Uitbroeden gevonden eenden eieren

Mamaduck
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 apr 2014 10:03
Land: Limburg
M/V: V

Uitbroeden gevonden eenden eieren

Berichtdoor Mamaduck » 16 apr 2014 23:19

Hallo,

Ik ga even mijn verhaal doen om te verduidelijken. Ruim 2 weken geleden waren we gaan wandelen langs het kanaal. Jammer genoeg kwam onze hond (aangelijnd) bij een broedende eend (inheemse wilde eend) die net langs de weg zat te broeden en heeft haar verwond. Uiteindelijk is ze gestorven. Ze zat op 12 eieren. Ik kon ze niet laten liggen en heb ze meegenomen toen ze gestorven was.

Mijn vader heeft in het verleden al met succes fazanten uitgebroed, maar had geen tijd om deze uit te broeden. Dus ben ik aan de slag gegaan. Ikzelf heb het nog nooit gedaan, ken het alleen door het informeren via internet. Ik heb een broedmachine waar de temp. constant tussen 37.2 - 37.8°C is en de vochtigheid in het begin rond de 45%. Het spijtige is dat ik niet precies weet hoelang de eend al aan het broeden was en hoe oude de embryo's zijn. Mijn vader en ik hebben samen gekeken met schouwlamp en 10 eieren waren bevrucht. Er was al een hele boel beweging en de aders zag je goed. Van de 2 eieren die afgestorven waren, hebben we er eentje open gemaakt om te kijken hoe oud ze ongeveer zijn. Ik heb vergeleken met afbeeldingen op internet en ik schatte ze toen rond 12 dagen.

Om vanaf die telling af te gaan, zouden ze zondag moeten beginnen uitkomen, maar dat is natuurlijk niet zeker. Het kan natuurlijk ook eerder of later. Is het verstandig om nu de vochtigheid al te verhogen naar 70% om zeker te zijn, voor het geval dat ze eerder zouden moeten uitkomen? Ik heb vandaag ook voor de laatste keer geschouwd en het ei is zo goed als helemaal zwart en de luchtkamer is heel goed te zien en voor een derde van het ei ongeveer. Je ziet in alle eieren nog schaduwen bewegen, dus ik ga ervan uit dat ze nog leven.

Ook weet ik niet waar ik me aan moet verwachten als ze gaan uitkomen en hoe dat in zijn werking gaat, ik kan nergens echt het verloop er van vinden. (Ik vermoed dat ze niet allemaal gaan uitkomen, als ze al uitkomen natuurlijk). Ik ben vandaag ook gestopt met draaien. Zou iemand me wat raad en tips kunnen geven en uitleg?

Ik kom hier echt voor advies, niet om veroordeeld te worden. Als ik ze had laten liggen waren ze sowieso gestorven en nu geef ik ze nog een kans. Het is de bedoeling om de eenden terug uit te zetten in het wild en niet om als huisdieren te houden.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
KipjeBrecht
Berichten: 10316
Lid geworden op: 09 aug 2011 01:11
Land: Belgie
M/V: M

Re: Uitbroeden gevonden eenden eieren

Berichtdoor KipjeBrecht » 17 apr 2014 01:25

Wat leuk dat je ze nog een kans geeft :duimop:
Wanneer je stopt met draaien zou ik ook de vochtigheid verhogen. Denk ik toch, zo moest ik het doen met de kippenkuikens.

Kan je ze ook al horen? Ik herinnerde me van vorig jaar dat ik de kleintjes de laatste broeddagen kon horen in het ei. Zo leuk!

Succes! En hou ons zeker op de hoogte! ;)

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: Uitbroeden gevonden eenden eieren

Berichtdoor brenda17 » 17 apr 2014 08:39

Je weet dus geen broeddatum, zou pas de vochtigheid verhogen als ze zijn aangepikt.

Maar... je mag geen wilde dieren als huisdier hebben. Dus in principe overtreed je nu dus de wet. Ze hadden gestorven, ... maar dat is nu eenmaal de natuur.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Uitbroeden gevonden eenden eieren

Berichtdoor lnge » 17 apr 2014 09:02

Dat het niet mag en dat het de natuur is als ze sterven weten we allemaal wel. Er wordt gevraagd om advies en niet om te veroordelen, en omdat TS ook niet aan het rommelen is en ze weer terug zet, gaan we die discussie nu achterwege laten!

Mamaduck
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 apr 2014 10:03
Land: Limburg
M/V: V

Re: Uitbroeden gevonden eenden eieren

Berichtdoor Mamaduck » 17 apr 2014 13:26

Alvast bedankt voor de tips. Inderdaad, ik ben niet legaal bezig. Maar ik denk dat er wel ergere dingen in de wereld gebeuren. Het is echt niet de bedoeling om ze te houden of "op te voeden" als huisdieren. Ik laat ze zoveel mogelijk in hun waarde, zodat wanneer ik ze terug laat in het wild ze goed kunnen functioneren.

Nee, ik hoor ze nog niet piepen, ook niet als ik mijn oor er tegen houd.

Mamaduck
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 apr 2014 10:03
Land: Limburg
M/V: V

Re: Uitbroeden gevonden eenden eieren

Berichtdoor Mamaduck » 17 apr 2014 14:09

Oké, heel spannend! Toevallig net nog eens geschouwd en geluisterd aan de eieren en ik hoor ze tikken en piepen!! Dus ze zijn bezig veronderstel ik om uit te komen. Heb de vochtigheid opgedreven naar 70% en nu afwachten! Zat dus toch best goed met mijn schatting van de leeftijd voor een leek :gutgut: :gutgut: :gutgut: :gutgut:

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11779
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Uitbroeden gevonden eenden eieren

Berichtdoor jantien » 17 apr 2014 17:09

Ben benieuwd, succes :duimop:

Mamaduck
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 apr 2014 10:03
Land: Limburg
M/V: V

Re: Uitbroeden gevonden eenden eieren

Berichtdoor Mamaduck » 19 apr 2014 13:43

En het eerste eendje is uit het ei!!!! Wat ben ik blij dat het me toch gelukt is! Moet ik het eendje nu laten zitten totdat ze allemaal zijn uitgekomen? Of moet ik ze er toch al uit nemen en onder de warmte lamp zetten?

Gebruikersavatar
KipjeBrecht
Berichten: 10316
Lid geworden op: 09 aug 2011 01:11
Land: Belgie
M/V: M

Re: Uitbroeden gevonden eenden eieren

Berichtdoor KipjeBrecht » 19 apr 2014 13:46

Je mag het nog even laten zitten, kan geen kwaad. En het zal de andere kuikens aanmoedigen om uit te komen als ze het uitgekomen eendje horen ;)
Leuk dat het gelukt is! :-D

Mamaduck
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 apr 2014 10:03
Land: Limburg
M/V: V

Re: Uitbroeden gevonden eenden eieren

Berichtdoor Mamaduck » 19 apr 2014 13:53

Oké, ik vind het wel heel spannend. Ik heb een mooie kist gemaakt samen met mijn man en daar een warmtelamp boven. Zodat ze na de bm toch lekker warm zitten. Heb ook kuikenmeel gehaald. Is het misschien ook verstandig om van die meelwormen te halen, of eten ze dit nog niet meteen?

Het 2de kuiken is ondertussen ook al uitgekomen. Als ik praat piepen ze heel hard, zouden ze hierop terug reageren? Wanneer zou ik ze dan uit de bm mogen halen? Als ze opgedroogd zijn of staat daar niet echt een tijd op?


Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten