee schreef:Tot nu toe lijkt het heel goed te gaan. Bij aankomst wilde Flats (de overgebleven gans) alleen maar badderen maar inmiddels zijn ze wel vriendjes geworden.
En vanmorgen hadden we zowaar een ei :frons:


Dat is goed nieuws! Wat fijn dat het een beetje klikt tussen die twee.
Ik snap de frons mbt het ei niet? Een ei is toch goed nieuws of niet?

Renee
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 mar 2008 10:21
Land:
M/V: V
Locatie: NH

Re: vraagje over overgebleven gans na overlijden

Berichtdoor Renee » 12 apr 2009 21:15

Ja klopt, had het alleen totaal niet verwacht, heb altijd 2 mannen gehad en ik had echt iets van :bril: "huh een ei" inmiddels liggen er 8 maar verder gebeurd er weinig..

BarbaraDC
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jan 2018 22:34
Land: Belgie
M/V: V

Re: vraagje over overgebleven gans na overlijden

Berichtdoor BarbaraDC » 31 jan 2018 15:37

Beste RENEE,

Ik weet niet of je nog actief bent op het Kippenforum maar ik heb een speciale vraag aan jou: mijn naam is Barbara De Coninck, ik ben een 52-jarige vrouw, actief in de cultuursector in Vlaanderen én amateur-ornitholoog. Voor mijn lezing 'De staartpen van de vuurvogel. Over vogels, rituelen en rouw' bij het conservatorium in Gent (KASK) citeer ik jouw bericht 'vraagje over overgebleven gans na overlijden' omdat ik dat ZO pertinent en ZO gevoelig vind. De tekst van mijn lezing wordt straks gepubliceerd door Academia Press / Gent: een heel klein boekje in de reeks "Karakters", dit jaar gewijd aan rituelen / rouw / niet-erkend verlies. Heb ik jouw toestemming om dit bericht van jou te publiceren? Dat zou heel erg gewaardeerd zijn. Dan stuurt de uitgeverij jou gelijk vijf exemplaren na verschijning (maart 18). Ik hoop van jou te horen ! (Als je wilt kan ik je ter informatie de volledige tekst van mijn lezing sturen - per post of op een e-mail adres: u zegt het maar.
Hele hartelijke groet van een grote dierenvriend / Barbara (tel. + 32 475 31 42 76)

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22922
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: vraagje over overgebleven gans na overlijden

Berichtdoor Kip La La » 31 jan 2018 16:26

Als je op de naam van Renee klikt kom je op zijn gegevens en daar staat te lezen dat hij sedert 2011 het forum niet meer heeft bezocht.
Op die paging staat ook : Contacteer Renee en daarbij contactgegevens.
Succes.


Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten