Eendeneieren niet uitgekomen! Iemand Tips?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Eendeneieren niet uitgekomen! Iemand Tips?

Berichtdoor tuff cookie » 12 apr 2017 06:47

Het vlies in het ei droogt uit bij te weinig vocht en wordt dan heel taai en stevig. Dit vlies wordt daarna bij hogere vochtigheid niet meer soepel. Daardoor kunnen de kuikens niet uit komen. Na opening van de broedmachine moet de luchtvochtigheid opnieuw opgebouwd worden en dat kan uren duren.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Eendeneieren niet uitgekomen! Iemand Tips?

Berichtdoor José » 28 apr 2017 06:23

Kijk maar hoe het in de natuur gaat. De laatste cruciale dagen komt het vrouwtje niet meer van het nest af om te eten of drinken of ontlasten. Ze blijft stoïcijns zitten, juist omdat de LV dan zo belangrijk is. Gaat ze toch kortstondig van het nest af dan is de kans zeer groot dat de eieren te droog worden om uit te komen. Daarom is het inderdaad zo belangrijk om de laatste 2-3 dagen de BM niet meer te openen. Als je vocht moet toevoegen kan je dat het best via een slangetje door een luchtgaatje op een vochtige spons doen. Die spons moet je dan al uiterlijk op dag 25 plaatsen, het slangetje zover afstellen dat het boven de spons druppelt. Maar zeker niet meer openen. Overigens is 60-65 % LV in principe al genoeg om ze te laten uitkomen als ze in principe verder gezond zijn. Het is inderdaad met 2 eieren lastig vast te stellen wat er mis kan zijn gegaan.
Liever ook niet sproeien in die laatste dagen, tenzij het echt niet anders kan omdat de LV drastisch daalt. Ik heb ooit eens er een kwartiertje keukenpapier, gedrenkt in lauw water opgelegd omdat de LV terugliep naar 40. Die eieren zijn wel uitgekomen, althans 3 van de 6. De overigen bleken al eerder afgestorven. Een noodgreep. De sponsmethode is veel beter!

Maarten1988
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 apr 2017 23:53
Land: Nederland
M/V: M

Re: Eendeneieren niet uitgekomen! Iemand Tips?

Berichtdoor Maarten1988 » 14 jun 2017 11:00

Bedankt voor de reacties.

Eieren willen nu niet uitkomen!!
Op dit moment heb ik 7 Cambell White eenden eieren in de broedmachine liggen. Zondag (dag 26) heb ik de luchtvochtigheid verhoogt naar 60-63 en ben ik gestopt met keren. Vocht voeg ik toe via een slangetje dus de lv blijft constant. Het is nu woensdag (dag 29) en er is nog niks gebeurd. Geen beweging geen gepiep. Maar voordat de luchtvochtigheid omhoog ging was er bij het schouwen bij sommige eieren wel beweging zichtbaar.
Ik ben op dit moment onzeker wat ik moet doen. Is het mogelijk dat ze uitkomen op de 29ste a 30ste dag? Of kunnen we stellen dat ze niet meer gaan uitkomen?! En waardoor zou dit kunnen komen?!
Graag reactie :|


Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast