mysterie loopeenden

Carine74
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2017 14:18
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Maastricht

Re: mysterie loopeenden

Berichtdoor Carine74 » 08 aug 2017 23:14

We zullen zien of de eendjes van de natuurbroed wel zonder spreidpootjes zijn.
Er zitten soms ook verzwakte eenden tussen.. of er ligt ineens een eend dood in de stal. Ik blijf het raar vinden allemaal..

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: mysterie loopeenden

Berichtdoor danielb » 09 aug 2017 22:56

hebben ze een stilstaande vijver waar ze uit drinken???

Carine74
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2017 14:18
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Maastricht

Re: mysterie loopeenden

Berichtdoor Carine74 » 10 aug 2017 18:14

Nee niet stilstaand.. het is een enorme vijver waar vers water in aangevoerd wordt en ook weer water wordt afgevoerd. Het is zo schoon, dat het ook als zwemvijver voor mensen wordt gebruikt.

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: mysterie loopeenden

Berichtdoor peertje » 10 aug 2017 18:25

Een dode eend een keer laten testen... in de omstandigheden waaronder ze leven zou ik niet direct aanleiding vinden om te denken dat dat de reden is. Dan blijft meestal een externe factor over... en helaas vaak komt die dan van mensen. Dan kan je denken aan dat er rommel wordt achtergelaten waardoor er ratten komen (krijg je minder jongen), tot bewust leggen van gif...
Je zou eea moeten uitsluiten... een eend ligt niet zomaar ergens dood in de schuur.
Allebei kan helaas ook... je hebt én ratten én iemand legt gif... mogelijk bedoeld tegen de ratten, maar effectief op de eenden...

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: mysterie loopeenden

Berichtdoor danielb » 10 aug 2017 19:39

misschien best dan wel eens een eend laten onderzoeken zoals peertje aangeeft.
geen idee wat het kost hoor,maar je hebt een 30 tal eenden en dat kan ook wel tellen he.....

Carine74
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2017 14:18
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Maastricht

Re: mysterie loopeenden

Berichtdoor Carine74 » 11 aug 2017 20:01

Rattengif is uitgesloten, er komen daar geen andere mensen. En het is een plek waar geen gif gebruikt wordt, alles is biologisch. Er is 1 keer een eend onderzocht, die heel erg ziek was. Die bleek metaaldeeltjes in de maag te hebben. Ze is ingeslapen... We hebben geen idee hoe ze aan die metaaldeeltjes in de maag is gekomen. De arts zei dat ze ws allemaal wel metaaldeeltjes in de maag hebben en pas vanaf een bepaalde grens worden ze ziek en gaan ze dood. Heel af en toe ligt er een eend dood en dan denkt mijn vriendin dat het wel weer door de metaaldeeltjes zal zijn. Maar de eenden die sterven aan de "metaaldeeltjes", eten de avond voor ze dood gaan niet. De verzwakte eenden eten wel, maar zijn alleen mager en verzwakt. Dat staat helemaal los van de andere eenden die heel snel sterven. Ze gaat nu de eenden op een andere plek onderbrengen (ze maakt een eendenhuis midden in de natuur) in de hoop dat de dood door metaaldeeltjes is afgelopen. Blijft nog steeds de ingestorte leg en af en toe een verzwakte eend over.

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: mysterie loopeenden

Berichtdoor peertje » 11 aug 2017 20:11

Wordt/werd er gevisd? Lijkt wel een puzzel zo... maar hoe komt een eend aan metaaldeeltjes... en welk metaal? De enige combi die zich bij eenden regelmatig voordoet is volgens mij dan loodvergiftiging door achtergelaten visattributen... maar allemaal?
Alles is biologisch zeg je... hoe was dat in het verleden?

Carine74
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2017 14:18
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Maastricht

Re: mysterie loopeenden

Berichtdoor Carine74 » 11 aug 2017 22:02

Nee er wordt niet gevist. Ja door de metaaldeeltjes sterven ze aan loodvergiftiging geloof ik. Ik begrijp er ook niks van.. Ze zijn al heel lang biologisch. Zolang ze er wonen. Ik weet niet hoe lang ze er al wonen. De eigenaar heeft een kasteel incl. boerderij en stallen en natuur overgekocht dat daarvoor lang verlaten was en nu allemaal aan het restaureren.

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: mysterie loopeenden

Berichtdoor peertje » 22 aug 2017 18:18

Hoi... ik was even benieuwd hoe het nu is...
Bedacht me nog een mogelijkheid voor lood en dat is hagel... als er in het verleden geschoten is (kleiduiven, targetpractice) en de eenden kiezen de korrels voor in de maag...
Dan kan je biologisch bezig zijn, maar dat helpt dan helaas niet... :gutgut:

Carine74
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2017 14:18
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Maastricht

Re: mysterie loopeenden

Berichtdoor Carine74 » 22 aug 2017 21:57

Ik geloof dat de eendjes die zelf uitgebroed zijn door een eend geen spreidpoten hebben. Dus dan heeft het toch aan het broedproces in de broedmachine gelegen denk ik...
Verder is ze van onderhoudskorrel voor de eend overgestapt op legkorrel voor de kip. Wat ik heb begrepen is ze ook nog veel meer gaan voeren en is sindsdien de leg toegenomen. Ook heeft ze een eend ontdekt die buiten broedt. En eentje broedt nu binnen op 15 eieren.

De metaaldeeltjes blijft een mysterie.. Ik denk niet dat het daar vol ligt met hagel, maar ik kan eens vragen of dat een optie kan zijn. Bedankt voor je reactie!


Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten