Eenden steriliseren

yena
Berichten: 102
Lid geworden op: 16 jul 2008 16:05
Land: belgie
M/V: V

Eenden steriliseren

Berichtdoor yena » 08 feb 2017 12:07

Hallo,

Ik heb een (misschien raar) vraagje : weet iemand of een eend kan gesteriliseerd worden?
Het zou gewoon zijn om de populatie hier een beetje onder controle te kunnen houden omdat ik niet steeds in de mogelijkheid ben om de eieren te vinden.

Bedankt

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Eenden steriliseren

Berichtdoor danielb » 08 feb 2017 15:22

als je veel eenden hebt en een grote uitloop met veel verstop plaatsen is het inderdaad moeilijk om steeds de eieren te vinden.
hoeveel eenden heb je? (mannelijk en vrouwelijk)
als je bij eenden de eieren raapt,dan zoeken ze na een tijd ook een andere plaats.
ze weten in sommige gevallen na een tijd ook ZEER goed verstopt te leggen.
maar eenden castreren......
denk dat het een gevaarlijke ingreep is en denk ook dat je geen dierenarts zou vinden die dat gaat doen (ook al zou het mogelijk zijn)
mijn gedacht is om bijvoorbeeld geen mannelijke eenden te houden.
misschien krijg je nog andere antwoorden,maar ikzelf ben zowiezo tegen het castreren van pluimvee en de meeste leden van het forum ook.
je hebt meer kans dat het misgaat,dan dat het succesvol lukt.

yena
Berichten: 102
Lid geworden op: 16 jul 2008 16:05
Land: belgie
M/V: V

Re: Eenden steriliseren

Berichtdoor yena » 08 feb 2017 15:37

Bedankt voor uw reactie.
We hadden tot vorig jaar 4 eenden, 2 mannetjes en 2 vrouwtjes. Tot dan was het mij vorige jaren gelukt om de eieren te vinden, mits de eenden goed te observeren als ze tevoorschijn kwamen. Tot 1 keer...vorig jaar. Ik vond ze echt niet en na 2 weken wou ik ze dan ook niet meer gaan zoeken. Wil ook geen beestjes in wording vermoorden hé. Dus 5 kuikentjes... Desondanks mijn constructies om moedereend en haar kuikens te beschermen, zijn er alsnog 2 gestorven.
Dus er zijn er 3 overgebleven, 2 vrouwtjes en 1 mannetje. De kuikens waren niet gekortwiekt ofzo dus ze kunnen vliegen. In de hoop dat ze naar grotere vijvers gingen vliegen, maar ze blijven lekker gezellig hier... :gutgut:
Dus momenteel heb ik 3 vrouwtjes en 3 mannetjes (1 van de oude vrouwtjes is vorig jaar plots gestorven).
Er zit ook nog 1 klein roodschoudertaling vrouwtje, maar die haar eieren zullen niet bevrucht worden door de Hollandse kwakers denk ik. Ze is te klein.
Geen mannetjes houden kan inderdaad ook, maar er komen soms 'vreemdelingen' op bezoek, dus die bevruchten onze eenden ook.
Ik ben een enorme dierenliefhebber hoor, maar de eenden zitten hier bij ons op het bedrijf in onze kijktuintjes met 4 vijvertjes (wij hebben een tuinaanlegbedrijf). Vandaar ik de populatie wat onder controle wil houden. Ze maken ook nogal veel lawaai ook, de dames onder hen :gna: .
Ik had het inderdaad ook al eens aan onze eigen dierenarts gevraagd, maar die begint er inderdaad niet aan. Denk dat de baarmoeder dicht bij fatale organen ligt, vandaar.
Dan zal ik binnenkort weer mogen zoeken vrees ik, niks aan te doen.
Misschien dat de niet-geknipte eenden alsnog in het voorjaar gaan vliegen :lol: .
We zien wel.


Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten