Wat voor eenden zijn dit?

Natasja Wolters
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 apr 2017 20:44
Land: Nederland
M/V: V

Wat voor eenden zijn dit?

Berichtdoor Natasja Wolters » 13 jul 2017 08:48

Volgens mij past mijn vraag wel in dit topic.
Er staan 3 volwassen dieren op de foto; vooraan de mandarijn man en carolina man. Achteraan tussenin de Carolina vrouw. De andere 5 zijn kuikens.
De 5 kuikens komen uit een Carolina nest. Ze zijn nu zo'n 11 weken oud. Het zijn mijn eerste eendenkuikens. Op basis van opzoeken en googelen kom ik tot de conclusie dat het 1 of 2 (misschien de witte) Carolina's zijn. De andere 3 zijn toch mandarijnen?? Kan het zijn dat de mandarijn eend de eieren in hetzelfde nest heeft gelegd? Kan iemand me ook vertellen of het mannen of vrouwen zijn?
Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden :?:

Afbeelding

Gebruikersavatar
heusnoorn
Berichten: 405
Lid geworden op: 19 apr 2015 19:06
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Wat voor eenden zijn dit?

Berichtdoor heusnoorn » 13 jul 2017 09:46

Misschien ken ik niet genoeg van eenden, maar welke op de foto is je mandarijneend man? Ik zie geen oranje kuif.

Ten tweede: is er ook een mandarijneend vrouw in de ren?

Natasja Wolters
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 apr 2017 20:44
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat voor eenden zijn dit?

Berichtdoor Natasja Wolters » 13 jul 2017 11:07

De voorste met de oranje snavel is de mandarijn man in zijn eclipskleed. Er zit geen volwassen mandarijn vrouw bij.

Gebruikersavatar
heusnoorn
Berichten: 405
Lid geworden op: 19 apr 2015 19:06
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Wat voor eenden zijn dit?

Berichtdoor heusnoorn » 13 jul 2017 12:31

Als je dat zeker weet, dan kunnen er ook geen mandarijneieren zijn om in het nest van de carolina terecht te komen. Mannetjes leggen namelijk geen eieren. Vandaar dat ik je veronderstelling dubieus vond.

Een hybride mandarijn x carolina zou volgens het internet onmogelijk zijn. De eieren raken bevrucht, jongen sterven af in het ei.

Wat zijn de kenmerken die ervoor zorgen dat je kuikens benoemt als mandarijn?

Natasja Wolters
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 apr 2017 20:44
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat voor eenden zijn dit?

Berichtdoor Natasja Wolters » 13 jul 2017 18:04

Ik heb wel een mandarijn vrouw, maar die staat niet op de foto :lol:
Gelukkig wist ik al dat mannetjes geen eieren leggen. Het verschil tussen het donkere kuiken en de 3 anderen is erg groot. Het donkere kuiken heeft duidelijke carolina kenmerken; paarse kleuren en grotere witte ring om het oog. De andere 3 hebben groene kleuren en een witte streep achter het oog.
Zijn er eendenkenners die het antwoord weten?

Natasja Wolters
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 apr 2017 20:44
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat voor eenden zijn dit?

Berichtdoor Natasja Wolters » 13 jul 2017 19:55

Ik heb nog een paar foto's gemaakt. Misschien is het verschil beter te zien.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wat voor eenden zijn dit?

Berichtdoor peertje » 14 jul 2017 10:15

... is het niet veel logischer dat alle jongen gewoon Carolina's zijn en nog in een juveniel verenkleed verkeren?
Daarvan heb je ook licht/donker variaties... zet de vijf eens naast elkaar
Ervan uit gaande dat een hybride niet levensvatbaar is zoals Heusnoorn aangeeft, dat er bovendien geen duidelijke verschillen tussen de 5 dieren zijn behalve de tint...
Heb geen verstand van specifiek eenden... maar mijn eerste gedachte was wel: he, Carolina's... als ik dan terugzoek op internet, zie ik geen reden om er een andere eend van te maken. Wat daar wel opvalt is de kortere kop en snavel van een Mandarijn en vooral de aanzet van de snavel naar de kop en juist dat onderscheidend verschil missen je jongen...


Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten