Eenden en ganzen

Gebruikersavatar
Kenzo
Berichten: 323
Lid geworden op: 11 apr 2008 18:35
Land:
M/V: V
Locatie: Horebeke

Eenden en ganzen

Berichtdoor Kenzo » 28 jun 2009 21:19

Hallo,
Hoe groot moet een ren zijn voor eenden/ganzen?
Het is om ze in koppelvorm te houden. En het waterpoeltje, moeten ze er echt in kunnen randspartelen of moeten ze zich gewoon wat kunnen natmaken?
Zou graag wat minder bekende/voorkomende soorten hebben en kweken. (maar dan eerst ouders nog kunnen overtuigen, maar wil het gewoon ook graag weten, ook al mag het niet ;) )

Gebruikersavatar
Kuckeltje
Berichten: 1565
Lid geworden op: 18 sep 2008 13:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Beekdaelen
Contacteer:

Re: Eenden en ganzen

Berichtdoor Kuckeltje » 11 jul 2009 00:33

Hallo Kenzo

Veel eenden en ganzen rassen hoeven geen grote vijver maar het moet wel iets meer zijn als zich kunnen nat maken.

Ik zou als ik jou was beginnen met goedkope soorten de zeldzame soorten zijn vaak duur en ook nog eens moeilijk te kweken.

Zelf ben ik ooit eens begonnen met fles eenden heel leuk en gemakkelijk te kweken.

Gebruikersavatar
Aukios
Berichten: 1021
Lid geworden op: 24 apr 2009 15:04
Land: nederland
M/V: V
Locatie: Rivierengebied, Gelderland

Re: Eenden en ganzen

Berichtdoor Aukios » 11 jul 2009 10:08

hoi hoi, ik zou eenden en ganzen niet echt in een ren houden, ze hebben veel uitloopruimte nodig en eten graag gras en dat hebben ze snel op, dus een flink grasveld is aan te raden. Ik vind dat ze altijd een rondje of heen en weer moeten kunnen zwemmen en ook kopje onder vinden ze erg fijn. Nu begrijp ik dat niet iedereen heel veel ruimte heeft, maar dan moet je misschien maar 1 koppeltje nemen, bijvoorbeeld mandarijn eenden zijn kleine maar mooie eenden. Groetjes Aukios

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Eenden en ganzen

Berichtdoor MIC » 20 jul 2009 13:43

Ik heb een koppel Carolina's, een koppel roodschoudertalingen en een koppel Indische eenden (loopeenden)

De roodschoudertalingen zijn kleine grappige eendjes en zeer sociaal, ze moeten wel ten alle tijden (ook in winter) hun poten kunnen nat maken. Eenden zijn ook een hele leer op zich, de Mandarijneend is al bv een woerd die druft vreemd te gaan, terwijl eenden normaal bij hun partner blijven. Dat kan dus problemen en gevecht geven in het voorjaar wanneer dieren gemengd zijn. Mijn loopeend zat ook achter het Carolina vrouwtje aan.
De siereenden hebben niet zo veel ruimte nodig, hier hebben ze ieder een vijvertje want duiken en zich wassen is voornaam. De loopeenden hebben meer ruimte nodig en leven zelf in harmonie met je kippen (indien ruimte)


Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten