Luchtkamer aan de zijkant

Gebruikersavatar
Indigo
Berichten: 97
Lid geworden op: 08 apr 2013 19:21
Land: Nederland
M/V: M

Luchtkamer aan de zijkant

Berichtdoor Indigo » 09 apr 2017 21:42

In 2013 heb ik zijdehoenders uitgebroed waar ik nu nog steeds veel plezier van heb. Dit jaar heb ik 3 Cayuga eendeneieren in mijn mini advance. Na 9 dagen ziet het er goed uit, hartje zie ik kloppen/bewegen met veel bloedvaatjes. Alleen van 1 ei zie ik de luchtkamer aan de zijkant van het ei zitten, ik weet nu niet wat ik moet doen. Is tot mislukken gedoemd of kan dit geen kwaad? Ik heb al zitten google maar kan hier niks over vinden.

Afbeelding

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Luchtkamer aan de zijkant

Berichtdoor danielb » 09 apr 2017 22:10

ik zou het gewoon mee verder uitbroeden.
hoe worden de eieren uitgebroed?
gewoon plat of met de punt naar beneden en dus normaal gezien de luchtkamer naar boven of zich normaal gezien aan de zijkant bevind als ze plat worden uitgebroed?
het lijkt er ook op dat de luchtkamer zich aan het puntige gedeelte bevind of heb ik het mis?
het enigste nadeel dat ik kan mij kan bedenken is als de luchtkamer af en toe aan de onderkant ligt als de eieren plat worden uitgebroed tijdens het broedproces of als de luchtkamer rechtstaand zich van onder bevind.
is maar een gedacht hoor.
maar ik zou het zelf in ieder geval (eventueel als test) gewoon verder uitbroeden en zien wat het geeft.

Gebruikersavatar
Indigo
Berichten: 97
Lid geworden op: 08 apr 2013 19:21
Land: Nederland
M/V: M

Re: Luchtkamer aan de zijkant

Berichtdoor Indigo » 10 apr 2017 00:33

Hoi, Bedankt voor je reactie. De eieren liggen idd plat. De luchtkamer ligt wel iets meer bij de punt maar ik vraag mij af of het kuiken zo wel de luchtkamer straks kan bereiken. Ik ga het ei dan maar even verder uitbroeden.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Luchtkamer aan de zijkant

Berichtdoor danielb » 10 apr 2017 02:11

kans op uitkomst is er wel,maar minder dan als de luchtkamer zit waar ze hoort te zitten.
heb dit ook nog gevonden.
http://users.telenet.be/hetbrahmapluimpje/Ei.htm
volgens hun heb je met een bevrucht ei met misplaatste luchtkamer 1 kans op 3 op uitkomst tenopzichte van een ei zonder fout.

Gebruikersavatar
Indigo
Berichten: 97
Lid geworden op: 08 apr 2013 19:21
Land: Nederland
M/V: M

Re: Luchtkamer aan de zijkant

Berichtdoor Indigo » 24 apr 2017 12:41

Toen ik gisteren het ei met de verkeerde luchtkamer neerlag rolde deze zelf even door. Ik voel dat het ei het zwaartepunt aan één kant heeft. Wat kan dit betekenen? Is het kuiken dood en kan ik het ei nu beter verwijderen of laten liggen?

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Luchtkamer aan de zijkant

Berichtdoor danielb » 29 apr 2017 00:34

langs ene kant normaal dat het ei door rolt als je het ei bijvoorbeeld neerlegt met de luchtkamer naar beneden.
maar dat hoeft op zich geen probleem te zijn.
komt ook wel eens voor als de luchtkamer zich op de normale plaats bevind hoor.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Luchtkamer aan de zijkant

Berichtdoor José » 30 apr 2017 11:24

Ben heel benieuwd naar de uitkomst, maar ik zou het zeker laten liggen en niet afvoeren. Het enige dat ik kan bedenken is dat het op het laatst een beetje in het nadeel van het kuiken kan zijn dat de luchtkamer zich minder kan ontwikkelen naarmate het kuiken groter wordt. Het zal eerder in de verdrukking komen. Als de luchtkamer op de normale plaats zit heeft het qua oppervlakte van de schaal een groter assimilatievlak. Maar dat hoeft niet persé te betekenen dat dit kuiken niet zal uitkomen. Het heeft hoogstens wat minder tijd om uit te komen en zal sneller moeten werken om de luchtkamer te bereiken en vervolgens de schaal aan te gaan pikken. Ik vermoed, als het kuiken zich normaal blijft ontwikkelen, dat je dit ei de laatste dagen heel veel zult zien wiebelen.
Laat je weten hoe het afloopt?

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Luchtkamer aan de zijkant

Berichtdoor danielb » 30 apr 2017 21:34

als ik het eerste bericht lees,dan is de broed begonnen op 31 maart.
kan zijn dat ik het mis heb,maar de cayuga eend is een gewoon eendenras en dus een broedtijd van 28 dagen.
ze zouden dus al uit het ei moeten zijn.............

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Luchtkamer aan de zijkant

Berichtdoor José » 01 mei 2017 12:46

Als je goed rekent: ja. Maar veel mensen rekenen de dag van inleg als dag 1 (niet terecht overigens). Dus als ze op 1 april zijn ingelegd en 9 april wordt abusievelijk gerekend als dag 9 dan zouden ze vanaf 2 april gerekend op 29 april op dag 28 moeten zitten. Het is vandaag 1 mei, wie weet krijgen we nog bericht. Misschien heeft TS het wel te druk met de verzorging om meteen te reageren. :-D

Gebruikersavatar
Indigo
Berichten: 97
Lid geworden op: 08 apr 2013 19:21
Land: Nederland
M/V: M

Re: Luchtkamer aan de zijkant

Berichtdoor Indigo » 01 mei 2017 13:46

Bedankt voor de info mensen en sorry voor de laten reactie maar ik heb idd paar drukke en spannende dagen gehad. Het ei met de misplaatste luchtzak is uiteindelijk een dag later dan het eerste ei uitgekomen. Het was zo moeilijk om op gegeven moment niet te helpen, het duurde zo lang. Vanaf het aanpikken is er ruim een dag verstreken. Achteraf is het prima gegaan. 2 van de 3 eieren uitgekomen, de derde had ik weggedaan nadat ik er totaal geen bloedadertjes in zag, zag alleen het begin van de ontwikkeling van het oog toen ik hem openmaakte.

Kwak is een dag ouder en al een stuk groter, maar ook Jodocus groeit als kool. Ze vinden het grote plasje water in een schaaltje geweldig, eten en drinken goed. Ik heb een hok onder het kippenhok gemaakt, een klein vijvertje en grasveldje, waar ze over een paar weken in kunnen, maar ben wel van plan om een grotere eendenvijver te maken... hoewel ik denk als ze groot zijn en kunnen vliegen ze vertrekken...
Afbeelding
Afbeelding


Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten