Ganzenkuiken

gast 062216

Ganzenkuiken

Berichtdoor gast 062216 » 25 jun 2016 20:23

Ik heb sinds 23 juni een ganzenkuiken in huis omdat de mama het diertje verstoot. Het kuiken is uit het ei gekomen op 22 juni. Ik heb een mooi hok met een warmtelamp, kuikenvoer en water voor het kuiken. Wat me erg opvalt is dat het diertje de hele tijd door kwaakt. Ik vraag me af of het normaal is? Het kuiken eet en drinkt nochtans goed en koud kan het ook niet hebben want de warmtelamp doet goed zijn werk. wie kan me helpen?

Gebruikersavatar
legkipisgoed
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 jun 2016 18:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Ganzenkuiken

Berichtdoor legkipisgoed » 28 jun 2016 19:41

Als het eendje alleen zit dan kwaakt die om zijn vriendjes te zoeken :gulzig:
en hoopt hij dat een ander eendje terug kweekt dat ze niet alleen zitten

dus het is gewoon omdat hij gezelschap wilt

Sammytje
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 jul 2016 23:22
Land: Nederland
M/V: V

Re: Ganzenkuiken

Berichtdoor Sammytje » 25 jul 2016 22:18

Zover ik weet mogen ganzenkuikens nooit alleen opgroeien maar alleen met soortgenoten dat je anders een gestoorde herriemaker krijgt. Wij hebben op dit moment een eend gevonden die in ons dagelijkse ritme mee doet. Gaat mee in de auto op bezoek en zit savonds op schoot. Wij zijn de enige familie die hij heeft. Ik kan hem ook de hele dag in zijn hokje laten maar dan breekt zijn hart dan heeft hij niks meer. Beter een tamme eend die gelukkig is dan een wilde eend die de hele dag eenzaam in een hok zit. Die keuze was voor ons snel gemaakt.

Op www.facebook.com/sammiedeeend zie je het opgroeien van hem. Hij zit nu ook op schoot druk te poetsen. Was een echt wild eendje en nu al aardig tam en dol op onze aandacht. Succes! Denk dat elke kluizenaar uiteindelijk gestoord gedrag gaat vertonen.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Ganzenkuiken

Berichtdoor jantien » 25 jul 2016 23:17

Ik zou een poging wagen het kuiken nu terug te plaatsen bij de andere ganzen.

frankip
Berichten: 2955
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Ganzenkuiken

Berichtdoor frankip » 26 jul 2016 08:47

Ik zou ook proberen om het kuiken bij andere ganzen te plaatsen. ze kunnen/mogen niet alleen opgroeien. daar krijg je gestoorde dieren van. Heb al meermalen gezien dat een ganzenkuiken alleen was opgevoed. Eenmaal volwassen ging een ervan zich koppelen met een witte emmer. Dat beest zat dag en nacht bij die emmer , en verdedigde de emmer ook. Een andere wat ik kende bleef de hele dag in de wei voor het poortje zitten vanwaaruit ze af en toe een mens kon zien. Een gans grootbrengen lijkt leuk , maar niemand kan 20 of 30 jaar een ganzenpartner zijn . Dus zo snel mogelijk bij andere ganzen.

Vivian
Berichten: 1134
Lid geworden op: 08 dec 2012 09:36
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Midden Nederland

Re: Ganzenkuiken

Berichtdoor Vivian » 26 jul 2016 10:59

Helemaal mee eens! Ik heb hier ook zo'n gestoorde gans rondlopen. Onze Gijs is ooit (27 jaar terug) door de vorige bewoners, uitgebroed in de bijkeuken van ons huis. Ze hadden twee eieren, een eendenei en een ganzenei. Gijs de gans denkt dat hij een eend is. Dat lijkt grappig, maar dat is het zeker niet. Hij heeft in de afgelopen 10 jaar zeker 12 concurrerende Woerden vermoord in de sloot. Wat wel schattig was, is dat hij jaar in jaar uit, samen met een eendje, haar kuikens grootbracht. Gijs is nu met pensioen denk ik, want hij heeft sinds vorig jaar geen kuikens meer opgevoed. Zijn maatje, Hannus de eend, is vorig jaar gepakt door een marter en nu is Gijs helemaal alleen. Hij heeft wel weer eendenvrouwtjes om zich heen verzameld en hij is in de loop der jaren iets rustiger geworden, maar toch is het gestoord en vooral heel sneu.

Zorg aub voor een normale opgroei van de gans!

Gr Vivian


Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten