Eend legt maar ergens

Gebruikersavatar
mac
Berichten: 3014
Lid geworden op: 24 mar 2006 22:53
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groningen

Eend legt maar ergens

Berichtdoor mac » 24 mar 2014 00:57

Hallo,
Ik heb een koppel kuifloze oud hollandse kuifeenden. Onwijs gek met ze, maar de eend begint nu te leggen zonder een nest te bouwen. Gewoon huppa ergens. Totaal niet beschut, niet eens fatsoen om het in een kuiltje te leggen of bij elkaar. Nee gewoon zomaar ergens.

Nou is dit haar eerste jaar en zit ik me af te vragen of deze dame het nog moet leren. Bij de buurman, waar ze weg komt, leggen ze netjes op 1 plek, in een kuil van houtsnippers.

Ik heb twee oude vuilnisbakken en heb daar vandaag een gat in gemaakt. Ik heb deze gevuld met stro en hooi en heb twee van haar eieren erin gelegd.

Hoe groot is de kans dat ze hierin gaat leggen en hoe groot is de kans dat ze zelf een nest zal maken? Ik hoop natuurlijk dat ze broeds wordt, maar goed dat zullen we nog moeten zien.

Gebruikersavatar
drazic123
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 jun 2011 11:07
Land: nederland
M/V: V

Re: Eend legt maar ergens

Berichtdoor drazic123 » 24 mar 2014 17:40

Hier heb ik ook een kuifloze Oudhollandse eend, en die doet precies hetzelfde.
Ze leggen veel eieren en inderdaad overal :gutgut: . Ik haal ze weg. Ze worden op een gegeven moment echt wel broeds, dat merk je dan echt wel. Dan gaan ze ook een nest maken. Plekje kiezen ze zelf. Vorig jaar had ik ook een plekje gemaakt maar uiteindelijk koos ze dr voor om haar nest achter een kruiwagen te maken.

Dus gewoon laten gaan en eieren gaan rapen (kan je vast oefenen voor pasen :gulzig: haha).
Volgens mij staan die Oudhollandse kuifeenden bekent om hun grote hoeveelheid eieren.

Succes :duimop:

Vivian
Berichten: 1134
Lid geworden op: 08 dec 2012 09:36
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Midden Nederland

Re: Eend legt maar ergens

Berichtdoor Vivian » 24 mar 2014 19:49

Vorig jaar had ik ook zo'n 'wildlegger'. De eitjes heb ik weggedaan. De eend was gewoon niet broeds, misschien moet je even afwachten?

Gebruikersavatar
mac
Berichten: 3014
Lid geworden op: 24 mar 2006 22:53
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groningen

Re: Eend legt maar ergens

Berichtdoor mac » 26 mar 2014 00:59

Top! Ik wacht wel even af, haha. Hoe merk je wanneer een eend broeds is? Haha.

Gebruikersavatar
drazic123
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 jun 2011 11:07
Land: nederland
M/V: V

Re: Eend legt maar ergens

Berichtdoor drazic123 » 26 mar 2014 12:31

Haha dat vroeg ik mij toen ook af, maar dat merk je echt wel. Ze zijn mega sagerijnig. Die van:mijn gaat te keer als je bij dr in de buurt komt, ze gaat echt nest maken en verliest wat donsveertjes die ze in het nest legt. Ook eten ze voordat ze broeds worden erg veel. Kortom ze veranderen echt, kwaken tegen alles en iedereen


Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast