Welke loopeend?

Evany
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jun 2017 20:59
Land: Nederland
M/V: V

Welke loopeend?

Berichtdoor Evany » 23 jun 2017 09:02

Hoi allemaal,

Wij gaan verhuizen en hebben dan eindelijk ruimte om onze beestenbende uit te breiden met eenden en kippen.
De kippen moeten nog even wachten maar voor de eenden zijn we al volop aan het informeren.

Inmiddels zijn we uitgekomen op Indische loopeend of pekingeend, maar we kunnen geen keuze maken tussen de twee soorten. Wie weet ons de voor- en nadelen van beide soort te vertellen?

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Welke loopeend?

Berichtdoor danielb » 24 jun 2017 01:38

waarom keuze uit Indische loopeend en pekingeend???
zijn 2 redelijk verschillende rassen hoor ;)
loopeenden lopen trouwens normaal gezien rechtop en pekingeenden op een normale manier,maar misschien net iets anders dan de meeste gewone eenden omdat de pekingeenden redelijk zware eenden zijn.
dus toch nog eens effe de vraag.... : waarom keuze tussen juist die 2 rassen????
je kunt ook gewoon een paar bastaard eenden nemen hoor.....
goedkoop en even leuk ;)

Evany
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jun 2017 20:59
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welke loopeend?

Berichtdoor Evany » 24 jun 2017 10:57

We willen eenden die een beetje tam te maken zijn en niet een megagrote vijver nodig hebben. Ongetwijfeld zijn er nog andere rassen en niet-rassen die leuk zijn.

Het verschil in uiterlijk had ik natuurlijk zelf al gezien. Het gaat me meer om de verschillen in karakter, verzorging ed

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Welke loopeend?

Berichtdoor peertje » 24 jun 2017 14:18

hollandse kwaker dan een optie? Is bovendien een kleiner ras

Evany
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jun 2017 20:59
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welke loopeend?

Berichtdoor Evany » 25 jun 2017 11:01

Bedankt voor de tip.
Ik hoop eigenlijk nog antwoord op mijn vraag te krijgen.

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Welke loopeend?

Berichtdoor peertje » 25 jun 2017 12:35

Ik denk dat voor het antwoord toch de vraag van Daniel essentieel is, want wat zijn jullie wensen?
Als je naar de loopeend en de pekingeend kijkt heb je het wel over twee uitersten. Dus welke wens heeft jullie geleid naar juist deze twee?
De Indische loopeend is een ras dat tot 200 eieren per jaar kan leggen, dus als je ze niet alleen voor de leuk wil, dan zou ik voor deze kiezen. Maar waarom dan niet de (Khaki) Campbell? Die legt er tot 300...
Pekingeend is een vleesras... hoe ben je tot die optie gekomen? Nah... en daarvan afgeleid hebben we dus de kwakers, tegenwoordig sierras met meerdere kleurslagen...
btw... ik ben geen eenden'kenner', Daniel is dat wel bij mijn weten...

Evany
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jun 2017 20:59
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welke loopeend?

Berichtdoor Evany » 25 jun 2017 13:54

Mijn vraag lijkt me best te beantwoorden zonder dat alle details over onze beslissing nodig zijn.

Kan iemand mij de verschillen vertellen die er zijn tussen deze rassen? Denk aan huisvesting, verzorging, gezondheid, karakter enz...

Of weten jullie een andere manier voor mij om hier achter te komen? Heb heel internet al afgespeurd maar daar is echt weinig over te vinden.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Welke loopeend?

Berichtdoor danielb » 25 jun 2017 19:39

als je puur de vergelijking maakt tussen loopeenden en pekingeenden is de verzorging hetzelfde hoor.
en zoveelste groter de eenden zoveelste meer plaats nemen ze in de vijver in.
zoveelste groter zoveelste meer eten ze ook en zullen ze dus ook meer terug naar buiten laten langs de achterkant :gulzig:
afhankelijk van wie of waar of welke pekingeenden je hebt zullen ze gemiddeld toch wel 2 keer zo zwaar zijn dan loopeenden en ook een pak meer eten ;)
er is trouwens genoeg te vinden over pekingeenden en loopeenden.
je kan bijvoorbeeld ook zoeken onder de namen :
amerikaanse pekingeend
duitse pekingeend
fleseenden
Indische loopeenden

Evany
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jun 2017 20:59
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welke loopeend?

Berichtdoor Evany » 27 jun 2017 22:23

Dank je wel!

Over de eenden afzonderlijk had ik al veel gelezen. En inderdaad las ik over beide soorten nagenoeg hetzelfde. Daarom was ik nieuwsgierig naar de verschillen om een goede keuze te maken.
Flesseenden leggen meer eieren en pekingeenden eten meer.... nu ben ik al een stukje verder in mijn speurtocht.


Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten